Rekapitulace: Grafické karty v roce 2016 aneb konečně FinFET
Kapitoly článků
Počátkem prázdnin převzala štafetu ve vydávání nových produktů Nvidia a přišla s GeForce GTX 1060, konkurentem Radeonu RX 480. Podařilo se jí znovu překvapit, především tím, že nešla cestou 128bit sběrnice a 32 ROP jako u předchozí generace mainstreamu, GeForce GTX 960, ale zvolila 192bit sběrnici a 48 ROP. Díky tomu karta nabídla o něco vyšší výkon a zprvu mírně konkurenční Radeon překonávala.
S přelomem července / srpna došlo na nový Titan X s jádrem GP102 z generace Pascal. Nvidia už ho pojala jako typický halo produkt, cenu nasadila vyšší než tradičně, na $1200, dostupnost omezila na vlastní web-shop a vzorky na recenze nedodala. Zdálo se, že karta nabídne 30 % výkonu nad GeForce GTX 1080 v referenčním provedení, ale pozdější testy nakonec ukázaly náskok bližší 25 %.
V srpnu opět otěže převzala AMD s Radeonem RX 470. Technologicky nabídl vše, co již vydaný model, ale připojil lepší poměr cena / výkon i spotřeba / výkon. Asi největším přínosem tohoto produktu byla výkonnostní relace, kterou obsadil. Byť v novějších hrách dorovnával nebo překonával Radeon R9 290 nebo GeForce GTX 970, jeho základní pozice byla o chlup níže - v rozpětí Radeonu R9 380X a Radeonu R9 290, v rozpětí GeForce GTX 960 a GTX 970, v rozpětí pozdější GeForce GTX 1050 Ti a GeForce GTX 1060, zkrátka v relaci, pro kterou až do jeho vydání (a vlastně ani po něm) nebyla dostupná žádná grafická karta.
Pokud byla řeč o GeForce GTX 970, došlo na výsledek sporu uživatelů, kteří si kartu koupili na základě nepravdivých specifikací a společnosti Nvidia. Výsledkem bylo, že všichni obyvatelé USA, kteří si kartu pořídili , mají nárok na odškodné $30. Výplata byla zahájena v polovině září těm zákazníkům, kteří kartu koupili v rozmezí 1. září 2014 a 24. srpna 2016.
Prozatím ale ještě zůstaneme v srpnu, kdy došlo také na Radeon RX 460. Menší čip Polaris 11 sice nebyl vydán v plně aktivním provedení, ale i tak dokázal výkonnostně nahradit Radeony HD 7800 (či - slovy AMD - výkonnostně překonat herní konzole) a v nižší cenové relaci nabídnout plnou multimediální podporu Radeonu RX 480. Velmi dobře dopadl co do spotřeby, zvlášť ve 2D, v případě připojení 3 monitorů a v případě přehrávání 4k videa. Průměrné výsledky vykazoval po připojení 2 monitorů a při přehrávání YouTube videa. V době vydání totiž ještě ovladače neměly aktivováno hardwarové přehrávání formátu VP9, ve kterém je většina obsahu na YouTube kódovaná (tu doplnily ovladače Radeon Software Crimson ReLive koncem roku).
Srpen přinesl také vydání jubilejního stého monitoru s podporou technologie FreeSync. Letos již nešlo jen o modely podporující FreeSync přes rozhraní DisplayPort, ale objevily se i novinky využívající FreeSync přes HDMI, které umožnily dostat tuto technologii do nižších cenových relací. I díky této strategii převzal FreeSync pozici mainstreamového řešení pro adaptivní synchronizaci; strategie konkurenčního G-Syncu postavená na přídavném modulu omezila dostupnost těchto produktů pro vyšší cenové relace. Redakce webu Hardware.fr, která připravila srovnání obdobných monitorů vybavených FreeSync a G-Sync dospěla k závěru, že aktuální modely vybavené modulem G-Sync vycházejí v průměru o €185 (o něco přes 5000 Kč) dráž, což lze již pořídit Radeon RX 470 včetně dopravy.
S koncem léta odhalil Intel procesorovou architekturu Kaby Lake a dostupnost její první verze pro notebooky. Zmínku si zaslouží kvůli integrované grafice, která přinesla plnou hardwarovou podporu pro 4k video (míněno obligátní HEVC/h.265 v 10bit hloubce při 60 FPS s HDR). AMD pro změnu uvedla desktopové APU Bristol Ridge, o němž již byla řeč, ovšem s dovětkem, že dostupnost prozatím bude omezena jen pro OEM segment, jinými slovy, že jej nejdříve bude možné pořídit jen v hotových sestavách. Protože první testy dopadly co do výkonu i spotřeby pozitivně, uživatelé dočasné omezení AMD odpustili. Zdá se totiž, že integrované jádro nejvyššího modelu výkonnostně dorovná nejdražší Intel Iris Pro 580 se 128MB eDRAM.