Hoya prodává Pentax, novým majitelem bude Ricoh
…Hoya, známý výrobce optiky a materiálů. 31. března 2008 se spekulace přeměnily v realitu a Hoya se skutečně stala novým majitelem. Z nové hračky se ale netěšila dlouho a již na konci října 2009 se (s pomocí redakce online magazínu British Journal of Photography) prosáklo, že nezvládá udržet Pentax v běhu a shání partnera, který by jí v tom pomohl. Roku 2009 přestala fungovat i spolupráce se Samsungem, který se zhruba 10% podílel na vývoji zrcadlovek, jejichž část prodával i pod vlastním logem (stejně tak část optiky Pentaxu prodával Samsung po logem Schneider-Kreuznach, které měl licencované). Nakonec se ale Samsung rozhodl jít vlastní cestou - upustit od zrcadlovek a začít s vlastními bezzrcadlovými aparáty (řada NX).
Nyní Hoya Pentax opouští a za 10 miliard yenů ($124 mil.) ho přenechá společnosti Ricoh, která je známá především výrobou tiskáren a fototechniky pro specifickou skupinu zákazníků. Zatím nelze ani hádat, zda tato transakce Pentaxu a jeho postavení na trhu prospěje nebo ublíží, ani zda bude v zájmu Ricoh pokračovat alespoň přibližně ve vyjetých kolejích.
Pentax si po druhé světové válce určil poměrně obtížnou cestu - snažil se oslovit masy zákazníků, ale zároveň nabízet maximální kvalitu. Koncem 50. a v 60. letech výrazně dotoval vývoj a výrobu optiky - snažil se tehdy dostat do povědomí zákazníků na stejnou úroveň, jakou měla Leica a Zeiss. Svojí fotooptiku tehdy prodával pod značkou Asahi-Takumar a používal nejpokročilejší technologie, jaké v té době byly dostupné: thoriové a lanthanové sklo, nejpokročilejší sedmivrstvé antireflexy (Super-Multi-Coating), leštěné a teflonované ostřící helicoidy s novou generací maziv, které byly uzavřené ve specifickém labyrintu, který znemožňoval znečištění maziva nebo odpar a rekondenzaci na optice. Řada těchto objektivů funguje bez servisního zásahu dodnes a jsou mechanicky v identickém stavu, jako v okamžiku prodeje před 50 lety.
V dnešní spotřební době se podobný přístup stává ekonomicky nezvládnutelným, uživatelé jsou si vědomi, že za 5 let budou nakupovat novou fotovýbavu, a tak pro ně kvalita za určitý příplatek nemá opodstatnění. Pentax se tím dostal do velmi obtížné situace, kdy nemůže zároveň nabízet maximální kvalitu za ceny o málo vyšší, než konkurence, jako to bylo dříve. Hoya bohužel nedokázala připravit novou strategii, která by byla ekonomicky zvládnutelná a zároveň i zajímavá pro zákazníky. Nezbývá doufat, než že se to - bez příliš drastických koncepčních změn - podaří Ricohu. Situace Ricohu ale také není příliš optimistická, divize fototechniky se potýká s dlouhodobými ztrátami a poklesem prodejů, které vyústily v rozhodnutí propustit během nejbližších let zhruba 10% zaměstnanců.