Jak napsat motivační dopis, který odstartuje vaši kariéru v IT? Máme návod
Zdroj obrázku: Shutterstock
Zatímco některé společnosti motivační dopis přímo chtějí, jiné ho v pracovním inzerátu uvedou jako dobrovolný. I v takovém případě si s ním dejte práci – hned se totiž pozná, že vám ona pozice stojí i za úkol navíc. A už to o vás něco vypoví (pokud takový úkol splníte minimálně obstojně).
Motivační dopis: co to je a jak má vypadat
Motivační dopis je krátké povídání o vás a o tom, proč si myslíte, že se hodíte na danou pozici. Ideálně by neměl být delší než na jednu stránku a měli byste v něm jít k věci – například když budete chtít nastoupit jako IT specialista, nemusíte zmiňovat, že jste v dětství nesnášeli koprovku (jednak tu ze školní jídelny nesnášel nikdo a jednak to nikoho nezajímá).
Pište o tom, proč se na pozici hlásíte, proč právě do téhle společnosti a co můžete nabídnout. Stejně jako na přijímacím pohovoru byste měli působit důvěryhodně, erudovaně a zároveň pokorně a sebekriticky. Nehoňte si triko. Motivační dopis je takový předstupeň prvního dojmu, který pak ve firmě uděláte, jakmile si vás k sobě povolají.
Co nesmí chybět? Rozhodně hlavička s kontaktními údaji a s údaji firmy, do níž se hlásíte.
Motivační dopis rozdělte na tři hlavní části:
- Do první napište, proč si myslíte, že byste mohli být pro společnost ti praví.
- Do druhé sesumírujte své pracovní úspěchy. Dejte sem pár čísel, ta mluví za vše.
- Do třetí části patří vaše schopnosti a dovednosti, které jsou pro výkon pozice žádoucí.
Všechny tři části dělte na odstavce, text je pak stravitelnější. A co je ještě důležité – dejte si záležet na pravopisu a gramatice. Jestli to není vaše silná stránka, poproste někoho zdatnějšího o pomoc.
Jednou a dost? V žádném případě
Motivační dopis přiložíte k životopisu, až se budete hlásit o místo. Nemyslete si ale, že takový dopis napíšete jednou a máte do smrti vystaráno. Budete-li se postupem času hlásit jinam nebo budete-li rozesílat své dokumenty na víc míst, je naprosto nezbytné motivační dopis přizpůsobit právě té pozici, o kterou v konkrétní firmě žádáte.
Stejně tak vždycky ukažte, že o firmě něco víte. Jde to udělat jednou větou, například: „Na vaší společnosti mě zaujalo, že…“. To na personalisty zapůsobí.
Dalším plusovým bodem je pak udělení souhlasu se zpracováním osobních údajů. Pak se personalisti nebudou bát s vašimi údaji pracovat, a jakmile vám budou volat, budou o něco klidnější.
Jak zabít motivační dopis během několika řádků
Úchvatnou kariéru v IT rozhodně nezačínejte motivačním dopisem, ve kterém si postěžujete na bývalého zaměstnavatele (firma by si mohla pomyslet, že jednou třeba takhle budete mluvit i o ní). Neuvádějte důvod, proč hledáte novou práci, a neklaďte si hned nároky na výši mzdy, případných odměn, na benefity, možnosti home office nebo flexibilní pracovní dobu. Na to ještě bude čas.