Vybíráme notebook: 3. část - grafické karty
Kapitoly článků
|
Pokud jde o grafické karty určené pro sběrnici AGP, tak z herních grafických karet nabízí ATI poměrně bohatou škálu modelů Mobility Radeonů: 7500, 9000, 9200, 9600, 9700 a 9800. V oblasti profesionální grafiky nabízí ATI řadu Mobility FireGL s plnou podporou OpenGL určenou pro CAD a DCC (digital content creators) účely. Zde jsou modely Mobility FireGL 7800, 9000 a T2. Ale těm se blíže věnovat nebudeme.
Společná a užitečná technologie, která umožní zobrazit děj na LCD displeji i na připojeném monitoru se u ATI nazývá Hydravision.
Mobility Radeon 7500 je mezi námi již opravdu dlouho, čemuž odpovídá i podporou pouze pro DirectX 7. Ale vzhledem k tomu, že svého času byl velmi populární (např. u IBM) v kombinaci s procesorem Intel Pentium M v sadě Centrino (stále jde o mnohem lepší alternativu oproti IGP Intel 855GM/E), tak se o něm také zmíníme. V současné době je totiž v bazarech k mání spousta těchto notebooků za cenu pod 20 000 Kč. Vyráběn je 150nm výrobním procesem (první kartou s tímto procesem byla GeForce 3), má 2 renderovací pipeline (levnější Mobility Radeon měl pouze jednu a např. integrovaný ATI Xpress 200M s jádrem X300 má také 2, byť plnohodnotná X300 již disponuje 4 pixel pipeline), podporuje AGP 4× a maximálně může mít 64 MB vlastní paměti. Zde už máme k dispozici technologii pro úsporu energie PowerPlay.
Druhou a již o poznání zajímavější grafickou kartou je Mobility Radeon 9000, který byl svého času velmi oblíbeným a silným řešením pro notebooky. Takty těchto karet byly maximálně 250 MHz pro jádro a 230 MHz pro paměti (460 MHz DDR). Nicméně mohou se i lišit podle modelů notebooků - např. jsem viděl 220/200 MHz. Stejný zůstává počet pixel a vertex pipeline: 4 a 1. Ve srovnání s Radeonem 7500 je vylepšen výrobní proces na 130 nm a hlavní devízou byla podpora DirectX 8.1 (tuším dokonce, že to byla první grafická karta, která přinesla toto nové grafické rozhraní i do mobilní sféry, u nás tedy byla rozhodně dostupnější než GeForce Go 4200). Určen je stále pro AGP 4× a grafická karta s tímto čipem může obsahovat až 128 MB paměti. K dispozici jsou modely s 32 MB, 64 MB a 128 MB grafické paměti. Ale pozor, ta první má pouze 64bitovou sběrnici, místo 128bitové, což negativně ovlivní výkon. Také se zde již objevily pokročilejší technologie pro kvalitnější obraz jako je SmoothVision, které umožňují vyhlazování 3D scén využitím vylepšeného AntiAliasingu, který má vyžadovat méně výpočetního výkonu než klasický AntiAliasing při obdobném výsledku (obdoba AcuView AntiAliasingu od nVidie). U filmů či multimédií zase nacházíme FullStream - hardwarově akcelerované vyhlazování videa.
Další v řadě je grafická karta Mobility Radeon 9200, která je pouze lehce upravenou předchozí generací. Takže zde stále máme DirectX 8.1, což byla slabina těchto GPU, protože v této době již nVidia „cpala“ plnou podporu pro DirectX 9.0 i v low-endu u GeForce Go 5200. ATI zde přišla pouze s AGP 8×, což mělo význam možná tak marketingový, nežli reálný vliv na výkon. Zůstal výrobní proces, jen takty byly zvýšeny: max. 270 MHz jádro a max. 270 MHz paměti (540 MHz DDR). I když opět platí, že existovaly i modely s nižšími takty - např. 220 MHz jádro a 230 MHz paměti či 250 MHz jádro a 200 MHz paměti apod. Opět zde byly 32, 64 i 128 MB typy, přičemž 32 MB model měl pouze 64bitovou sběrnici. Jinak žádné zvláštní vylepšení oproti Mobility Radeon 9000 jsem nezaznamenal. Řada 9200 tak byla spíše „náplastí“, jak se rychle vyrovnat s konkurencí, nežli skutečně novou generací GPU.
