Gelsinger: Integrované paměti a široké portfolio Lunar Lake byly chybou
Lunar Lake je v podstatě mobilní variantou Arrow Lake. Intel zvolil odlišné kódové jméno, protože se tato mobilní řada v několika ohledech lišila. Původně měla mobilní verze (Intel 18A) oproti desktopové (Intel 20A) nabídnout i lepší výrobní proces, ale z toho s přesunem výroby k TSMC (vše N3B) sešlo. Přesto se několik odlišností zachovalo. Je to jednak integrovaná grafika s o generaci novější architekturou Battlemage a jednak pouzdro nesoucí operační paměť.
Lunar Lake (Intel)
Právě osazení pamětí (LPDDR5X) přímo na pouzdro vedle křemíku však CEO Pat Gelsinger označil za nevhodné řešení, které nechce dál používat:
To u velkoobjemově vyráběných produktů a velkoobjemového průmyslu, jako je PC segment, nechcete - paměti ve velkých objemech musejí procházet tímto [distribučním] kanálem. Není to dobrý způsob řízení firmy. S Lunar Lake to pro nás byla jednorázová záležitost. Nebudeme to opakovat s Panther Lake, Nova Lake a jejich nástupci. Postavíme je tradičnějším způsobem s pouzdrem s pamětí mimo pouzdro a s CPU, GPU, NPU a I/O funkcemi v pouzdru. Velkoobjemová paměť v budoucnu zůstane mimo pouzdro. --- Pat Gelsigner, CEO Intelu |
Rozhodnutí integrovat paměť přímo na pouzdro Intelu v případě Lunar Lake nic nepřineslo. Paměť na pouzdru může mít nižší latence (není potřeba řešit vzdálenost, spoje přes PCB a rušení) a snáze se tímto způsobem implementuje širší sběrnice. Výkon procesorové ani grafické části Lunar Lake však není takový, aby pro něj konvenční řešení představovalo brzdu, takže potenciál nižších latencí zůstal nevyužit. Procesor nelimituje ani stávající šířka sběrnice, takže zůstal nevyužit i potenciál širší sběrnice. Intel tak musel řešit dodávky a přepravu pamětí (tedy vykonávat nějakou činnost navíc), aniž by to produktu (nebo samotnému Intelu) poskytovalo nějakou konkurenční výhodu.
Připomeňme, že absenci pamětí naznačila již říjnová ukázka vzorku Panther Lake. Tehdy však nebylo zjevné, zda nejde např. o výkonnější řadu, která nemá integrované paměti (podobně jako je nemá mobilní Arrow Lake). Nyní je již jasné, že paměti nebude integrovat žádná varianta Panther Lake, celá řada se vrátí ke klasickému řešení pamětí na základní desce.
Intel Panther Lake (Lenovo)
CEO dále kritizoval příliš široké portfolio Xeonů, ale nakonec konstatoval, že se zbytečně široká modelová nabídka týká i PC segmentu a Lunar Lake.
Podobné je to v oblasti klientského segmentu, [je potřeba] zjednodušení plánů, méně modelů na jeho pokrytí. --- Pat Gelsigner, CEO Intelu |
Jistý údiv nad modelovou nabídkou Lunar Lake se dostavil již po neoficiálním prosáknutí specifikací. Úplně všechny modely totiž nesou 4 velká procesorová jádra, 4 malá procesorová jádra a 16-32GB stejně rychlé paměti. Celá segmentace se týká taktů, výkonu integrované grafiky a kosmetického rozdílu ve výkonu NPU (AI akcelerátoru).
V souvislosti s Lunar Lake a integrovanou grafikou Gelsinger prohlásil, že potřeba samostatné grafiky bude do budoucna klesat. To je některými médii vykládáno jako jakýsi informační předvoj ve věci omezení aktivit v segmentu samostatných grafik Intelu. Že Intel s generací Battlemage nemá ambice v segmentu samostatných grafik pro notebooky, se proslýchá již dlouho a že to celá generace Celestial má silně nahnuté, rovněž. Nic konkrétnějšího však řečeno nebylo, a tak lze předpokládat, že se o desktopových GPU Battlemage dozvíme nejspíš v lednu na CES 2025.