Grafiky Intel Battlemage odloženy, nedorazí dříve než za rok
V říjnu 2022 ex-šéf grafické divize Intelu Raja Koduri ubezpečoval, že druhá generace grafických karet Arc (Battlemage) se vyvíjí mnohem lépe než první. Je možné, že se i nadále vyvíjí v některých ohledech lépe, rozhodně však už ne mnohem lépe. Generace, se kterou měl Intel vyšší ambice než s Alchemist (tím chtěl konkurovat GeForce RTX 3070 - RTX 3070 Ti) a která byla interně označována jako zabiják GeForce RTX 4080, byla už koncem loňského roku zrevidována a ambice sníženy. Počítalo se s konkurencí (už asi ne se zabíjením) GeForce RTX 4070.
Jenže ani toho nebude nejspíš snadné dosáhnout. Zatímco původně se mluvilo o vydání v roce 2023, již v únoru 2022 namaloval Intel tuto generaci do chlívečku označeného nikoli letopočtem 2023, ale „2023-2024“ (výše) a letos uniklá roadmapa ukázala, že s rokem 2023 už Intel nepočítá vůbec. První kvartál označil Intel výmluvným „early enabling“ a reálnou dostupnost namaloval zhruba na duben, tedy začátek druhého kvartálu 2024:
Ani to již podle YouTube kanálu MLID není aktuální a optimistický scénář počítá s koncem druhého kvartálu, realistický asi spíš s létem. Byť MLID je ještě opatrnější a raději hovoří o druhé polovině roku 2024.
Z původně bohaté rodiny čipů zůstaly v plánech dva čipy určené pro 4nm proces TSMC, na nichž mají vzniknout tři desktopové karty:
- G10 - 362 mm², 448 EU (~7168 SP), 256bit, 16 GB GDDR6X, 225W
- G21 - 253 mm², 320 EU (~5120 SP), 192bit, 12 GB GDDR6X, 150W
- G21 - 253 mm², 256 EU (~4096 SP), 128bit, 8 GB GDDR6
Třetí model je tedy postaven na stejném GPU jako druhý, pouze ořezaný. Za pozornost stojí paměťový subsystém. Původně se mluvilo o čipech s až 384bit sběrnicí (mělo jít o další pokus o dlaždicové řešení), které by nesly cache o kapacitě několik desítek MB a k tomu GDDR6 paměti. Nejvyšší konfigurace (a snad i celý dlaždicový koncept?) skončil na smetišti dějin a již delší dobu Intel počítá s maximálně 256bit konfigurací, ovšem s větší (112MB) cache implementovanou jako L4 (Adamantine) a GDDR6X pamětmi. To je obzvlášť pozoruhodné, neboť GDDR6X přinášejí jen malý posun v propustnosti oproti GDDR6 na úkor podstatně vyšších energetických nároků. Použít paměti zvyšující energetické nároky (více než výkon), když se Intel potýká s nízkou energetickou efektivitou svých řešení, nezní jako příliš dobrý nápad.
Relativní výkonnostní pozice současných grafických karet vůči GeForce RTX 4070 (ComputerBase)
Aby toho nebylo málo, upozorňuje MLID, že většímu jádru (G10) hrozí i kompletní zrušení. V praxi by to znamenalo, že nejvýkonnějším (a jediným) čipem by zůstal G21, který je parametrově o třetinu pod G10. Pokud bychom tedy byli optimisté a věřili, že G10 mohl dorovnat GeForce RTX 4070, pak výkon o třetinu nižší odpovídá dnešním kartám jako Radeon RX 6700 XT. Kdyby Intel pro G10 počítal s vyššími takty než pro G21, tak možná Radeon RX 6750 XT, GeForce RTX 4060 Ti a podobně. Zkrátka stále pod GeForce RTX 3070, kterou měla deklasovat již první generace Arc, Alchemist.
Pokud si všechno toto zasadíme do časového rámce druhé poloviny příštího roku a přidáme k tomu zkušenost z vydání Alchemist (tedy že reálná dostupnost na sebe nechala čekat podstatně déle, než malovaly oficiální roadmapy), pak nelze vyloučit možnost, že Battlemage bude dostupný pár měsíců před konkurenčními Radeon RX 8000 / RDNA 4 a GeForce RTX 5000 / Blackwell(?), kdy se výkon současného mainstreamu stane de facto low-endem, ve kterém dnes nejsou marže, které by umožňovaly rentabilně financovat vývoj grafických architektur.