Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Hledáte (nejen) herní notebook? Známe důvody, proč chtít GeForce RTX řady 40

PR článek

Zdroj: NVIDIA

Tady jsou důvody, proč chtít v herním notebooku GeForce RTX řady 40.

Herní notebooky již několik let nejsou neforemné a těžké stroje. Lze je snadno přenášet a při hraní na baterii není třeba každou hodinu (a někdy i dříve) hledat zásuvku. Přispívají k tomu i technologie Max-Q od společnosti NVIDIA. Jde o sadu řešení, jak optimalizovat důležité aspekty notebooku od samotné grafické karty přes chlazení po softwarové nástroje. Cílem je dosáhnout optimálního poměru výkon/spotřeba, který je dostatečně vysoký pro moderní hry a aplikace, ale ještě nepřichází na úkor rozumného tvaru a velikosti. Právě v této oblasti přináší aktuální architektura karet GeForce RTX zvaná Ada Lovelace slušný pokrok oproti minulé generaci. A s optimalizací spotřeby kromě menšího vyzařovaného tepla také přichází další výhody, jako je snížení hlučnosti chlazení a delší výdrž na baterie.

Jak již bylo řečeno Max-Q technologie nejsou jen o hardware, i když např. změny ve velikosti cache nebo použití nízkonapěťových GDDR6 modulů jsou rozhodně podstatné. Patří mezi ně NVIDIA DLSS známá i z desktopových karet. Spočívá v inovativním využití umělé inteligence a vektorů z herního enginu k dopočítávání obrazové informace. Jednodušeji řečeno díky AI akcelerované na dedikovaných Tensor jádrech dokáže navýšit snímkovou frekvenci. A u notebooku při nastavené framecapu také snížit spotřebu a tím i hlučnost a nároky na baterii.

Jde na to různými způsoby:

DLSS 2 (Super Resolution) je kompatibilní kartami GeForce RTX. Grafice odlehčí tím, že jí umožní počítat obraz v nižším rozlišení a do vyššího jej dopočítává právě pomocí AI a dat z enginu. Kvalita obrazu je v nejvyšších nastaveních přitom obvykle srovnatelná s rozlišením nativním. Zejména při nastavení Quality dokáže DLSS v některých aspektech vykreslit i i ostřejší obraz. Dokáže totiž kombinovat anti-aliasing, AI upscaling a vytáhnout nebo doostřit drobnější detaily, což běžně používaná anti-aliasingová řešení, jako je TAA, nesvedou a obraz s nimi může být méně detailní nebo neostrý. Při nastavení DLSS na Performance už je potřeba počítat s určitými kompromisy v kvalitě zobrazení a Ultra performance je míněn spíše pro upscaling do rozlišení nad 4K. Na typicky menším monitoru notebooku ovšem vzniklé artefakty nemusí být tolik patrné. Hráč má tedy širší volbu při balancování poměru kvality grafiky a počtu FPS.

Podporu dnes nalezneme u téměř 400 her, včetně řady hitů posledních let. A každý týden přibývají nové, včetně očekávaných hitů jako PC verze Horizon Forbidden West.

DLSS 3 (Frame Generation) už dokáže s pomocí AI generovat celé snímky. Tyto funkce s sebou z principu nesou navýšení input lagu, protože je potřeba získat dvojici snímků na dopočet. Tady ovšem přichází ke slovu NVIDIA Reflex, která dosud byla dříve známá spíše z online stříleček citlivých na co nejrychlejší reakce. Technologie je integrována do DLSS 3 a latenci dokáže stlačit i pod hodnoty, které hra měla s nativními fps před jeho přidáním. 100 FPS bez Reflexu tedy bude mít o něco vyšší input lag v porovnání se 100 FPS dosažených s DLSS 3 a zapnutým Reflexem. A samozřejmě je zde i volba nechat si zapnutý jen Reflex např. s DLSS 2 a užít si o to lepší reakce na ovládání, pokud snímková frekvence dostačuje.

Generování snímků představuje opravdu významný skok v hodnotách FPS. Např. populární notebooková GeForce RTX 4070 s DLSS 3 dosáhne v Cyberpunku 2077 s nejvyšším nastavením detailů a ray tracingem na ultra i nad 80 FPS. RTX 3070 z předchozí generace bez generování snímků nabídne hodnoty téměř poloviční. Výhoda DLSS 3 se nejvíce projeví v titulech s náročnými grafickými efekty a její význam poroste v budoucnu s rostoucími nároky her obecně. V jiných hrách, např. v remasterovaném Spider Manovi, může být náskok nové generace grafiky díky funkci Frame Generation i více než dvojnásobný.

DLSS 3.5 (Ray Reconstruction) je více o kvalitě zobrazení než o výkonu. Odstraňuje pomocí AI šum z obrazu. O to se běžně starají manuálně laděné denoizery. Proces jejich ladění je zdlouhavý a efekt má často k dokonalosti daleko. Díky AI hra nabízí čistší a stabilnější odrazy nebo mnohem rychlejší reakci prostředí na změnu osvětlené. Mírné zvýšení framerate tu v průměru obvykle také je, konkrétní hodnota závisí na situaci. V současnosti DLSS 3.5 najdeme v Alan Wake 2 a Cyberpunku 2077, kde je možné ji využít v Overdrive režimu nebo při aktivovaných ray tracingových odrazech. Ray reconstruction mohou využívat majitelé všech GeForce RTX.

Celkově některou z GeForce RTX technologií (i když Reflex lze spustit i na starších GeForce GTX od řady 900 výše, ale žádné GTX karty se dnes již nevyrábějí) podporuje přes 500 her a kreativních aplikací. A seznam stále roste. A samozřejmě i notebookové GPU přinášejí akceleraci kreativních aplikací, AI, sady nástrojů jako NVIDIA Broadcast a další výhody.

Nejdostupnější notebooky s GeForce RTX začínají už pod 25 000 Kč. Zajímavé modely ze střední třídy jsou k dispozici o cca 10–12 tisíc dráž. Vyberte si přesně na míru podle požadovaných parametrů na Alza.cz.