Grafické karty ATI pro PCI Express
Kapitoly článků
Řada Radeon X300 až X800 XT
|
Pokud jde o novou grafickou sběrnici PCI Express ×16, tak zde ATI na nVidii stále ztrácí, protože jí chybí „pravověrný“ high-endový mobilní čip (i když by tu měl být, co nevidět). A dokud tu nebude Mobility Radeon X1800, nemá ATI šanci, protože nedávno vypuštěný Mobility Radeon X1600 patří pouze do mainstreamu. Jinak je zde zatím situace poměrně přehledná a dobře kopíruje stolní počítače. V současnosti máme čtyři, resp. pět, grafických karet: Mobility Radeon X300, X600, X700 a X800, resp. X800 XT.
Z profesionální řady ATI Mobility FireGL máme pro PCI Express dva modely: V3100 a V5000.
První low-endovou „externí“ kartou pro tuto sběrnici je Mobility Radeon X300. Ten lze chápat jako první plnohodnotnou DirectX 9.0b kartu pro low-end mobilní sféru (nutno dodat, že Radeon 9200 s DirectX 8.1 již začínal ztrácet „pevnou půdu pod nohama“ a do dražších notebooků se tudíž přestával hodit). Jako první přichází s 110nm výrobním procesem. Možnosti konfigurace čipu jsou tři: bez paměti a se 32 nebo 64 MB - vždy s 64bitovou sběrnicí. Ale to není vše, protože karta je vybavena technologií HyperMemory - tzn. může si další paměť (až 96 MB na celkových 128 MB) půjčit ze systémové RAM. To se na první pohled může zdát jako zbytečnost, ale věřte, že se vám to může hodit. Např. pokud výrobce hry dá „natvrdo“ požadavek 64 MB grafické paměti. Kartu pak lze do notebooku přímo zabudovat, nebo může výrobce použít výměnný modul Axiom - obdoba MXM od nVidie. A jak jsme na tom s renderovacími jednotkami? Pixel pipeline napočítáte 4 a vertexové pipeline 2. Na low-end stále dobré. I takty vypadají solidně: GPU tiká na 350 MHz a paměti až na 300 MHz (DDR600).
Technologie pro úsporu energie PowerPlay dosáhla na verzi 5. Jinak zde nacházíme Vari-Bright, který vám umožňuje přímo kontrolovat jas displeje a moci tak ušetřit energii i jinak než pouze technologií PowerPlay.
Druhým v řadě je Mobility Radeon X600, který architektonicky vychází z Mobility Radeonu 9700 - tzn. výrobní proces 130 nm s Low-K technologií. Prošlo pochopitelně několika vylepšeními, které mu poskytly předpoklady pro vyšší výkon. Těmi je kromě čtyř pixelových pipeline (ty zůstaly) hlavně zvýšení taktu GPU na až 450 MHz. Paměti tikají maximálně na 300 MHz (tj. 600 MHz DDR) při maximální velikosti 128 MB. Zůstává pouze podpora pro DirectX 9.0.
Nové (obsaženy jsou ale i v Mobility Radeonu X300) jsou technologie LCD-EE (LCD Enhancement Engine) pro vysokou kvalitu zobrazování na širokoúhlých panelech. Stejný výsledek pak na klasických LCD obrazovkách nabízí rozšíření LRTC (LCD Response Time Compensation), které by mělo zlepšovat dojem z přehrávání videa či her na „pomalých“ LCD panelech s vyšší dobou odezvy. Pro kvalitní video přibyla Video Immersion II, která opět vylepšuje kvalitu DVD filmů.
Pozn. - Zde bych jen podotkl, že vzhledem k nejasně daným rychlostem a stejnému počtu pipeline se může stát, že X300 bude taktově rychlejší než X600. Ale zase se nebojte, ona ji 64bitová sběrnice trošku zabrzdí v rozletu, protože proti 128 bitům nemá šanci. Zmínku o Radeonech X600 s 32 MB paměti se 64bitovou sběrnicí (to by už opravdu byl zločin) jsem nikde nenašel, takže bych zůstal v klidu.
Jako v jistém smyslu novou a velmi přínosnou krev pro mainstream můžeme chápat Mobility Radeon X700, který nabízí již 110nm výrobní proces a hlavně zvýšení pixel pipeline na 8, vertexových pipeline máme 6. Zajímavé je, že i zde využila ATI technologie HyperMemory jako u low-endového Mobility Radeonu X300. GPU i paměti běží na 350 MHz (tj. efektivně 700 MHz DDR u pamětí). K dispozici máme i zde tři verze (tj. jako MR X600): bez vlastní paměti, se 64 a 128 MB paměti. Šířka paměťové sběrnice je 128 bitů. Oproti Mobility Radeonu X600 už podporuje DirectX 9.0b.
Co se speciálních technologií týče, tak doznaly některých změn a vylepšení (byť jde hlavně o marketing, protože funkce všech zůstává stejná) jako SmoothVision HD, SmartShader HD, VideoShader HD (součástí je FullStream). Nepřejmenované zůstávají PowerPlay 5.0 i Vari-Bright, VPU Recover i LCD-EE. Přibyla 3Dc (bezeztrátová komprese normálových map).
