Exkluzivně: Na mainstreamovou Vegu to nevypadá, i v roce 2018 povládne Polaris
V prezentaci určené investorům odhalila AMD poměrně zajímavý plán pro rok 2018. Unikl ale pozornosti, možná i proto, že slajdy pro investory bývají tradičně poněkud „suché“ a málokdy se z nich podaří vyžmuňkat nějakou informaci, která by nebyla už měsíce notoricky známá. Tentokrát tu ale máme onu výjimku potvrzující pravidlo:
Pojďme rovnou k věci: AMD sděluje, že v roce 2018 (mimo jiné) očekává mírný nárůst příjmů z prodejů mainstreamových grafických karet a dále, že tento mainstream bude i nadále postavený na architektuře Polaris. Přetlumočeno: AMD neplánuje vydat žádnou mainstreamovou Vegu, která by Polaris nahradila. Zdá se, že očekávaná Vega 11 bude nabízena pouze jako mobilní high-end, případně jako produkt pro semi-custom řešení na vyžádání od partnerů.
V podstatě to z obchodního hlediska dává smysl: Předpokládá se, že Vega 11 bude vybavena 1024bit sběrnicí s HBM2 pamětí a dokud řešení s HBM2 nebude v mainstreamu ekonomicky alespoň stejně rentabilní jako použití prostých GDDR5, nemá AMD k nasazení za mainstreamové ceny důvod. Naopak HBM2 dokážou ušetřit spoustu prostoru, což se cení v mobilním segmentu, ve které si pak za toto GPU může AMD naúčtovat zajímavější částky. Totéž může platit pro semi-custom řešení např. pro Apple.
Pro uživatele herních PC to ovšem znamená, že se chystá třetí rok ve znamení mainstreamu architektury Polaris. Co do technologické výbavy v podstatě není Polaris co vytknout, ve srovnání s konkurencí by jí ale slušela o něco nižší spotřeba. Je však možné, že AMD převede Polaris na 12nm proces GlobalFoundries, který umožní buďto o pár desítek wattů spotřebu snížit, nebo naopak při stávající spotřebě zvýšit takty a výkon (případně cosi mezi tím). Je nicméně zřejmé, že nějakou změnu oproti ostatním kartám AMD musí nabídnout, jinak by jen těžko mohla předpokládat zvýšení příjmu z produktů s Polaris.
O něco vyšší nárůst příjmu očekává u čipů pro konzole, což dává smysl s ohledem na to, že 2018 bude první celý rok, po který bude na trhu nový Xbox One X alias Scorpio, konzole s dosud největším (a tudíž i ze stávajících modelů nejdražším) čipem. Výraznější nárůst se předpokládá i u architektury Vega, která obstarává jako high-endovou nabídku, tak profesionální modely. Ve vztahu čipům Vega jde opět o první celý rok, po který budou na trhu, navíc lze očekávat rozšíření portfolia. V desktopovém segmentu například o řadu Nano, v profesionálním pak o nové modely, jejichž vydání dosud nebylo možné z důvodu omezených výrobních kapacit.
S jinými architekturami než Polaris a Vega veřejný ekonomický plán na příští rok nepočítá, takže nelze předpokládat, že by architektura Navi mohla vyjít dříve než v posledním kvartálu. To ostatně koresponduje s faktem, že je určena pro 7nm proces, podle posledních informací má jít o verzi od TSMC (byť se původně hovořilo o GlobalFoundries) a ta patrně pro větší čipy než mobilní ARM SoC nebude dostupná a rentabilní dříve než za rok.
AMD