Grafické karty nVidia pro AGP
Kapitoly článků
|
Pokud jde o nVidii, tak u segmentu AGP je situace také relativně přehledná a snadná. Máme zde GeForce 4 Go (celkem 4 modely), GeForce FX Go 5200/5100, GeForce FX Go 5600/5650 a GeForce FX Go 5700. Na první pohled je tedy patrné, že zde úplně chybí ryzí high-endový čip, jež by byl konkurenceschopný v porovnání s Mobility Radeonem 9800. V oblasti profesionální grafiky nabízí řadu Quatro FX Go.
I nVidia má technologii pro připojení a zobrazení na více monitorech současně - jde o známé nView, které mají všechny námi zmíněné karty.
Řada grafických čipů GeForce 4 Go je zastoupena „high-endovou“ (ano, je to high-end, nezapomeňte, že ATI měla tou dobou k dispozici také maximálně Mobility Radeon 9000) GeForce 4 4200 Go. Tato karta se od zbytku odlišuje hardwarovou podporou pro DirectX 8. Maximální takty sice nejsou nejvyšší: jádro 200 MHz a paměti také 200 MHz (resp. 400 MHz DDR), ale i tak šlo o nejvýkonnější řešení ve své řadě, které dokáže vykreslit až 1,6 miliardy trojúhelníků za sekundu. Počet pixel pipeline je standardních 4 (stejně jako Mobility Radeon 9000), vertexových pipeline napočítáte 2 (Mobility Radeon 9000 má pouze 1). Paměti jsou 128bitové s maximální velikostí 128 MB. A protože vychází z jádra NV28 (místo původního NV25), podporuje již AGP 8×.
Pokud budeme mluvit o slabší řadě 400 Go, musíme hned na začátku říci, že vyrostla z desktopové GeForce4 MX (jádro NV17) s podporou AGP 8× a pouze DirectX 7. Na internetu jsem četl, že umí i „osmičku“. Není to pravda.
Celkem máme tři modely, které se liší rychlostmi čipu a pamětí: GeForce 420 Go (190/200 MHz, pouze 64bitové paměti), GeForce 440 Go (220/220 MHz, 128 bitové paměti) a GeForce 460 Go (250/250 MHz, 128bitové paměti). Nejvýkonnější 460 Go dokáže vykreslit až 1 miliardu trojúhelníků za sekundu, nejpomalejší jich zvládne pouze 760 milionů. Všechny vycházejí ze 150nm výrobního procesu a podporují úspornou technologii PowerMizer či Accuview AntiAliasing. Maximum paměti je u všech 64 MB. Počet texturovacích jednotek (pipeline) je 2× vyšší, nežli u Radeonu 7500, který má pouze 2. Proto dokázaly tyto GPU solidně konkurovat i Radeonu 9000, i když v DirectX 8.1 pochopitelně ztrácely.
Pozn. Já osobně bych generaci GeForce 4 MX, resp. Go 4x0, nezatracoval i přes její nedokonalost. Vezmeme-li v úvahu, že byla zastaralá již v době svého vzniku (staví na jádře GeForce 2) a v různých modifikacích přežila až do dnes, tak musíme smeknout. Stejně tak mobilní verze nabízí velmi solidní hrubý výkon, kterému stále nedokáže konkurovat žádné integrované řešení. Nemluvím teď o technologické stránce, ale pouze o hrubé síle. Notebook s Mobile Sempronem 2800+ a GeForce 4 420 Go „dá“ v 3D marku 2001 SE 4 400 bodů, což není vůbec špatné (vzhledem k ceně).
Další v řadě je low-endová GeForce FX Go 5200, která byla uvedena spolu s mainstreamovou GeForce FX Go 5600. Situace je tak obdobná jako u ATI. Proti Mobility Radeonu 9200 má Go 5200 výhodu hardwarové podpory DirectX 9.0. Výrobní proces je ale horší: 150 nm. Pro silnější model však nVidia zvolila již moderních 130 nm. Rozdíl mezi těmito čipy je i v tom, že „slabší brácha“ nepodporuje barevnou a Z kompresi. Dále tu jsou všechny technologie známé z desktopu jako InteliSample (pokročilý AntiAliasing) apod.
Takty pro GeForce FX Go 5200 jsou až 300/300 MHz (resp. 600 MHz DDR). Mainstreamový čip je pochopitelně rychlejší: max. 350/350 MHz (resp. 700 MHz DDR). Jak Go 5200 tak i Go 5600 mají 4 pixel pipeline, Go 5200 zvládne 4 pixel shader odeprace za takt, Go 5600 jich zvládne 6. Počet vertexových nepřesáhne 2. Maximální kapacita zůstává 128 MB. Podporováno je AGP 8×. Úsporná technologie PowerMizer je zde již ve verzi 3.0.
Jako vyložený exot působí GeForce FX Go 5100, která se od 5200 liší pouze šířkou paměťové sběrnice (64 bitů), ostatní Go 5200 mají již 128bitové paměti. Dále také GeForce FX Go 5650, která má GPU zpomalené na 325 MHz - ale otázka, nejde-li pouze o jeden konkrétní model, protože obecné informace o tomto typu jsem na internetu nenašel a Go 5600 jsem našel také s rychlostí 275 MHz. Ani šířku paměťové sběrnice jsem nezjistil, plná Go 5600 má pochopitelně 128bitovou.
Poslední grafickou kartou je nejsilnější GeForce FX Go 5700, která má přímo konkurovat Mobility Radeonu 9700. Výrobní proces vychází z 5600 - tj. 130 nm. Grafická karta nedoznala ani výrazného zrychlení: GPU a paměti tikají max. na 450/300 MHz (resp. 600 MHz DDR), ale opět jsem narazil na kus s takty 350/300 MHz apod. Počet pipeline se nezvýšil, tudíž zde máme stále 4 pixelové a 2 vertexové. Jde tedy o velmi kartu velmi podobnou předchozí generaci, podobně jako to udělala ATI.