Herní a syntetické testy
Kapitoly článků
Pojďme na testy, které jsou tentokráte maličko rozšířené než obvykle, ale opravdu jen maličko. Zajímalo nás totiž, jak si povede sestava jak s integrovanou grafikou, tak i s přidanou docela dobrou v PCI Express ×16 slotu. Rozhodně nebylo naším záměrem tyto dvě grafiky srovnávat, protože jsou prostě nesrovnatelné, proto některé herní testy na GeForce 6100 proběhly v rozlišení 640×480 bodů, zatímco s Radeonem X800GT jsme zvolili 1024×768. Pouze ve hře Unreal Tournament 2004 bylo i s GeForce 6100 rozlišení 1024×768 bodů.
Hlavní záměr však byl zjistit, jaký vliv na grafiku mají použité paměti. Ona je to celkem unikátní možnost, mít k dispozici dvě naprosto identické grafické karty a k jedné dát DDR paměti a ke druhé DDR2. Radeon X800GT byl pak volen s ohledem na možnost, že si do takovéto v podstatě low-endové sestavy pořídíte lepší grafiku. Můžete si tak udělat představu o tom, jak to asi tak dohromady chodí. Srovnávat můžete se staršími testy, třeba v již zmíněné recenzi Pentia D 805, kde byl použit tentýž Radeon X800GT, a to i s výkonnějšími procesory, ale upozorňujeme, abyste srovnání brali hodně s rezervou, protože je mezi nimi asi půlroční odstup v Catalyst ovladačích –loňské prosincové 5.13 u Pentia D 805 a Athlonu 64 FX-62 versus letošní květnové 6.5 u Sempronů (to proto, že když jsme testovali Athlon 64 FX-60, dělo se tak se starými Catalysty a pro férové srovnání s Pentiem D 805 bylo přistoupeno ke stejným ovladačům).
V testech uvidíte celkem „čtyři procesory“: Oba Semprony v základu a dále AM2 Sempron přetaktovaný a AM2 Sempron nepřetaktovaný, ale běžící v jednokanálovém režimu (čehož bylo snadno docíleno vložením obou paměťových modulů do stejně barevných slotů na základní desce, tedy na jeden paměťový kanál). Považovali jsme za zajímavé podívat se, jaký vliv má vlastně na výkon dvoukanálový režim, díky kterému je u AM2 Sempronů oproti 754pinovým posunuto modelové číslování.
Doom 3
GeForce 6100 (640×480)
Radeon X800GT (1024×768)
Hned první test asi nejnevypočitatelnější hry, Doom 3, ukazuje, že nepatrný nárůst výkonu tu s AM2 Sempronem je. Nárůst je pak dle očekávání patrnější u integrované grafiky GeForce 6100, na kterou mají paměti vliv. Pozoruhodné však je, že dvoukanálový režim oproti jednokanálovému zde žádnou markantní výhodu nepřináší. Dá se říci, že odchylky jsou v chybové toleranci, neboť že by u GeForce 6100 došlo přepnutím do jednokanálového režimu ke drobnému zrychlení, zdá se býti dosti nepravděpodobné.
Malá poznámka: Věříte, že by přetaktovaný Sempron 3000+ v Doomovi trumfnul i dvoujádrové Pentium Extreme Edition 955? Já bych to viděl trochu jinak, tedy že za to mohou spíše novější Catalysty než přetaktovaný Sempron ;-). Proto jsem v úvodu testů upozorňoval, abyste srovnání brali hodně s rezervou.
Far Cry
GeForce 6100 (640×480)
Radeon X800GT (1024×768)
Opět poměrně zajímavé výsledky, kdy jednokanálový versus dvoukanálový režim u AM2 Sempronu nemá prakticky žádný vliv, zatímco rozdíl mezi DDR a DDR2 poznala hlavně na pamětech závislá GeForce 6100. Přetaktování pak logicky vyústilo v nárůst výkonu, u GeForce 6100 k menšímu, protože právě tato grafika je limitujícím faktorem a k nárůstu výkonu jí pomohlo hlavně související přetaktování pamětí. U Radeonu X800GT by se tentokrát možná dalo srovnávat i se staršími testy, kde nepřetaktované Pentium D 805 ztrácí na přetaktovaný Sempron 3000+. Ale raději to s tím srovnáním opravdu nebudeme přehánět.
