Hodnocení jednovrstvých testovaných médií od 11.12.2004
Kapitoly článků
Jak jsme již napsali, nezměnili jsme metodiku testování médií, a stejně tak jsme nezměnili ani princip hodnocení výsledků. Média opět nedělíme podle obchodní značky, ale podle výrobce.
Letos však máme situaci trochu zapeklitější proto, že se na trhu objevila média, která výrobce falšují. Pokud bychom tuto skutečnost ignorovali, byli by někteří výrobci znevýhodněni.
Nejvíce by byli postiženi výrobci z prvních míst našeho žebříčku, protože rozdíly mezi kvalitní plackou a falzifikátem jsou velmi výrazné. Protože neznáme skutečného výrobce falzifikátů,
prezentujeme je v našich výsledcích sice pod jménem napodobovaného výrobce, ale s upozorněním, že se jedná o falzifikát. Týká se to minimálně tří značek výrobců:
Taiyo Yuden, Mitsubishi Chemicals Corp (MCC) a Ritek. Možná, že je falzifikátů víc, možná, že se nefalšují pouze kvalitní výrobci. Je klidně možné, že v našich testech jsou použita
i zfalšovaná média méně kvalitních značek. Ale pokud kvalita plagiátu zhruba odpovídá kvalitě předlohy, nedá se jednoznačně poznat, že je to plagiát.
Následující tabulka nepřináší příliš překvapení. Na první místo se dostala média firmy Moser Baer India. Možná jim pomohlo, že jich bylo málo a my jsme dostali k testování skutečně velmi kvalitní média, možná,
že kvalita těchto médií je stabilně velmi vysoká. Bohužel jsme měli k testu pouze jednu sortu těchto placiček. Na špičce se udržela média Taiyo Yuden, ale musela před sebe pustit média od Ricohu. Spolu s MCC tvoří
tyto tři značky spolehlivou základnu kvalitních médií.
Výsledky testů jednovrstvých médií:
|
Poznámky k pořadí
Následujíci hodnocení se vztahuje pouze k výsledkům našich testů. Všechna tvrzení vycházejí z těchto výsledků, případně z dalších našich zkušeností s některými testovanými druhy médií. V žádném případě nelze tato
tvrzení absolutizovat či zevšeobecňovat.
Moser Baer na prvním místě velmi překvapil, malý počet měření však určitým způsobem význam tohoto vítězství oslabuje. Nicméně pokud v budoucnu potvrdí podobnou kvalitou toto vítězství,
můžeme být jen rádi. Dobrá média jsou vždy vítána.
Že se na jednom z nejlepších míst opět usadí Ricoh se dalo čekat a je dobře, že se tak stalo. Je to jeden z výrobců, u kterého si můžeme být jisti, že kupujeme opravdu kvalitu. Pod obchodní značkou Ricoh se u nás
dostanou i DVD-R, ale tam není Ricoh výrobce. Pořád dělá jen pluska.
Taiyo Yuden sice klesl na třetí místo, nicméně to nijak neslabuje tvrzení, že jeho DVD jsou jedna z nejlepších na trhu a je to další z výrobců, na kterého se můžeme spolehnout. Bohužel se na trhu objevuje
také hodně jeho plagiátů, které ani zdaleka nedosahují jeho kvalit.
Mitsubishi Chemical Corp., čili Verbatim na místě čtvrtém potvrzuje, že patří mezi kvalitativní špičku. Díky jeho inovacím a velké šíři sortimentu je na trhu dostatek kvalitních druhů médií.
Páté místo zaujímají zlatá média firmy EMTEC. Výrobce je Hi-Space MPO. Tento výrobce je zde s jinými plackami i na místě dvacátém, které je kvalitativně již horší a tím se otevírá otázka, jestli se tam
také nejedná náhodou o plagiát.
Média firmy Daxon DVD+R na místě šestém jsou velmi dobrá, ale Daxony se liší kvalitou mezi DVD+R a DVD-R. Mínuska mají kvalitu horší.
Sony měl minulý rok smůlu, že jsme měli příliš málo měření. Letos Sony potvrdil, že na přední místo mezi výrobci DVD patří a jeho předchozí výborný výsledek nebyla náhoda.
Média DVD-R firmy TDK jsou velmi dobrá a nechávají za sebou dost daleko DVD+R tohoto výrobce
Se jménem Philips se setkáváme na straně výrobců i obchodních značek. Zajímavé je, že Philips nevyrábí média Philips, ale Imation a média Philips jsou vyráběna jinými výrobci.
Na desátém místě se objevil výrobce Fuji. I tento výrobce potvrzuje dlouhodobou stálostí kvality, že patří k těm lepším a spolehlivějším.
O většině značek z první desítky můžeme i z naší zkušenosti říci, že to jsou skutečně média velmi kvalitní a spolehlivá. Vítěz tohoto klání Moser Baer by však měl ještě tuto kvalitu potvrdit.
A Ricoh, Yuden, MCC, Sony, Philips, Fuji patří již dlouho ke špičce a tady to opět potvrzují.
Místa od jedenáctého do dvacátého druhého obsadila média, která sice mají výsledky testů horší, nicméně běžným nárokům určitě vyhoví a získávají si zákazníka často cenou,
i když i kvalitnější média jsou leckdy i na jejich cenové úrovni.
Oproti minulým výsledkům si trochu pohoršil výrobce CMC a TDK se svými plusovými médii a zlepšil se Ritek a zvláště OptoDisc,
který se z minulé nejhorší skupiny probojoval skoro do středu
soutěžního pole. Hi Space MPO na místě dvacátém dost kontrastuje se svým umístěním se zlatými médii na místě pátém.
Že by zlato tolik pomáhalo? Určitým zklamáním jsou média obchodní značky EMTEC, od kterých jsme čekali více.
Hranicí mezi rozdělením na průměrná a horší média se stalo 23. místo. Mezi ním a místem č.22 je velký skok a tím se média Princo na 23. místě stala nejlepšími z nejhorších. Místa od 23. níže již obsadili výrobci, na jejichž média se již
nedá moc spoléhat. A čím nižší umístění, tí horší to může být. Z minula si místa v této nejhorší skupině udrželi výrobci Interaxia a Plasmon.
Není ani moc divné, že se do této skupiny dostaly i plagiáty značek kvalitních výrobců.
Media ID na místě 26. sice mají jen dvě měření, ale nechali jsme je tam spíše pro ilustraci toho, jaká místa obsazují média obchodní značky Gigatain.
OPRAVA 3.2.2006:
Do střední třídy jsme dodatečně zařadili také média KingDisc, která sice
používají technologii Plasmon, ale v testech vyšla v průměru znatelně lépe,
než ostatní značky s vrstvou tohoto výrobce. Média KingDisc jsme znovu
přečetli a zjistili, že se jim čitelnost nezhoršila a je na shodné
úrovni jako při testování.