Poslední v řadě je Mobility Radeon X800 a X800 XT. Jde o dvě verze stejné high-endové grafické karty, pouze na jiných frekvencích. Slabší X800 se chlubí rychlostmi 400 MHz pro grafický čip (ale může být i nižší - např. 350 MHz) a 400 MHz pro paměti (resp. 800 MHz DDR) a silnější „XTéčko“ se pyšní 480 MHz GPU a 550 MHz pamětmi (resp. 1 100 MHz efektivně). Důležitý je i počet pixel (12, resp. 16 u XT) a vertex pipeline (6), což povede k velmi solidnímu výkonu, o čemž se můžete přesvědčit u nás. Paměti o max. kapacitě 256 MB jsou pochopitelně 256bitové. Chybí ale podpora pro DirectX 9.0c, protože karta umí „jen“ Shader Model 2.0 - tj. DirectX 9.0b.
Řada Radeon X1x00
|
O první mobilní grafické kartě „nové generace“ ATI Mobility Radeon X1600 jsme již informovali. Takže malý souhrn. Novinkou je nejen 90 nm výrobní proces, který umožňuje mnohem vyšší takty než u Mobility X800. Objevily se testy s modelem taktovaným na 470 MHz GPU a pamětmi běžícím na 470 MHz (resp. 940 MHz DDR). Relativně vysoký je i počet 12 pixel pipeline a 5 vertex pipeline. Paměťová sběrnice je ale pouze 128bitová a podporuje paměti všech typů, tedy DDR1, DDR2, GDDR3 i GDDR4 (připomeňme, že stolní Radeon X1600 má interní prstencovou sběrnici o šířce 256 bitů). Zajímavá je skutečnost, že i tento model asi podporuje technologii HyperMemory, jak dokazuje Acer TravelMate 8200.
Co se týče výpočetních schopností, neměla by vás překvapit podpora všeho, co se dnes používá, tedy Shader Modelu 3.0, DirectX 9.0c, OpenGL 2.0, HDR i adaptivního AntiAliasingu (až 6×) a až 16× anisotropního filtrování. ATI byla jedním z průkopníků využívání shaderů k postprocessingu videa, takže i mobilní Radeon X1600 umí hardwarově dekódovat nejen MPEG2/MPEG4, ale i takové H.264, tedy plně akcelerovat filmy na Blu-ray a HD DVD médiích. Z nového AVIVO balíku jistě stojí za zmínku ještě Vector adaptive per-pixel deinterlacing či 10bitová kvalita výstupu, či možnost použití (nejen) komponentního YPrPb výstupu a plná kompatibilita s Theater 550 (dočkáme se notebooku jím osazeného?). Z mobilních vlastností umí čip firemní spořící technologii PowerPlay 6.0.
Nedávno pak přibyly low-endové modely ATI Mobility Radeon X1300/X1400. Ty dostaly do vínku totéž, co jejich starší sourozenci, tedy 90nm výrobu, AVIVO i Shader Model 3.0. V jejich případě pak bude výkon ve 3D a také při hardwarovém dekódování H.264 o něco nižší, oba dva jsou plánováni zejména pro notebookové segmenty „thin&light“ či „mainstream“, čemuž má odpovídat i jeho prozatím blíže neupřesněná spotřeba.
Oba mobilní Radeony X1300 i X1400 obsahují 4 pixel a 2 vertex shadery, paměti pak mohou být 128bitové typů DDR, DDR2 i GDDR3, sekundovat jim bude HyperMemory. Lišit se tedy od sebe budou hlavně frekvencemi GPU/RAM, s nimiž se ATI zatím nepochlubila. O správu spotřeby se stará PowerPlay 6.0 o němž víme, že umí dynamicky měnit nejen frekvence, ale i počet PCI Express linek a hodnotu napětí. Také lze očekávat, že čipy umí stejnou „fintu“ s předmagnetizačním proudem jako mobilní X1600.
O high-endovém modelu Mobility Radeon X1800 zatím víme jen zlomky. Nově se začínají vynořovat na svět jeho údajné parametry, které sice nepocházejí z úst zástupců ATI, nicméně daleko od pravdy jistě nebudou. Očekávat tedy můžeme sice mobilní grafiku s názvem Radeon X1800 XT, nicméně paměti prý podle všeho nebude 512 MB, nýbrž 256 MB typu GDDR3. Frekvenčně by pak neměly překročit 500 MHz, kvůli malému tepelnému vyzařování nejspíše pojednou na 495 MHz, tedy efektivně 990 MHz. Samotné GPU má běžet na 450 MHz také kvůli nižšímu odvodu tepla, jinak by klidně mohlo pracovat na 500 MHz. Frekvence jsou to sice o dost nižší než u desktopové starší sestřičky (625/1 500 MHz), ale ty byste stěží u mobilní grafiky mohli čekat, přeci jen desktopový Radeon X1800 XT nemá nijak malé chlazení.