Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Intel: DX9 na iGPU / ARC emulujeme, v případě problémů se obraťte na Microsoft

Grafiky Xe, Arc i procesory s integrovanými grafikami 12. generace (Alder Lake) a novější už budou DirectX 9 podporovat pouze formou emulace. Využíván bude překlad(ač) na DirectX 12…

S potřebou výraznějšího posílení softwarové podpory grafických karet Arc ohlásil Intel už několik změn, které se týkají i majitelů starších produktů grafikou Intelu vybavených. Již v červenci Intel oznámil, že podpora integrovaných grafik procesorů až do 10. generace (Comet Lake) včetně přechází do režimu „legacy“, což fakticky znamená přesun na vedlejší kolej:

Nyní Intel oznámil, že u integrovaných grafik od procesorů 12. generace (Alder Lake) včetně, u grafik Xe i u grafik Arc již bude podpora DirectX 9 zajišťována pouze překladem na DirectX 12 a s nativní podporou API se nadále nepočítá. V praxi to znamená, že jediným GPU Intelu, které není v režimu „legacy“ a zároveň mu zůstává nativní podpora DirectX 9, je integrované jádro procesorů 11. generace (Rocket Lake).

V tuto chvíli není známo, jak podpora DirectX 9 v podobě překladu na DirectX 12 ovlivní výkon a kompatibilitu. Intel však nejspíš nějaké dopady očekává, protože v prohlášení uvádí:

Integrovaná grafika 12. generace procesorů Intel a diskrétní graficky Arc již nativně nepodporují D3D9. Aplikace a hry založené na DirectX 9 mohou stále fungovat prostřednictvím rozhraní [překladače] Microsoft D3D9On12.

[…]

Protože rozhraní DirectX patří společnosti Microsoft, která zajišťuje podporu, vyžaduje řešení problémů s aplikacemi a hrami DX9 předání veškerých zjištění Microsoftu, aby mohl zahrnout příslušné opravy do příští aktualizace operačního systému a rozhraní DirectX API.

--- Intel

Jinými slovy: Pokud, milý uživateli, zaznamenáš problémy s naší grafikou pod DirectX 9, řeš si to s Microsoftem.


Pro uživatele integrovaných grafik Intelu tak vyvstávají dva paradoxy. Integrované grafiky byly řadou uživatelů vnímány jako řešení, které sice nestačí na nejnovější hry, ale lze na nich dobře hrát staré tituly, na což jejich výkon stačí. Jak to bude vypadat s použitím emulace, je otázkou. Přinejmenším odpadnou specifické optimalizace pro jednotlivé hry, které zajišťovaly nejen výkon, ale často i kompatibilitu a opravy chyb v  jednotlivých hrách:

Téměř každá hra je vydána rozbitá. Řeč je o významných AAA titulech od výrobců, kteří patří k nejznámějším v branži. Někdy řešíme i donebevolající porušení pravidel API - jedna D3D9 hra se ani neobtěžovala s voláním BeginFrame/EndFrame. Leccos jsou chyby nebo přehlédnutí - jeden titul byl vydaný s chybnými shadery, které silně snížily výkon našich ovladačů. Takové záležitosti jsou na denním programu bug-trackeru. Pak se na to někdo podívá, zjistí, co je v té hře zvorané a vytvoří záplatu, aby si s tím ovladač poradil. V ovladači už existuje dlouhá řada volitelných záplat, které prostě pro jednotlivé hry zapínáme nebo vypínáme - a pak jsou tam hacky specifičtějšího rázu - až po kompletní náhradu původních shaderů za verzi připravenou našim softwarovým týmem. Podivovali jste se někdy nad tím, proč je vydání každé významnější hry doprovázeno novými ovladači od AMD a Nvidie? Tak tady to máte…

--- z vyjádření softwarového ex-inženýra Nvidie, 2015

Druhým paradoxem pak je, že Intel - aby zlepšil softwarovou podporu samostatných grafik Arc - decimuje softwarovou podporu integrovaných grafik. Procesory Comet Lake, jejichž grafiky se dočkaly přesunu do „legacy“ nejsou ještě ani 3 roky staré a 12 modelů této generace Intel vydal teprve loni (2021). Nyní k tomu přibývá konec nativního DirectX 9. Zatímco v desktopu může uživatel tento problém vyřešit osazením libovolného výběhového PCIe řešení od AMD či Nvidie do slotu, v noteboocích tento luxus k dispozici není a pokud má uživatel v oblibě nějakou starší hru, nezbývá než doufat, že ji Microsoft ve svém překladači D3D9On12, který Intel využívá, zprovozní.

Zdroje: 

Diskuse ke článku Intel: DX9 na iGPU / ARC emulujeme, v případě problémů se obraťte na Microsoft

Neděle, 21 Srpen 2022 - 08:19 | Ladis | To samý staré verze DirectX. Když jsem testoval...
Neděle, 21 Srpen 2022 - 08:15 | Pidalin | "ale lze na nich dobře hrát staré tituly, na...
Středa, 17 Srpen 2022 - 19:04 | bager | Skus si pozret dlhu diskuziu na mobile ako to...
Středa, 17 Srpen 2022 - 19:04 | bager | Jasne jasne jasne. Takze dx-vulkan na ktorom si...
Středa, 17 Srpen 2022 - 07:29 | Wendak | Tak u Linuxu počítáš s tím, že to "téměř...
Středa, 17 Srpen 2022 - 07:18 | Peca | Tak ona si nVidia tu polívčičku maličko přihřívá...
Úterý, 16 Srpen 2022 - 22:36 | peno11 | Kupodivu, jsou pořád DX9 hry které jsou nejen...
Úterý, 16 Srpen 2022 - 21:50 | Ladis | To nahrazování svým optimalizovaným kódem se týká...
Úterý, 16 Srpen 2022 - 21:28 | XY | Vývojáři používající Unity často neodhadnou co si...
Úterý, 16 Srpen 2022 - 20:34 | franzzz | > Jako to, že by dodavatel SW měl zásadní...

Zobrazit diskusi