Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Uniklé slajdy o GeForce GTX 1080 potvrzují plochu jádra, 64 ROP a lepší kompresi

Nvidia Geforce Gtx 1080 Async Compute
Oficiální prezentace GeForce GTX 1080 se dočkala předčasného zveřejnění, a tak se můžete podívat na téměř kompletní specifikace karty. Některé přinášejí překvapení…

Pro lepší přehlednost jsme nově potvrzené informace zdůraznil tučně. Hned úvodem začneme doplněnou tabulkou. Nově je potvrzena plocha jádra 314 mm² a počet 64 ROP. Tyto parametry se nijak nevymykají očekávání. Nejinak je tomu u počtu texturovacích jednotek, kterých jádro GP104 a tudíž i GeForce GTX 1080 nese celkem 160.

 GeForce
GTX 1070

GeForce
GTX 1080

GeForce
GTX 980

GeForce GTX

980 Ti

GeForce GTX
Titan X
GPUGP104
7,2 mld. tr.
GP104
7,2 mld. tr.
GM204
5,2 mld. tr.

GM200
8 mld. tr.

GM200

8 mld. tr.

Plocha314 mm²314 mm²398 mm²601 mm²601 mm²
Proces16 nm TSMC16 nm TSMC28 nm TSMC28 nm TSMC28 nm TSMC
ArchitekturaPascalPascalMaxwellMaxwellMaxwell
Frekvence>1500 MHz?1607 MHz1126 MHz1002 MHz1002 MHz
Boost<1700 MHz?1733 MHz1216 MHz1075 MHz1075 MHz
SPs2048-2304?2560204828163072
TMUs128-144?160128176192
ROPs?64649696
Výkon?8,23 TFLOPS4,61 TFLOPS5,64 TFLOPS6,16 TFLOPS
Výkon (DP)?0,26 TFLOPS?0,14 TFLOPS0,18 TFLOPS0,19 TFLOPS
Paměti8 GB

256bit
GDDR5?

8 GB
256bit
GDDR5X

4 GB

256bit
GDDR5

6 GB

384 bit

GDDR5

12 GB

384bit

GDDR5

Takt8 GHz?10 GHz7 GHz7 GHz7 GHz
Dat. prop.256 GB/s?320 GB/s224 GB/s336 GB/s336 GB/s
spotř. 3D~150 W?180 W165 W (180 W)250 W250 W
Napájení?8-pin6+6 pin6+8 pin6+8 pin
VýstupyDVI
3× DP 1.2/1.4
HDMI 2.0b

DVI
3× DP 1.2/1.4
HDMI 2.0b

DVI

3× DP
HDMI

DVI
3× DP
HDMI

DVI
3× DP
HDMI

RozhraníPCIe 3.0 ×16PCIe 3.0 ×16PCIe 3.0 ×16PCIe 3.0 ×16PCIe 3.0 ×16
API

DirectX 12

 DirectX 12

DirectX 11.3

DirectX 12 

DirectX 11.3
DirectX 12

DirectX 11.3
DirectX 12

datum

6. 5. 2016

10. 6. 2016

6. 5. 2016
17. 5. 2016
27. 5. 2016
18. 9. 20141. 6. 201517. 3. 2015
cena

$449

$379

$699

$599

$549

$649

$999

Tím se rovnou dostáváme ke konfiguraci jádra. Oproti očekávání, které nastínila prezentace jádra GP100, je situace jiná. Zatímco velký Pascal alias GP100 upravil SM bloky tak, že namísto 128 stream-procesorů (jako u Maxwellu) jich nesou pouze 64, ale o to větší prostor pro registry mají, menší herní Pascal alias GP104 (GeForce GTX 1080) zůstává u stejné konfigurace - 128. Konfigurace SM bloků GP104 je tedy totožná jako u Maxwellu a nezměněna zůstala i kapacita registrů.

