Glass působí bolesti hlavy, přiznává Google
Prakticky od počátku roku je možné registrovat stížnosti uživatelů na sociálních sítích. První výraznější reakce médií na tyto stížnosti bylo možné registrovat v únoru - teprve nyní se ale Google k situaci postavil čelem a zaujal nějaké stanovisko.
Jedním dechem ale zástupce společnosti dodal, že není snadné určit příčinu bolesti. S tím nemůžeme než souhlasit. Pokud si totiž projdete reakce uživatelů i recenzentů, zjistíte, že projevy jsou velmi individuální. Někteří popisují potíže, které se přicházejí již po deseti minutách, jiní mají problém teprve po týdnu používání. Někomu potíže odezní za pár desítek vteřin, u jiných vytrvávají i několik hodin.
Google odkázal média na doktora Peliho, optometrika, se kterým při vývoji elektronických brýlí tuto problematiku konzultoval. Podle Peliho může být jedním ze zdrojů problému pozice LCD panelu vpravo nahoře od oka. „Koukání“ se do tohoto bodu, zvlášť po delší dobu, je pro oko nepřirozené a vede k namáhání očního nervu a okohybných svalů. Umístění panelu do pozice, která by pro oko byla přirozenější, zase přináší jiné problémy, například dezorientaci uživatele. Podle Peliho jde spíše než o problém o namáhání očního svalstva, na které není zvyklé. Důležité prý je to s brýlemi zpočátku nepřehánět a nechat tělo, aby si postupně zvyklo.
Troufáme si říct, že namáhání okohybných svalů nemusí být (a velmi pravděpodobně nebude) jedinou příčinou bolestí. Další může tkvět v ostření oka na velmi krátkou vzdálenost. Příčiny mohou být ale zcela jiného původu - asi nejeden uživatel dioptrických brýlí zažil bolest hlavy způsobenou nevhodně seřízenou obrubou - slabý, ale setrvalý tlak na některé lebeční partie může rovněž spustit bolení hlavy a pro nové uživatele (elektronických) brýlí pak nemusí být její příčina snadno identifikovatelná.
Nakonec je tu i ta možnost, že si postupem času uživatelé zvyknou a problém samovolně vyšumí. Pokud zapátráme v minulosti, narazíme v éře PC na celou řadu situací, které provázely bolesti hlavy, ale které postupně vymizely. Příkladem mohou být první celoobrazovkové akční (3D) hry, počátky intenzivního používání myši a s tím související nerovnoměrné namáhání šíjového svalstva, nástup LCD panelů a stížnosti uživatelů při přechodu z CRT (ale i stížnosti na CRT ve srovnání s LCD), případně aféru kolem Half Life 2, kterou krom bolestí hlavy provázely i pocity dezorientace nebo zvracení (což nakonec vysvětlil nepřirozený úhel záběru, respektive ohnisko - nikoli, jak se mnohá tehdejší média domnívala, přílišná realističnost grafiky :-).
Na závěr jedna zajímavost: V souvislosti s „nepohodlím“ přiznal Google i počet brýlí, které prozatím prodal poskytl k placenému beta-testingu. Je jich na osm tisíc.