Intel: Přišli jsme o podíl na trhu, budeme agresivnější
AMD se s 12nm APU Picasso podařilo oslovit více výrobců notebooků než se 14nm APU Raven Ridge, ačkoli jde jen o vyladění původního 14nm produktu na nový proces. Na jaře se jí podařilo ztrojnásobit podíl svých procesorů v serverech. V létě jí stupaly prodeje serverových procesorů i podíl na trhu, zatímco Intelu oba ukazatele klesaly. V červenci dosáhly prodeje samostatných procesorů Ryzen od AMD v Německu vyšší míry než prodeje všech procesorů Core od Intelu. V srpnu se jen nejlevnější Ryzen 5 3600 prodával na témže trhu lépe než všechny Core 9. generace. AMD se podařilo přesvědčit i konzervativní retail trh v Japonsku, který do té doby na Ryzen reagoval poměrně opatrně - dosáhl v retail prodejích zhruba 70 % zastoupení.
Intel si proto musel být vědom, že se na Citi Global Tech Conference nevyhne dotazům, na které se neodpovídá snadno. V současné situaci, jako je dnes, totiž ještě nebyl a doby Athlonu 64 / Pentia 4 se jí pouze blíží. Přesto si Jason Grebe z Intelu připravil odpověď, s níž - přes přiznání ztráty tržního podílu - ze situace elegantně vybruslil:
Obecně mohu říct, že pokud se na planetě odehrávají prodeje procesorů, chceme se jich účastnit. Takže se nepodíváme na nějaký segment a neřekneme si, OK, tenhle segment opustíme nebo že už o něj nemáme zájem. Chceme agresivně bojovat ve všech segmentech. Když jsme si procházeli potížemi s dodávkami v posledních šesti až dvanácti měsících, museli jsme se vzdát části tržního podílu v mobilním low-endu a také části desktopu. Ale jak zlepšujeme dodávky, budeme pokračovat ve stupňování agresivity. – Jason Grebe, Intel |
Těžko říct, kdy Intel začal zlepšovat dodávky - přinejmenším na bedlivě sledovaných retailových prodejích v Německu se to zatím nijak neprojevilo. Objemy prodejů i tržní podíl (až na drobné fluktuace do 1 %) Intelu od začátku roku kontinuálně klesají.
Vůbec stojí za pozornost, že Jason Grebe ztrátu tržního podílu dává do souvislosti výhradně s omezením dodávek. Přitom už nějakou dobu lze většinu modelů běžně pořídit a nezdá se, že by to mělo na tržní podíl vliv. Je však možné, že až bude mít Intel jisté rezervy ve výrobní kapacitě, mohl by přijít s určitými slevami. Nedá se ovšem čekat nějaká cenová válka, snižování marží jistě nebude taktika, kterou by se chtěl nový CEO Robert Swan zapsat. Těžko tedy usuzovat, v čem bude ona vyšší agresivita spočívat. Jisté indicie by ale byly, prozatím to vypadá na zavádějící marketing.