Unreal Tournament 2004 (1024×768)
GeForce 6100
Radeon X800GT
Jak již bylo avizováno, v této hře jsme volili pro obě karty rozlišení 1024×768, možná spíš pro zábavu a srovnání nesrovnatelného (Unreal Tournament 2004 je jedna ze starších her, které se dá i ve vyšším rozlišení jakž takž provozovat i na slabých integrovaných grafikách). Kromě faktu, že obě grafiky jsou si opravdu výkonem na míle vzdálené, vidíme situaci téměř jako opsanou z testu Far Cry. Všimněte si, že 754pinový Sempron 3000+ s „externí“ grafikou rozhodně nepatří do koše. Z testů je už teď patrné, že máte-li doma 754pinového Semprona nyní, vyměňovat jej za AM2 je opravdu nerentabilní, leda že byste se v budoucnu zbláznili a chtěli tam dát třeba Athlon 64 FX-64 (což je vskutku neskutečná představa –dnes rozbiju prasátko a koupím si levného Semprona a později vybílím celý prasečák a koupím si Athlona 64 FX-64 ;-).
No nic, pojďme na syntetické testy. Ty už se konaly pouze za přítomnosti integrované grafiky GeForce 6100, neboť už to nebylo o grafickém, ale spíše výpočetním výkonu samotného procesoru.
3DMark 06
CPU Testy
CPU Total
Nasazení moderního 3DMarku 06 na low-endové procesory může v některých z vás možná vyvolat ťukání na čelo, no ono to není vůbec od věci, nasadit moderní benchmarkovací program. Co na tom, že výsledky se nedají počítat na snímky za sekundu, ale spíše sekundy na snímek, svou vypovídací hodnotu to rozhodně má. 754pinovému Sempronu k lepšímu výsledku velmi pravděpodobně pomáhá jeho o 200 MHz vyšší frekvence, u AM2 Sempronu je vliv jednokanálového a dvoukanálového zapojení opět minimální až zanedbatelný.
SiSoft Sandra 2007 Lite
CPU Arithmetic Benchmark
CPU Multimedia Benchmark
Ani zde nemá AM2 Sempron co nabídnout oproti 754pinovému modelovému ekvivalentu. Skoro škoda, že Semprony nepodporují DDR2-800 paměti. Ale zase na druhou stranu je to takové ošemetné, kombinovat low-endový procesor a prakticky high-endové paměti. Nakonec v AMD museli vědět, co dělají, když omezili jednojádrové AM2 procesory jen na DDR2-667.
Teď se ale pojďme podívat, jak na tom vlastně je paměťový subsystém.
Memory Bandwidth Benchmark
Krásné „teploměry“, co říkáte? Jen škoda, že v praxi nemají až takový vliv. Když se například podíváte na to, jaký je rozdíl mezi jednokanálovým a dvoukanálovým zapojením, nedá se neříci, že by člověk čekal trochu větší odstup.
Cache Benchmark
Tady je vidět jeden z důvodů, proč má v praxi dvoukanálový režim oproti jednokanálovému tak málo navrch. Své totiž dělá až poté, kdy nestačí L2 cache, a to ještě nikterak výrazně. Nádherně je též vidět, že 754pinový Sempron s vyšším taktem je rychlejší opět jen tam, kde mu stačí cache. Pak se poslušně řadí za procesor s dvojnásobkem této vyrovnávací paměti. Docela dost velká část aplikací je však uspokojena z cache a podle toho pak vypadají i praktické výsledky.
Memory Latency Benchmark
Tento graf je výsledkem benchmarku Sandry 2007, která se narozdíl od námi dříve používané starší veze 2004 snaží měřit latence pamětí. Čím je graf níže, tím lépe. Oba procesory si vedou velice podobně, pouze je zde vidět skok na zhruba 128kB testovacím bloku způsobený rozdílnou velikostí L2 cache. Před tím a potom si mohou oba procesory podat ruce (nebo spíše nožičky).