Již mainstreamovou a dlouhou dobu i high-endovou grafickou kartou byl Mobility Radeon 9600, ten z pověstného trůnu sesadil do té doby nedostižný Mobility Radeon 9000. (Mobilty Radeon 9200 byl představen ve stejnou dobu a rovnou tedy směřoval do mainstreamu, později do low-endu. Ten ale stále s přehledem opanují integrovaná grafická jádra.) V té době šlo o opravdu velmi silný čip, který mohl i fanouškům ATI nabídnout funkce DirectX 9.0. Jinak výrobní proces je stále 130 nm a zůstává podpora AGP 8× a maximum paměti 128 MB GDDR2.
A co se taktů týče, tak čip dosahoval na 350 MHz u jádra a 300 MHz u pamětí (600 MHz DDR). Jinak podobně jako dříve můžete (resp. spíše to tak bude) narazit i na jiné klony - např. 320 MHz/220 MHz. Z hlediska výkonu zůstává ale důležité, že zde máme již 4 pixel pipeline, oproti dřívějším dvěma. Technologie PowerPlay je zde již ve verzi 4.0 a přibyla tzv. Overdrive, která dokáže dle teploty GPU případně snížit (resp. zvýšit) výkon a rychlost, aby nedošlo k přehřátí.
Pozn. - Zůstává smutnou skutečností, že i u této karty se našly modely s 32 MB paměti (64bitová sběrnice), čímž výrobce udělal z dobré karty takové „ořezané ošklivé káčátko“. Ale to spíše výjimečně, mnohem častěji narazíme na 64 MB či 128 MB modely. Nicméně člověk se mohl dostat do situace, že měl volit Radeon 9600 32 MB nebo Radeon 9000 128 MB, kde u obou bylo dle mého názoru množství paměti neadekvátní výkonu.
Velmi šikovným tahem byla grafická karta Mobility Radeon 9700, protože tu si řada lidí zaměnila s legendární a výkonnou řadou desktopových karet, které ve své době kralovaly žebříčkům výkonnosti. A opět jde pouze marketing, protože čip vychází z Radeonu 9600, resp. z verze XT. Tzn. zůstávají pouze 4 pixel pipeline, oproti 8 u plné 9700. ATI opět „vařila z vody“, protože Mobility Radeon 9600 byl uveden déle než před rokem a „trh žádal novinku“. Také bylo na čase ukázat nVidii, zač je toho loket, protože GeForce Go 5600 byla pro Radeon 9600 velmi silným soupeřem.
Vylepšení oproti Mobility Radeonu 9600 jsou v zásadě tři. Prvním je upravený 130 nm výrobní proces o technologii Low-K, která znamená snížení spotřeby a možnost vyšších rychlostí (druhé vylepšení): max. takt GPU činí 450 MHz. Paměti o max. kapacitě 128 MB dosahují taktů až 265 MHz (530 MHz DDR). Třetí novinkou je technologie VPU Recover. Ta má sloužit k předcházení „zatuhnutí“ vinou nekompatibility grafického enginu hry či videa s GPU. VPU Recover v takovém případě nabídne uživateli skok zpět do operačního systému bez nutnosti restartu.
Poslední v řadě grafických karet pro AGP 4×/8× sběrnici je Mobility Radeon 9800, který se opravdu s předchozím modelem nedá ani srovnat, protože jde o úplně jinou architekturu. Mobilní 9800 totiž vychází z desktopové X800. Jde tedy jednoznačně o high-endové řešení, na které řada z nás jen tak nedosáhne. Dlouhou dobu také chyběla konkurence v podobě mobilní GeForce Go 6800, ta přišla až později a Go 5700 se s Radeonem 9800 nemůže rovnat.
Nejdůležitější z hlediska výkonu celého čipu je navýšení pixelových pipeline na 8 (tj. polovina oproti stolní X800) a 6 vertexových pipeline. Druhým výrazným vylepšením je 256bitová paměťová sběrnice známá opět z desktopových řešení, ale tento krok je vcelku logický, protože 128bitové paměti by jednoduše tomuto GPU nestačily, resp. by jej pěkně „přiškrtily“. Výrobní proces zůstává na 130 nm. Problémem se ale stala spotřeba, která je až 40% vyšší než u Mobility Radeonu 9700. Proto čip běží „pouze“ na 350 MHz a paměti nepřesáhnou 300 MHz při velikosti až 256 MB.
Z technologií zmíním VideoShader, který opět o kus posouvá kvalitu zobrazení videa tím, že Pixel Shadery přispívají reálnějšímu obrazu. Součástí je i FullStream či hardwarová podpora akcelerace MPEG 1, 2 i 4. Karta podporuje DirectX 9.0b.