Nvidia Gp 104 Block Diagram

Stream-procesory a texturovací jednotky máme odbyté, přejděme k ROP. Aby nestrádaly nedostatkem datové propustnosti, která je i přes nasazení 10GHz GDDR5X pouze srovnatelná s GeForce GTX 980 Ti, vylepšila Nvidia kompresi. Podle oficiálních materiálů účinnost delta-komprese vzrostla o 20 %. To je zčásti důsledkem zahrnutí nových algoritmů:

Nvidia Geforce Gtx 1080 Pascal Memory Compression

Nvidia Geforce Gtx 1080 Maxwell Memory CompressionNvidia Geforce Gtx 1080 Pascal Memory Compression 2

Nvidia Geforce Gtx 1080 Pascal Bandwidth Reduction

Další porce změn se týká zobrazování. Pascal GP104 podporuje HDR a to i pro video. Oproti čipům předešlé generace (s výjimkou GM206) zvládá hardwarové přehrávání HEVC s 10bit hloubkou a zcela nově i 12bit. To se ovšem týká pouze dekomprese, komprese je podporována i nadále max. 10bit.

Nvidia Geforce Gtx 1080 HdrNvidia Geforce Gtx 1080 Hdr Gamestream

Přibyla nová metoda synchronizace, kterou Nvidia prezentuje jako lepší alternativu k v-sync. Nazývá ji fast sync. Technologický popis zatím chybí - můžeme zatím říct jen tolik, že podobně jako v-sync eliminuje lámání obrazu (tearing), přičemž ale vykazuje nižší latence.

Nvidia Geforce Gtx 1080 4 K Surround Sli Bridge

Další dodatky se týkají vylepšeného rozhraní SLI, tzv. SLI HB neboli SLI s HB-bridge, který zvyšuje datovou propustnost mezi spolupracujícími jádry (ovšem na úkor propojení max. dvou karet v tomto režimu). Zatímco původní koncept umožňoval komunikaci přes můstek nanejvýš do rozlišení 2560×1440 při 60 Hz (vše výš už se přesouvalo po sběrnici), s HB-bridge je možné přes můstek posílat i 2560×1440 při 120 Hz a dále 4k a 5k (bez upřesněných Hz/FPS; patrně však do 60 Hz). Slajd ilustruje hladší průběh snímkové frekvence, výrazně nižší microstuttering.

Nvidia Geforce Gtx 1080 Async ComputeNvidia Geforce Gtx 1080 Pascal Dynamic Load Balancing

 Nvidia hovoří také o zlepšení podpory pro asynchronní výpočty. Používá výslovně termín „async compute“, na druhou stranu hovoří o grafice, takže prezentace působí, jakoby se zlepšení měla promítnout i na úrovni asynchronních shaderů. To je zatím předčasné hodnotit, každopádně bylo implementováno automatické vyvážení výkonu (dynamic load balancing), které by z využití asynchronních shaderů mělo vytěžit nějaký výkon navíc.

Zdroje: 

Diskuse ke článku Uniklé slajdy o GeForce GTX 1080 potvrzují plochu jádra, 64 ROP a lepší kompresi

Středa, 18 Květen 2016 - 14:43 | BTJ | Uz jsou nejake testy a nejake ATI R9 nano (nevim...
Úterý, 17 Květen 2016 - 16:14 | BTJ | Ale jo, pobavils:o)
Úterý, 17 Květen 2016 - 15:08 | RedHawk | hololens? to je ta parodia na krizenca google...
Úterý, 17 Květen 2016 - 13:29 | Tom | prave ze HDR ma mnoho spolecneho a) filmy se uz...
Úterý, 17 Květen 2016 - 12:36 | BTJ | Tak jsem tu prolezl par clanku o HDR ...... a...
Úterý, 17 Květen 2016 - 11:57 | BTJ | Uprimne to porad nejak nechapu. Jestli je 6 nebo...
Úterý, 17 Květen 2016 - 00:30 | tombomino | Samozrejme r9 380 a 380x. Jeji TDP je postaveny...
Pondělí, 16 Květen 2016 - 23:34 | Tom | ono je to trochu komplikovanejsi nez posun...
Pondělí, 16 Květen 2016 - 22:32 | BTJ | Dobre, tak GTX960?
Pondělí, 16 Květen 2016 - 22:32 | BTJ | Aha, takze jen SW zalezitost ..... a jestli tomu...

Zobrazit diskusi