Google VP8/WebM: novinky a právní názor šéfa MPEG LA
VLC s podporou WebM
V rychlosti jako první odbudeme novou verzi přehrávače VLC 1.1.0 (zatím ve stádiu release candidate), která již WebM jako celek podporuje. Připomeňme, že úprav nebylo třeba zas tak moc, v podstatě jen zahrnout VP8 kodek a trochu při-ohnout implementaci Matrošky tak, aby si s ním spolu se zvukem v Ogg Vorbis přehrávač bez problémů poradil. Stahovat lze zatím pouze verzi pro Windows, která zahrnuje příslušné ActiveX rozšíření pro Internet Explorer a pluginy pro Firefox, Safari, Chrome i Operu.
Budoucnost WebM
Na webu projektu je již k dispozici roadmapa, která definuje budoucí cíle WebM. Mezi ně patří:
- zahrnutí vhodných kompresních scénářů pro typická užití VP8 (zde se nabízí třeba anime filmy, kde x264 celkem válí).
- vytvoření automatických nástrojů pro sestavování a testování, což zrychlí proces vývoje formátu. vyčištění testovacích metod a zúžení testovacích kritérií. Větší skriptovatelnost, podpora sdílení mezi více testovacími servery.
- čištění a úpravy zdrojového kódu: zjednodušení funkcí (bez vlivu na jejich podstatu, formát musí být zachován!) pro lepší výkon i čitelnost kódu, zlepšení toků dat skrze kodek pro navýšení rychlosti (předběžně se budou řešit např. zbytečné kopie bufferů na vstupu snímků).
- optimalizace: pro desktop i embedded platformy, zejména Atom a ARM. Dále se bude zkoumat možnost vyššího multithreadingu, hardwarová akcelerace a také možnost odsunu co nejvíce částí (de)kompresního procesu na GPU.
- výzkum kódu: ve spolupráci s výrobci hardware se budou řešit mimo jiné věci potřebné pro správnou implemetnaci: residual error coding - speciálně u directional transforms a entropy coding.
- Reversed complexity encoding/Z-snímky: Z je typ snímku kompaktnější než P, ale s vyšším nárokem na výkon dekódování (označením Z s nejvyšší pravděpodobností myslejí právě B-snímky, jejichž absence ve formátu je jednou z hlavních nevýhod). Vyžádá si patrně multisnímkové zpracování spolu s Wyner-Ziv kódováním.
Toto jsou prozatím jen návrhy, kam by se měly práce v tomto open-source projektu ubírat. Tak držme palce, ať většina věcí, které jsou VP8 vytýkány, je zdárně opravena a vylepšena.
MPEG LA o formátu VP8
Slova se minulý týden krátce po uvolnění VP8 chopil i známý "patentový troll", CEO organizace MPEG LA, pan Larry Horn. Jistě asi nepřekvapí, že Google tím nebyl překvapen, vpravdě to musel očekávat.
Horn na přímou otázku odpověděl, že MPEG LA připravuje pro Google "patent pool" ohledně VP8/WebM. A co je patent pool? Inu, to ve slangu patentových právníků znamená proces, kdy se dvě firmy (nebo více) dohodou na vzájemném licencování svých částí nějaké technologie, aby se tak vyhnuly zbytečným sporům na téma patentů a licencí a spolu s tím jako vedlejší produkt uvedly na trh invenční produkt.
Zde tedy následek předchází příčinu, VP8 již "na trhu" je a MPEG LA pouze připravuje smírné řešení pro Google. Je jasné, že nás čeká buď vzájemná dohoda v rámci "patentového bazénku", kdy VP8 bude moci držet nadále technologie, na které spravuje MPEG LA patenty, ale současně tak MPEG LA poskytne inovace, které VP8 obsahuje a standardy MPEG ne. Pokud ke smíru nedojde, čeká nás nejspíše právní bitva.
Google na toto zatím reaguje prohlášením produktového manažera Mika Jazayeriho, který uvádí, že Google se nebojí, protože tyto věci řešil již při převzetí On2 Technologies a v té době udělali velmi podrobnou analýzu VP8 z tohoto hlediska a byli a jsou si jistí, že je mohou "open-sourcovat".
Komentář
Nejprve musíme uvést jasně, že patentové spory kolem VP8 se nás netýkají. Jsou jen a pouze americkým problémem, neboť u nás a v obecné rovině ve velké části světa softwarové patenty neplatí. Tudíž jakékoli nároky MPEG LA, pokud by byl Google českou a v ČR působící společností, by byly zcela bezpředmětné, neboť u nás nic takového nemá oporu v zákonech. Ale k věci.
Je jistě známo, že patenty zabíjejí inovace. Kdyby si každý významný fyzik, matematik, chemik či lékař patentoval vše, co kdy objevil (no dobrá, že generické léky musí počkat na expiraci patentů na původní léčiva teď pomiňme), pak bychom asi stále jezdili na koňském povozu a obdělávali pole starověkým pluhem. Přiznejme si, že patentovat si nějaký princip, k němuž lze dospět ryze logickou úvahou, je nebetyčná hloupost, protože ke stejné úvaze může zcela nezávisle na vás dospět třeba další miliarda lidí, pokud se budou zrovna totožným problémem zabývat. Ale USA je země, kde je vše možné, takže tu máme MPEG LA, která ráda šíři FUD ve stylu "pokud vyvinete nějaký video formát, je naprosto jisté, že bude porušovat naše patenty". MPEG LA z tohoto pohledu připomíná podobnou pijavici jako Rambus v oboru pamětí.
VP8 a WebM je pro MPEG LA obrovskou hrozbou. Zatím sice třeba za internetové použití H.264 žádné licence nevybírá, ale nikdo netvrdí, že to za rok nemůže být jinak. Google sice za On2 zaplatil přes 100 miliónů dolarů a velké množství peněz jej budou stát i jednání s MPEG LA a také platy jeho programátorů, kteří na VP8/WebM budou pracovat, ale jistě má dobře spočítáno, že i tak ho to vyjde levněji, než být závislý na libovůli MPEG LA.
VP8 má, zejména díky podpoře velkého množství významných výrobců hardwaru, potenciál uštědřit MPEG LA velký políček a velmi zkomplikovat jeho dosud snadnou pozici na trhu video formátů. Dokážete si představit, že nějaký příští "Blu-ray 2", například s rozlišením 4k × 2k nebude používat MPEG-2 či H.264, ale pouze VP8 jako jediný video formát? Příjmy z Blu-ray zařízení a profesionálních programů, to je pro MPEG LA docela fajnový zdroj financí a proto volí cestu "buď patent pool nebo se potkáme u soudu" (to druhé ještě neřekli, ale snad nikdo nepochybuje, že pokud jim Google ukáže prostředníček, druhý den přistane někde v USA nějakému soudci na stůl "žalobička").