Je počítačová kopie CD horší než originál? - třetí pokračování
Kapitoly článků
Tohle už je doufám poslední z článků, týkajících se
hypotetických rozdílů mezi kopií CD a originálem. Jeho napsání je důsledkem
názorových neshod, které vypukly v auditoriu, kde se přispěvatelé
rozdělili zhruba do tří táborů: Konzervativci (K), kteří tvrdí, že při stejných
datech musí stejná aparatura hrát stejně, netopýři (N), kteří tvrdí, že nehraje
stejně, že záleží na kvalitě nosiče, a neutrálové, kteří se mnohdy spíše jen
baví a není se možno jim divit. Tuto třetí skupinu nezahrnuji do dalšího textu,
protože se nehádali. Já samozřejmě patřím do tábora konzervativců, a jak se vyjádřil jeden z Netopýrů také do myšlenkového skanzenu. Označením Netopýři nemyslím v žádném případě něco urážlivého, ale označuji tím vlastnosti sluchu těchto lidí, protože netopýři mají podstatně lepší sluch než lidé.
Pokusím se shrnout závěry z mého, konzervativního pohledu:
Případy, kdy zvuk je rozdílný proto, že kopie je vypálena špatně nebo nekvalitně tak, že se data na liší nebo se odlišují v důsledku chybových korekcí a tím pádem je zvuk určitě jiný, jsou jasné a na tom se oba tábory shodly.
Argumenty Netopýrů se ze začátku postupně měnily podle toho,
jak jsme postupovali ve shodě s výše uvedenými skutečnostmi. Nakonec jsme
ještě ve shodě dospěli k tomu, že jediným vysvětlením je nepřesný časový
převod, vysvětlitelný pouze nepřesným
hodinovým kmitočtem, kterým je řízen D/A převodník. Ano, pokud je převodník
časován nepřesně, samozřejmě hraje něco trochu jiného, méně kvalitního, než při
časování přesném.
Netopýři uváděli na podporu svých argumentů různé
internetové články, které se časovými nepřesnostmi vzorků (tzv. jitterem)
zabývají a na základě i těchto článků jsme po velkém úsilí dospěli k tomu,
že D/A převodník v CD přehrávači není řízen podle hodinového kmitočtu, daného
synchronizací dat, čtených z CD, ale kmitočtem, který je řízen krystalem,
a tudíž podle zkušeností by měl "sedět jako přibitý", jak se vyjádřil jeden
z účastníků auditoria.
A nyní už tedy netopýrům zbývala pouze jediná možnost, jak
vysvětlit rozdíly ve zvuku "obvinit" kmitočet D/A převodníku, daný vydělením
výstupu krystalového oscilátoru, z nepřesnosti (jitteru). To je samozřejmě
fuška, a ještě větší fuška je dokázat, že tyto rozdíly jsou významnější při
přehrávání kopie než originálu. (Ono to ani na nic jiného svalit nejde, vše
ostatní je jednoduše změřitelné, pouze ten jitter převodníku je velice obtížné
měřit, a proto je to velice vhodný objekt k teoriím).
My Konzervativci tvrdíme, že kmitočet hodin převodníku je
nepřesný (tedy tak, že to nějak výrazněji ovlivní kvalitu reprodukce) anebo
náchylný k rušení pouze tehdy, je-li elektronika přehrávače buď
porouchaná, nebo nevhodně navržená. A dále tvrdíme, že pokud za těchto podmínek
je stálost hodinového kmitočtu oscilátoru rušena, není to závislé na kvalitě
nosiče, který je zrovna v přístroji (jedině snad například při velké
excentricitě média a nějakém studeném spoji přístroj se chvěje, studeňák
pracuje). Ale i některé originální desky jsou excentrické.