Intel prý chystá konec grafických karet Arc
O možném konci grafických karet Arc se mluví již několik měsíců. Těmto zvěstem dodaly váhu finanční výsledky Intelu za druhý kvartál, které potvrdily ztrátu ve výši půl miliardy dolarů. Intel na to reagoval ukončením úložišť Optane, nicméně z rozepsaných výsledků bylo zřejmé, že stejnou měrou se na ztrátě podílí i grafická divize (připomeňme, že Intel nechal čipy vyrobit u TSMC, ale na trh dosud pustil jen malé, zatímco ve větších mu dosud leží peníze a jejich hodnota klesá).
V návaznosti na finanční výsledky měl Intel spustit novou vlnu interních diskuzí o možném zrušení grafických karet Arc, během níž se proslýchalo, že CEO společnosti Pat Gelsinger stojí za jejich zachováním. Oficiální stanovisko společnosti pak bylo, že si Intel za grafikami stojí a drží se plánů zveřejněných v roadmapě.
Během posledních dní ale nastal útlum zpráv o desktopových grafických kartách Arc navzdory tomu, že „velmi brzy“ mělo nastat vydání modelů postavených na větším čipu (Arc A750 a Arc A770). Raja Koduri však začal poukazovat na profesionální modely určené pro datacentra (výše).
Podle zdrojů YouTube kanálu MLID to v posledních dnech skutečně uživatelské karty měly nahrnuté. Plány měly být takové, že již generace Battlemage (tedy nástupce té současné) bude ořezán na jeden low-endový či mainstreamový čip, nicméně koncem minulého týdne došlo na další jednání, která podle vyjádření dvou různých zdrojů dopadla rozhodnutím skončit řadu grafických karet Arc.
Menší otazníky zatím zůstávají nad tím, co přesně si představovat pod koncem grafických karet Arc. Jistě konec samostatných karet pro desktop, ovšem prozatím nelze vyloučit, že z plánované příští generace skutečně zůstane zůstane jedno GPU, které bude Intel integrovat do notebooků. Jisté to nicméně není.
- Intel: Propady výkonu bez Resizable BAR budeme řešit až s další generací
- Jak velké ještě bude zpoždění XeSS? Intel již mluví o konci října
Rozhodnutí nemá ovlivnit profesionální řešení postavená na grafických čipech ani existenci AXG (nové grafické divize Intelu) jako takové. Jaký smysl má rušit výrobu herních karet, pokud však samotné čipy budou vznikat dál? Důvody budou čistě ekonomické. Herní podpora je na jedné straně náročnější na lidi, čas a tudíž prostředky. Na druhé straně jsou marže na desktopových grafických kartách oproti profesionálnímu segmentu nižší. I kdyby Intel podstatně rozšířil tým a do ovladačů zainvestoval, stále to nezaručuje úspěch, neboť pro ten jsou ovladače nutnou (nikoli postačující) podmínkou. Přitom problém jako energetická efektivita, efektivita na plochu (=vysoké náklady, nízký prostor pro marže), (ne)plynulost FPS nebo propady výkonu bez použití Resizable BAR jsou věcí hardwaru. Pokud k tomu započteme, že Intel definitivně prošvihnul jedinečnou šanci v podobě kryptománie 2020-2021, nedá se očekávat, že by se prostředky případně investované do řešení softwarových i hardwarových problémů mohly v dohledných letech vrátit, natož znásobit.
Podle redakce webu WCCFTech však Arc nekončí a Intel prý bude nadále pokračovat ve vývoji. Nutno dodat, že zprávy od zdrojů MLID, které se vázaly ke grafickým kartám Arc, byly dosud podstatně blíže realitě než zdroje WCCFTech. Nakonec se k situaci vyjádřil i šéf grafické divize Raja Koduri:
Vyjádřil, že podobné zvěsti nevidí rád a že ničemu nepomáhají, nicméně jeho příspěvek neobsahuje žádnou formulaci, která by zprávy o zrušení Arc přímo popírala.