Místo závěru
Kapitoly článků
7. MÍSTO ZÁVĚRU
Jak vyplývá z výše uvedeného, prostředků proti spamu je celá řada. Nejvýznamnějším legislativním počinem v této oblasti je ale bezesporu zákon o regulaci reklamy, který výslovně zakazuje určité reklamy (a potírá tak velkou část těchto nevyžádaných zpráv). Z teoretického hlediska však také nelze vyloučit ochranu dle zákona o ochraně osobních údajů, případně též občanský nebo obchodní zákoník.
Co se týče samotné úpravy v zákoně o regulaci reklamy, lze zde ale nepochybně vyslovit názor, že tato ustanovení novelizovaného zákona o regulaci reklamy sice odstraňují některé jejich dosavadní legislativní nedostatky a výkladové problémy, ale zároveň s sebou přináší očekávané interpretační obtíže nové. Problematika spamu tudíž zůstává v některých dalších otázkách nadále otevřena.
Poznámky:
[1] | Tato studie je jedním z hlavních výstupů grantu "Úprava elektronického podpisu v právním řádu ČR", který byl udělen Grantovou agenturou Akademie věd České republiky; číslo tohoto grantu je B7068203. |
[2] | Nevyžádaná (nebo obtěžující) elektronická sdělení se označují anglickým pojmem "spam", samotné jednání spočívající v jejich šíření pak "spamming". "Spam" tedy představuje širší pojem než jenom zprávy elektronické pošty, ale také Telefaxové zprávy, SMS, MMS, ICQ zprávy a další typy nevyžádaných elektronických sdělení. Vzhledem k značnému rozšíření tohoto termínu se bude této terminologie držet i tento článek. |
[3] | Podle definice jsou tak písemnými zprávami zejména dopisy, pohlednice, korespondenční lístky aj. obsahující adresné písemné sdělení. Z definice tak jednoznačně vyplývá, že tento pojem nezahrnuje knihy, časopisy, deníky apod. neboť ty zjevně neobsahují sdělení určené jednotlivé konkrétní osobě. |
[4] | Naopak pak z definice vyplývá, že tento pojem zjevně nezahrnuje knihy, časopisy, deníky apod. neboť ty neobsahují sdělení určené jednotlivé konkrétní osobě. |
[5] | Viz. důvodová zpráva k zákonu o poštovních službách, komentář k § 3 odst. 2 |
[6] | O bezúplatnost ale zjevně nepůjde v případě SMS, resp. MMS zpráv, které jsou naopak ve většině případů dodávány za úplatu. Ani zde ale nepůjde o dodání, resp. těchto zpráv a tudíž vyloučení z působnosti tohoto zákona lze použít. |
[7] | Zatímco odstranění tištěného reklamního letáku Vás stojí pouze zanedbatelné množství času, za odstranění nevyžádané elektronické pošty, platíte (podle způsobu připojení) za každou vteřinu připojení. |
[8] | Zatímco například přípravu, vytištění a následné rozeslání jednoho milionu reklamních letáku lze pořídit řádově za několik milionů korun, milión zpráv o stejném obsahu rozeslaných elektronickou poštou pořídíte nanejvýš v řádech několika málo haléřů. |
[9] | Celý text studia lze nalézt na: http://europa.eu.int/comm/internal_market/en/media/dataprot/studies/spam... |
[10] | Poměrně světoznámou je např. nevyžádaná elektronická nabídka zaslání jakéhosi návodu, jak si snadno, jen za pomocí určitých cviků, prodloužit penis o 20 centimetrů. Stačí prý jen poslat deset dolarů na jakýsi účet a zaručený návod přijde do pěti minut e-mailem. :-) |
[11] | Ačkoliv výslovná právní úprava v tomto ohledu donedávna neexistovala, vyvinula se řada souvisejících pravidel, které byla dodržována zejména ze strany poskytovatelů obsahu a připojení. Více o tom na www.spam.cz nebo www.antispam.cz . |
[12] | Více k problematice anonymního reklamního sdělení, viz. Beneš, T., Anonymní spojení v prostředí Internetu, DSM 2/2002, s.36-38 |
