Výrobní náklady „$1500“ verze Google Glass jsou $80
Před několika dny utekl rok, co se elektronické brýle od Googlu dostaly do rukou a před oči prvních zákazníků, kteří neváhali zaplatit $1500 za to, aby se dostali mezi první dvě tisícovky uživatelů či spíše beta-testerů nového fenoménu. Postupně došlo na další limitované nabídky - aktuálně poslední jsme se věnovali v dubnu. Podle slov Googlu mělo jít o největší rozšíření uživatelské základny v historii projektu, takže můžeme předpokládat, že se do světa vydalo dalších několik kusů brýlí (jistě více než dva tisíce, ale předpokládá se, že nešlo o mnoho desítek tisíc). Dále víme, že se toto přibližně specifikované množství vyprodalo během jediného dne.
To i přesto, že se po více než roce od uvedení projektu nijak nezměnila cena - Google si za testování / užívání účtuje rovných $1500. Částka motivovala redakci webu Techinsides / Teardown.com k rozborce jedněch brýlí, identifikaci použitých komponent a zjištění jejich tržní ceny.
U některých švábů si autoři analýzy nejsou stoprocentně jistí, zda se je podařilo přesně určit - zdá se, že některé komponenty jsou uzpůsobené na zakázku, alespoň co do provedení pouzdra čipu.
Čipy jsou rozložené na dvojici PCB (modré je na snímcích zachyceno z obou stran), která - jak je patrné z následujícího ceníku - nesou nejdražší část brýlí.
Podle analýzy by nejdražšími součástkami měl být procesor Texas Instruments OMAP 4430 ($13,96) a neelektrické části ($13,63), čímž je míněna obruba brýlí včetně částí kryjících elektroniku.
Celková cena, která bez pár centů dosáhla $80 (asi 1600 Kč bez daně), může být podle názorů některých redakcí i mírně nadsazená. Předpokládají, že si Google při celkové odhadované výrobě až několika desítek tisíc kusů dokáže komponenty zajistit ještě mírně levněji. To už je však spekulace, která podle našeho názoru naráží na průběžnou náhradu komponent jinými verzemi - Google bude spíše nakupovat součásti postupně, pro každou várku, nikoli na rok dopředu, když neví, jaké všechny změny v návrhu provede.
Dále je třeba upozornit, že $80 částka zahrnuje pouze náklady na komponenty a montáž, nikoli náklady na vývoj, softwarovou podporu, marketing a distribuci. Tyto (z větší části fixní) náklady se u běžně prodávané elektroniky rozloží do desítek či stovek tisíc vyrobených kusů a na ceně každého zařízení se projevují o řád až dvě menší měrou než v případě brýlí, které jsou vyráběné v rozmezí jednotek až několika málo desítek tisíc kusů. Zdůraznit je také také třeba výměnu starších modelů za nové v případě dokončení novější verze (dělo se tak například po náhradě modulu pro přenos zvuku do lebeční kosti za klasické sluchátko).
Přesto je jasné, že model distribuce, který Google pod rouškou beta-testingu zvolil, je pro výrobce velmi výhodný a minimalizuje rizika spojená s uváděním novinek podobného typu (stále nejde o finální produkt ani oficiální vydání v klasickém slova smyslu, což eliminuje potenciálně negativní recenze a část kritiky související s provedením produktu; zvolená strategie také umožňuje průběžné financování projektu). V okamžiku, kdy se Google rozhodne produkt vydat, vznikne potenciál pro obrovské marže. Výrobní cena je minimální, vývoj a marketing z velké části zaplatili účastníci projektu, a tak by i prodej finální verze za zlomek aktuální ceny mohl provázet zajímavý zisk. Vývoj událostí lze ale jen těžko odhadovat, bude velmi záležet, zda a kdy k finálnímu vydání dojde a hlavně jakou cenu Google nastaví. Pokud by se blížila aktuální částce, nastiňuje rozdíl mezi $80 a $1500 obrovský prostor, kterého by se jako už tradičně mohli chopit čínští výrobci.