Grafika Arrow Lake zůstane na úrovni Meteor Lake, Lunar Lake zrychlí i o 20-25 %
V případě procesorů Arrow Lake, které budou uvedeny pro desktop a později i notebooky, bude GPU architektonicky i maximální konfigurací* prakticky totožné s tím, co nyní nabízí Meteor Lake. Toto očekávání potvrdily i první výsledky GPU testu společnosti SiSoft, které se objevily v její online databázi.
*Maximální konfigurace (128 EU / 1024 stream-procesorů) GPU Arrow Lake bude použita u mobilních modelů; desktopový nabídne poloviční (64 EU / 512 stream-procesorů).
Podstatně zajímavější jsou však výsledky procesoru Lunar Lake, mobilní speciality určené pro notebooky a zařízení s nižší spotřebou. Tam totiž Intel sáhl po (o generaci) novější architektuře Battlemage. Očekává se od ní změna struktury grafického jádra, což je ostatně obvyklé pro většinu předchozích generací grafických architektur Intelu. Intel mění strukturu GPU a především označení, jaká pro jednotlivé části grafického jádra používá, takže situace může být značně nepřehledná. Připomeňme, že před vydáním „Xe“ se GPU Intelu dělila na bloky nazvané Subslice, ty se dělily na bloky nazvané EU a ty pak na samotné ALU (či univerzálně stream-procesory). S první generací samostatných grafik Xe se GPU Intelu začala dělit na bloky zvané Xe Slice, ty na bloky Subslice, ty na EU a ty na ALU. A s architekturou Alchemist (první generace Arc, tj. druhá generace samostatných grafik) se GPU dělí na Render Slice, ty na Xe-Core, ty na Vector Engine a ty na jednotlivé ALU. To znamená, že Render Slice je zhruba to, co býval Xe Slice, Xe-Core to, co býval Subslice a Vector Engine je zhruba původní EU.
O grafické architektuře Battlemage víme, že v rámci EU (Vector Engine) dojde ke zdvojnásobení počtu ALU. Na druhou stranu v rámci Xe-Core (Subslice) dojde ke snížení počtu EU (Vector Engine) na polovinu. Velkou neznámou pak je, jak tyto změny dopadnou na počet a podobu texturovacích jednotek a ostatních funkčních jednotek jádra. Každopádně (přinejmenším) počet EU v grafu není mezi jednotlivými architekturami přímo srovnatelný, neboť z hlediska počtu ALU jsou EU u Lunar Lake 2× větší než EU u Arrow Lake a Meteor Lake.
GPU Lunar Lake se však jeví jako o cca 20-25 % rychlejší než GPU předchůdců, takže změna architektury skutečně něco přinesla. Tato procenta by bylo předčasné paušalizovat, neboť test SiSoftu je koncipovaný spíše jako výpočetní úloha než jako klasická 3D grafika. Ve hrách tedy může být situace jiná (teoreticky v obou směrech - posun může být jak vyšší, tak nižší, ale pokud stoupl měřitelný výpočetní výkon, pak i herní FPS nějakým způsobem stoupnou).
Diskuse ke článku Grafika Arrow Lake zůstane na úrovni Meteor Lake, Lunar Lake zrychlí i o 20-25 %