Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Rekapitulace: Grafické karty v roce 2016 aneb konečně FinFET

Máme tu období svátků a tak, jako už tradičně, nabídneme tématické ohledy za uplynulým rokem. Dnes začneme grafickými kartami, čipy a vůbec světem 3D a multimédií…

Kapitoly článků

4.  Čtvrtý kvartál

Po bouřlivém druhém a třetím kvartálu přinesl závěr roku uklidnění. AMD již měla všechny grafické novinky generace Polaris pro rok 2016 vydané, Nvidii už zbýval jen poslední Pascal. Řešily se proto spíše hry, ovladače a výhledy.

Tedy krom toho posledního Pascalu. Řeč je o jádru GP107 neboli GeForce GTX 1050 a GeForce GTX 1050 Ti. Nvidia tyto produkty nepostavila přímo proti modelům od AMD, ale využila mezery mezi Radeonem RX 460 a RX 470, do níž je vměstnala obě. To ale nebylo jedinou zajímavostí těchto produktů.

Nvidia nezůstala u 16nm výrobního procesu TSMC, ale sáhla po 14nm procesu Samsungu. Ten je sice cenově příznivější, ale není optimalizovaný pro vysoké takty, a tak malé Pascaly běží na výrazně nižších taktech než větší modely. Přesto jsou stále o něco nad první generací produktů Polaris. Pokud bychom hodnotili energetickou efektivitu, podařilo se v některých ohledech překonat Radeon RX 460, v jiných zůstal neporažen. Zajímavostí je pak energetická efektivita v zátěži, která je lepší u vyššího modelu, GeForce GTX 1050 Ti, který díky vyššímu počtu jednotek může běžet na nižší frekvenci, při které dává 14nm proces Samsungu lepší energetické výsledky.

Listopad a prosinec již žádné zásadní herní hardwarové novinky nepřinesly, v tomto směru se výrobci odmlčeli. AMD ale ještě uvedla několik nových produktových řad pro profi segment, například Radeony Pro WX pro pracovní stanice, nebo řadu Radeon Instinct, jejíž součástí se stal první produkt s GPU Vega. AMD tedy GPU nové architektury v rámci serverového segmentu podle očekávání uvedla; o jeho architektuře jsme se přesto nedozvěděli nic. Mezi tím, jako blesk z čistého nebe, přišla nová generace ovladačů Radeon Software Crimson ReLive, která stávajícímu hardwaru značně rozšířila funkcionalitu a přinesla novou technologii pro snížení spotřeby - Chill a dále snížení spotřeby při hovorech přes Skype nebo přehrávání videa na YouTube v prohlížeči Chrome.


Letošní rok přinesl množství skutečně nového grafického hardwaru, takže jsme v rekapitulaci věnovali pozornost hlavně jemu. Na vedlejší kolej se (byť možná neprávem) dostaly inovované konzole, Xbox One S, kterému dal Microsoft do vínku funkci plnohodnotného přehrávače 4k UHD Blu-ray a Playstation 4 Pro, které dala Sony do vínku výkon navíc.

Výrobci hardwaru díky FinFET procesu letos zaznamenali úspěšný rok. Pro Nvidii byl vůbec jedním z nejúspěšnějších v historii firmy, pro AMD znamenal odražení ode dna, představení nových produktových řad a další rozšíření nabídky souvisejících služeb a produktů (FreeSync, VR), uzavření smluv na dodávky hardwaru do Číny, smlouvu s Intelem, výrazné snížení dluhů, dokončení vývoje nových klíčových produktů a další dílčí kroky, za což nové vedení firmy dostalo ocenění společnosti roku od EE Times a EDN. Pokud jde o Intel a jeho integrované grafiky, pak si společnost držela svoji tradiční strategii, snad jen zrušení některých řad Atomů (především pro telefony) způsobí ústup Intelu z podílu na trhu mobilních grafik.

S čím budeme muset počkat na příští rok, je hodnocení produktů, o nichž sice víme, které případně byly i ohlášené nebo představené, ale které zatím neprošly procesem testů, recenzí a uživatelských hodnocení. Příkladem může být GeForce GTX 1080 Ti od Nvidie, konzole Switch (dříve NX) od Nintenda, architektura Vega a GPU Vega 10 od AMD, konkrétní výkon grafické karty procesorů Intel Kaby Lake. Nakonec i Virtuální Realita, která sice nastoupila, ale spíše do vyšších cenových pozic. Hardware a podpora pro nižší cenové segmenty se začaly objevovat teprve ve druhé polovině roku, řada produktů (ať už pro nižší cenové kategorie nebo naopak ty nejvyšší) je ohlášena na příští rok, a tak by hodnocení bylo předčasné.

Kapitoly článků
4.  Čtvrtý kvartál

Diskuse ke článku Rekapitulace: Grafické karty v roce 2016 aneb konečně FinFET

Neděle, 1 Leden 2017 - 17:40 | Karáš Svorka | Intel = stabilita a kvalitní produkty už desítky...
Pátek, 30 Prosinec 2016 - 16:16 | Jaroslav Crha | co ty víš, přemýšlím že že by příští rok mohl být...
Pátek, 30 Prosinec 2016 - 16:00 | jožin | Tak pokud ti stačí hrát ve fullHD tak to pak jo...
Pátek, 30 Prosinec 2016 - 14:57 | Txy | Vypadá to, že tam chybí kus nepájivé masky, to...
Pátek, 30 Prosinec 2016 - 02:15 | Pepa Zdepa | Na Apple Watch už mám Pokémon GO, to mi stačí :D...
Čtvrtek, 29 Prosinec 2016 - 21:30 | Jabba | Jak říkám - gratuluju. Jinak? CID a scrap...
Čtvrtek, 29 Prosinec 2016 - 20:37 | Jaroslav Crha | prosimtě v klidu, vždyť je to jen cesta... když...
Čtvrtek, 29 Prosinec 2016 - 20:01 | Jabba | Ono ti to funguje? Tohle ti bez problémů (byť...
Čtvrtek, 29 Prosinec 2016 - 19:06 | Jaroslav Crha | jede to ? Jede...nic víc není potřeba. Co se ti...
Čtvrtek, 29 Prosinec 2016 - 19:05 | Jaroslav Crha | projektor víc jak 60FPS nedá, takže nepotřebuji...

Zobrazit diskusi