Jsem X800, ATI X800
Kapitoly článků
Balení a vzhled
Karta je zabalena v celkem malé krabici ďábelsky červené barvy s vyobrazeným mečem (tuším souvislost s nápisem Excalibur :-) ). Není zdaleka tak vycpána molitanem jako Nvidia, ale myslím, že jí to neškodí. Stejně jako Nvidia má redukci, kabely a balík CD. Jelikož je verze VIVO, kabelů má mnoho. Výběr CD by mi sedl o něco lépe než u Nvidie, jelikož Counter Strike bych si zahrála a PowerDVD mam raději než WinDVD.
Seznam:
- 2 CD Condition Zero (plná verze)
- Micro Research 3D Album
- PowerDVD (Plná verze)
- dema her: Aquanox 2, Revelation,tropico 2: Pirat cove, Neigbouhrs from hell, Railroad pioneer, Vietcong
- Ulead videostudio 7 (plná verze)
- drivery Catalyst 4.6
ATI má dle mého názoru hezčí design, zajímavou červenou barvu, která by se vyjímala i v průhledném case a je celkově menší než Nvidia. Jediná výtka by patřila pamětem, které nejsou kryté chladičem. S uchlazením problém nemají, ale pravděpodobně je to jeden důvodů proč karta nejde přetaktovat. Při otevřeném case je slyšet, že při přepnutí do 3D módu zrychluje větráček, jinak je karta tichá.
Nové funkce
SMARTSHADER HD
HW podpora pro DX9.0 Extended Pixel a Vertex shadery. Podpora shaderů v OpenGL přes extensions. Podpora 16 textur na jeden renderovací průchod. Přidání některých nových registrů a podpora MRT. (Pro více nic neříkajících čísel navštivte web ATI).
SMOOTHVISION HD
Podpora 2×, 4×, 6× antialiasingu (není to oproti Nvidii mnoho...). "Sparse multi-sample" algoritmus s gamma korekcí. Bezztrátová barevná komprese podporující i širokoúhlé HDTV rozlišení.
Anisotropické filtrování o 4 módech. Adaptivní algoritmus s bilineární a trilineární volbou.
3Dc
4:1 komprese normálových map. Pracuje s jakýmikoli dvoukanálovými daty.
HYPER Z HD
Tříúrovňový Zbuffer s testem na nejbližšího. Bezztrátová Zbuffer komprese až 1:48. Rychlé vyprazdňování Zbufferu. Z cache optimalizovaná pro realtime stíny.
Ovladače
S ovladači bylo mnoho problémů. Vyzkoušela jsem troje a skončila u nejnovější verze 4.10 (že je nemohli vydat dřív!), ač mne to stálo předělání poloviny testů. Ke kartě je originál verze 4.6 která je v podstatě funkční (až na chyby v Half Life2), ale docela pomalá. Hůř je na tom verze 4.9, kterou si nainstalujete, pustíte testy, řeknete si: „WOW, to je rychlost!“, ale vzápětí zjistíte, že je to tím, že karta pořád jede na nějakém nízkém nastavení a pokusy o přenastavení jak programem, tak drivery ignoruje.
Narozdíl od Nvidie nabízí ovladače míň módu antialiasingu a ani u anisotropického filtrování nenabízí možnost zcela volbu vypnout. Má samostatné nastavení OGL a DX, což mi přijde lepší než u Nvidie. Jinak se volby pro OGL a DX neliší. Ovladače nenabízí společné nastavní optimalizací, ale nabízí přímo 5 módů, které zahrnují veškeré nastavení karty, zvlášť pro OGL a DX.
ATI nabízí alternativní ovládání parametrů ovladačů přes tzv. ATI Catalyst Control Centre, kde se veškeré změny nastavení ilustrují na 3D obrázku. Mě osobně se ovšem nepodařilo nastavení některých parametrů vůbec najít, a tak jsem od dalšího užívání upustila. Také se Control Centre nevyznačuje výraznou stabilitou.
Nastavení kvality/výkonu
Ovladače podporují 5 módů: Optimal performance, High permormance, Balanced, High Quality, Optimal Quality. S mými chabými znalostmi angličtiny bych soudila, že high performance je více zaměřeno na výkon než optimal, ale opravdu to autoři mínili v tom pořadí, které je výše uvedeno a optimal perfomance je nejrychlejší a optimal quality „nejhezčí“.
Narozdíl od Nvidia, zde se do nastavení high quality a optimal quality zapojuje i nastavení antialiasingu a anisotropického filtrování. Není to dle mého názoru šťastné řešení, protože u balanced nastavení je AA i AF řízeno aplikací, takže paradoxně je-li ve hře AA zapnuto třeba na 4×, dostaneme vyšší kvalitu než na high quality. Testy byly pořizovány s vypnutým AA v aplikacích, při jiném nastavení výsledky bohužel vůbec neplatí.
Test kvality
Rapidní rozdíl mezi balanced a high quality settings je právě díky zapnutí AA a AF...