Intel vzal zpět vydání grafik Arc v prvním kvartálu, už slibuje pouze rok 2022
Začátkem listopadu 2017, kdy Raja Koduri nastoupil k Intelu, vydala společnost tiskovku, jejíž pasáž:
In this position, Koduri will expand Intel’s leading position in integrated graphics for the PC market with high-end discrete graphics solutions for a broad range of computing segments. |
je prvním oficiálním ohlášením novodobých high-endových grafických karet Intelu. Tehdy to vyvolalo docela překvapení, neboť jen o rok dříve propustil Intel asi 12000 zaměstnanců, v roce 2017 byly propuštěni dalších, byť už jen v řádu stovek a podle tehdy dostupných informací měla grafická divize přijít o ~2000 osob. Vyházení pracovníků grafické divize a následné ohlášení vývoje grafických karet přimělo nezávislé pozorovatele situace přinejmenším k pozvednutí obočí, ale jen se přehoupl rok 2018, zahájil Intel smršť mediálních prohlášení o nadcházejících grafikách.
V říjnu 2019 to vypadalo na ohlášení v létě 2020, v listopadu 2019 ale grafickou divizi začali z vlastní vůle opouštět pracovníci, mimo jiné několik těch, které Raja Koduri přetáhl z AMD. V prosinci 2019 začaly prosakovat první zprávy o zpoždění. V červenci 2020 Intel oznámil, že do 13. srpna představí grafiky Xe, ale obratem to vzal zpět. V srpnu namísto toho ohlásil, že herní (tehdy) Xe představí v roce 2021. V prosinci 2020 ukázal Intel snímky fotografie profesionálních modelů a neopomněl dodat, že se nemůže dočkat roku 2021 (v roce 2021 pak Intel tyto produkty a celou řadu Xe-HP zrušil). V květnu 2021 oficiálně prohlásil, že grafika Xe DG2 je za dveřmi. V červenci znovu mluvil o brzkém vydání. V listopadu oznámil plán vydat každý rok novou generaci grafických karet.
Začátkem podzimu už bylo jasné, že k vydání herních karet v roce 2021 nedojde a čekalo se na CES. V průběhu podzimu se začaly objevovat zprávy o březnu 2022 a koncem roku od výrobců grafických karet prosakovalo, že se nic neděje, takže je prakticky nemožné, aby v březnu došlo k vydání více než jen nějakého omezeného množství karet nebo jen k formálnímu ohlášení. Přestože začátkem CES Intel sám ujišťoval o vydání v prvním kvartálu 2022…
…nyní spekulace o dalším zpoždění v podstatě potvrdil tí, že ze svého webu vymazal všech zmínky o vydání v prvním kvartálu roku 2022. Namísto nich ponechal jen rok 2022:
Co dodat. Pokud zde kritizujeme AMD za to, že si dovolila přesunout vydání jednoho produktu ze zimy na jaro (Ryzen 7 5800X3D), neměla by při adekvátním přístupu k Intelu zůstat na této společnosti nit suchá. Jenže po letech slibů, tedy nesplněných slibů, ze dne na den měněných prohlášeních typu „už to brzy bude“ a letitých opakovaných odkladech, bychom se nemohli věnovat ničemu jinému než kritice planých slibů.
Omezíme se tedy jen na jednu drobnost. Intel od počátku hovořil o high-endu. Dlouho očekávaná DG2 by high-endem byla, pokud by vyšla v roce 2020. Kdyby vyšla v roce 2021, byla by - s očekávaným výkonem v průměru někde kolem GeForce RTX 3060 Ti - 3070 - spíše vyšším mainstreamem. Dostane-li se však na trh někdy před půlkou roku 2022, po které (asi koncem léta nebo během podzimu) přijde nová generace od AMD a Nvidie, bude situace diametrálně odlišná. U AMD totiž nabídka začíná čipem Navi 33 s výkonem blízkým Radeonu RX 6800 XT a nabídka Nvidie na tom s výkonem jistě bude podobně. V této době tak DG2 nebude ani high-endem, ani vyšším mainstreamem, ale spíše mainstreamem nižším, který to nebude mít jednoduché. Dosavadní úniky naznačovaly, že efektivita architektury a poměr spotřeba / výkon 6nm Xe / Arc bude v závěsu za 7nm a 8nm produkty AMD a Nvidie. Není tedy příliš těžké extrapolovat, jak se této generaci povede proti 5nm čipům AMD a Nvidie, které navíc mají přinést historicky nejvyšší mezigenerační posun ve výkonu.
VideoCardz aj.