Google dá v úterý Glass do prodeje, „testování na lidech“ ale pokračuje
Postup, na který Google vsadil, má z obchodního hlediska dobrý smysl. Loni v únoru výrobce nalákal uživatele řadou prezentačních videí a v dubnu ohlásil specifický způsob distribuce: Brýle nebyly klasicky vydané, šlo o formu více-méně veřejného beta-testingu, kdy za poplatek $1500 dostalo 2000 předobjednatelů novinku k vyzkoušení.
Pro Google byl tento postup výhodný hned ze dvou důvodů: Z finančního (do kasičky přitekly $3 miliony dolarů za de facto nevydaný produkt) a z marketingového - jde o beta-testing, nikoli finální produkt, čímž výrobce bere vítr z plachet všem kritikům a negativním hodnotitelům. Alespoň těm, co kritizují hardwarovou stránku, protože ta se ještě může změnit.
Je však třeba uznat, že za poslední rok se skutečně změnila jak hardwarová výbava, tak softwarová podpora. Namátkou: v červenci přibyla podpora Play Store, v srpnu jakýsi designér-vynálezce navrhl přídavnou baterii v podobě modrého madla, která měla zvýšit výdrž na jedno nabití dvoj- či trojnásobně. Ale to je již pasé, návrh počítal s verzí brýlí, která je již zastaralá. Jen o dva měsíce později ji nahradil model, který vyměnil modul pro přenos zvuku lebeční kostí za běžné sluchátko. Tehdy přibyla i možnost zkřížit googlovské brýle s dioptrickými. Zmínit můžeme na Vánoce zavedenou fíčurku - focení mrknutím oka nebo aktuální novinku - podporu videopřenosu přes LiveStream.
První vlna emocí po loňském odhalení byla sice pozitivní, ale v řádu jen několika dní začaly převažovat negativní reakce osob, které elektronické brýle vnímají jako špionážní nástroj, jenž jim nabourává soukromí. Nakonec se zdá, že daleko větší problém než vyladění softwaru a optimalizace hardwarové konfigurace, bude pro Google psychologická a emoční stránka věci. Situace vyvrcholila březnovým excesem, kdy osazenstvo putyky v San Franciscu vyhodilo a okradlo ženu, která do podniku vešla s brýlemi na očích - podle jejích slov vypnutými.
Přesto všechno Google zaznamenal rostoucí zájem o svůj produkt (i negativní reklama je reklamou) a rozhodl se k 15. dubnu 2014 nabídnout brýle k prodeji. Má to však několik háčků: Za prvé jde o limitovaný počet (konkrétní číslo zveřejněné nebylo, ale patrně půjde o několik jednotek tisíc kusů). Na ceně $1500 se nic nemění (většina IT produktů by rok po vydání byla za původní cenu neprodejná). A to nejdůležitější nakonec - jde stále o beta testing, tedy v Googlím hantecu „Explorer Program“. Nehledě na fakt, že distribuce bude probíhat pouze na území USA.
Tento postup vede některé analytiky k domněnce, že plnohodnotné vydání, k němuž mělo dojít v druhé polovině letošního roku, se pravděpodobně odkládá. Výrobce k odeslání brýlí na trh v podstatě nic netlačí, hardware mu zajišťuje příjmy, uživatelé pozitivní reklamu a aféry rozšiřují popularitu.