Integrované GPU Intel Wildcat Lake nejspíš nepodporuje ray-tracing, byť ho umí
Můžeme vzpomenout na AVX-512, které Intel dlouhá léta vyvíjel, ladil, implementoval do procesorů pro PC, aby v době, kdy jeho přítomnost konečně začala dávat smysl, tuto funkci vypnul. Velká jádra procesorů jako Alder Lake, Raptor Lake, Lunar Lake či Arrow Lake AVX-512 podporují, ale zůstává vypnuto, protože Atomy ho neumějí. Zprvu ho Intel nabízel alespoň na modelech procesorů, které malá jádra nemají, ale asi to bylo marketingově neudržitelné, takže podporu AVX-512 vypnul zcela a od jisté revize čipů už ji nelze ani uživatelsky vynutit.
Trochu podobnou situací je podpora pro Hyper Threading na procesorech Arrow Lake a Lunar Lake. Velká jádra Lion Cove byla vyvinuta s podporou pro Hyper Threading, Intel dokonce v oficiální prezentaci tuto skutečnost uvádí a porovnává verzi jádra s HT a bez HT. Nakonec však z PC procesorů HT vypustil, údajně proto, že na velikosti jádra ušetřil 10 % plochy. Jenže na ploše jádra, nikoli na ploše procesoru.
I když budeme hodnotě 10 % věřit, matematicky to smysl nedává. HT podporují pouze velká jádra, která jsou v procesoru Lion Cove pouze 4. Z plochy funkčního křemíku (výplňovou dlaždici ani podložku nepočítám) Lunar Lake zabírají velká jádra pouhých 9,3 %. 10 % z 9,3 % plochy křemíku je tedy celková úspora 0,93 % křemíku. Ve chvíli, kdy Intel věnoval grafice a souvisejícím prvkům desítky procent plochy procesoru a rovněž NPU (AI akcelerátoru) věnoval více křemíku než čtyřem procesorovým jádrům, působí argumentace úsporou 0,93 % plochy za cenu ztráty 15 % výkonu (dle Intelu) naprosto nelogicky. |
Intel tedy jádro Lion Cove s HT podle vlastního vyjádření vyvinul, ale následně ho vynechal, aby ušetřil 0,93 %, čímž ztratil minimálně kolem 10 % vícejádrového výkonu.
Zdá se, že další položkou do seznamu bude ray-tracing na integrované grafice Celestial / Xe3 u procesorů Wildcat Lake. Tyto procesory budou cenově dostupnějším doplňkem k řadě Panther Lake chystané na zimu 2025/2026. Vzejdou po všech stránkách ze stejné architektury (velká jádra Cougar Cove, Atomy Darkmont, grafika Celestial). Oproti Alder Lake-N, který lze vnímat jako určitého předchůdce, je největším přínosem, že nebudou stát pouze na Atomech, ale zkombinují 2 velká jádra a 4 Atomy. Šestijádrová (2+4) konfigurace by v kombinaci s určitým nárůstem IPC mohla nabídnout výkon poměrně blízký tomu, jaký aktuálně má „luxusní“ Lunar Lake (4+4). Výkonnostně tedy nepůjde o ořezávátko typu Alder Lake-N, byť ani žádný high-end.
Celestial je 3. generací grafické architektury Intelu s podporou raytracingu; ta se objevila na Alchemist (Intel)
Moderní má být i integrovaná grafika postavená na dvou Xe jednotkách nadcházející architektury Celestial / Xe3. Přestože jde již o třetí generaci od Intelu, která podporuje hardwarově akcelerovaný raytracing a konkrétně integrovaná grafika procesoru Wildcat Lake má fyzicky nést dvě jádra pro akceleraci raytracingu, podle leakera Kepler to vypadá, že podpora zůstane vypnutá.
Podle TechPowerUp GPU integruje i XMX jednotky pro AI akceleraci, ale i ty mají zůstat deaktivované.
Důvod není známý. Výkon takového řešení by sice nebyl kdovíjaký, ale sám o sobě není důvodem pro vypnutí. Integrovat do křemíku hardware pro určitou funkci a tu pak plošně vypnout, nedává dobrý smysl. I integrovaná grafika desktopových čipletových procesorů Ryzen 7000 a Ryzen 9000, která je asi tím nejmenším, co raytracing podporuje (2 CU architektury RDNA 2) má podporu pro raytracing aktivní, jak lze ověřit z několika testů na YouTube.