[13] | Zákon č. 40/1995 Sb. ČR, o regulaci reklamy; v platném znění |
[14] | Tento zákon, byť nabývá účinnosti 1.6.2002, se patrně s ohledem na nevhodnost (nepravé) retroaktivity, po dobu dvou let se nevztahuje na reklamní kampaně realizované na základě smluv uzavřených před jeho účinností. |
[15] | Více k této nové právní úpravě Hajn, P., K novele zákona o regulaci reklamy (obecná ustanovení), Právní zpravodaj, č.4/2002, s.6-7 |
[16] | V tisku se krátce po schválení zákona objevily informace, které hranici mezi legálností a nelegálností spamu staví až k datovému objemu 100 MB. Redaktor tehdy pravděpodobně vycházel z ceny přenosu těchto dat pro koncového zákazníka, aby vypočítal finanční újmu dostatečně vysokou k ospravedlnění nákladů na úřední zásah. Krom toho, pokud má e-mail doručený k jednomu adresátovi objem 20 KB (velikost doporučovaná pro newslettery), pak u tisíce adresátů jde o 19,5 MB, u deseti tisíc adresátů o 195 MB. Vzhledem k tomu, že spamy bývají rozesílány třeba až statisíci příjemců, překonání smyšlené hranice 100 MB není nijak náročné. Živnostenský úřad by si tedy měl vyžádat i úplný seznam příjemců reklamního sdělení (může mu jej poskytnout případně i ISP spamera), aby byl s to přesně odpočítat finanční postih, protože i u ostatních adresátů se dá považovat nevyžádaná reklama za obtěžující a náklady vznikají všem (dokonce i správcům tranzitních serverů a linek). Nikde v zákoně ovšem není hranice objemu dat stanovena. |
[17] | Komunikačními médii, kterými je reklama šířena, se dle §1 odst. 2 zákona o regulaci reklamy rozumí prostředky umožňující přenášení reklamy, zejména periodický tisk a neperiodické publikace, rozhlasové a televizní vysílání, audiovizuální produkce, počítačové sítě, nosiče audiovizuálních děl, plakáty a letáky. |
[18] | Hajn, P., K novele zákona o regulaci reklamy (obecná ustanovení), Právní zpravodaj, č.4/2002, s.6-7 |
[19] | zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů; v platném znění (dále jen ZoOÚ) |
[20] | zákon č.. 513/1991 Sb., Obchodní zákoník; v platném znění (dále jen ObchZ) |
[21] | zákon č. 151/2000 Sb., o telekomunikacích; v platném znění (dále jen TelZ) |
[22] | Telekomunikačním zařízením se rozumí technické zařízení, včetně vedení, pro vysílání, přenos, směrování, spojování a příjem informací prostřednictvím elektromagnetických vln. |
[23] | Telekomunikační sítí se rozumí funkčně propojený soubor telekomunikačních zařízení k přepravě informací mezi koncovými body této sítě nebo soubor rádiových zařízení k přepravě informací nebo jejich vzájemná kombinace. |
[24] | Telekomunikační službou se rozumí služba, jejíž poskytování spočívá zcela nebo zčásti v přepravě nebo směrování informací telekomunikačními sítěmi třetím osobám. Touto službou je i pronájem telekomunikačních okruhů. Za telekomunikační službu se nepovažuje přepojení (přesměrování) hovoru tísňového volání na jiné pracoviště základní složky integrovaného záchranného systému, které je kompetentní k jeho odbavení. |
[25] | Jde o data související s poskytováním telekomunikační služby, zejména údaje o účastnících telekomunikačního spojení. |
[26] | Zákon č. 140/1961 Sb., trestní zákon; v platném znění (dále jen TrZ) |
[27] | Úřední věstník č. L 178, 17.07.2000, s.1; Celex: 32000L0031 |
[28] | Úřední věstník č. L 201, 31.07.2002, s.37; Celex: 302L0058, |
[29] | Např. nevyžádaná a obtěžující reklama realizovaná prostřednictvím jiných než telekomunikačních sítí (např. pomocí software, apod.) |
|
Diskuse ke článku Spam, problém který pálí asi každého