Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Místo závěru

Paragraf malý
Asi se bude těžko hledat někdo, kdo do své schránky nedostal ani jeden nevyžádaný mail, spam. Málokdo ale už asi ví, že taková pošta už není legální ani u nás. Důležitým závěrem je, že se proti němu již můžeme bránit. Pohledem právníka se na to podíval server ITprávo, s jehož svolením vám celé pojednání o spammu můžeme nyní předložit.
7. MÍSTO ZÁVĚRU

Jak vyplývá z výše uvedeného, prostředků proti spamu je celá řada. Nejvýznamnějším legislativním počinem v této oblasti je ale bezesporu zákon o regulaci reklamy, který výslovně zakazuje určité reklamy (a potírá tak velkou část těchto nevyžádaných zpráv). Z teoretického hlediska však také nelze vyloučit ochranu dle zákona o ochraně osobních údajů, případně též občanský nebo obchodní zákoník.

Co se týče samotné úpravy v zákoně o regulaci reklamy, lze zde ale nepochybně vyslovit názor, že tato ustanovení novelizovaného zákona o regulaci reklamy sice odstraňují některé jejich dosavadní legislativní nedostatky a výkladové problémy, ale zároveň s sebou přináší očekávané interpretační obtíže nové. Problematika spamu tudíž zůstává v některých dalších otázkách nadále otevřena.



Ján Matejka

Poznámky:
[1] Tato studie je jedním z hlavních výstupů grantu "Úprava elektronického podpisu v právním řádu ČR", který byl udělen Grantovou agenturou Akademie věd České republiky; číslo tohoto grantu je B7068203.
[2] Nevyžádaná (nebo obtěžující) elektronická sdělení se označují anglickým pojmem "spam", samotné jednání spočívající v jejich šíření pak "spamming". "Spam" tedy představuje širší pojem než jenom zprávy elektronické pošty, ale také Telefaxové zprávy, SMS, MMS, ICQ zprávy a další typy nevyžádaných elektronických sdělení. Vzhledem k značnému rozšíření tohoto termínu se bude této terminologie držet i tento článek.
[3] Podle definice jsou tak písemnými zprávami zejména dopisy, pohlednice, korespondenční lístky aj. obsahující adresné písemné sdělení. Z definice tak jednoznačně vyplývá, že tento pojem nezahrnuje knihy, časopisy, deníky apod. neboť ty zjevně neobsahují sdělení určené jednotlivé konkrétní osobě.
[4] Naopak pak z definice vyplývá, že tento pojem zjevně nezahrnuje knihy, časopisy, deníky apod. neboť ty neobsahují sdělení určené jednotlivé konkrétní osobě.
[5] Viz. důvodová zpráva k zákonu o poštovních službách, komentář k § 3 odst. 2
[6] O bezúplatnost ale zjevně nepůjde v případě SMS, resp. MMS zpráv, které jsou naopak ve většině případů dodávány za úplatu. Ani zde ale nepůjde o dodání, resp. těchto zpráv a tudíž vyloučení z působnosti tohoto zákona lze použít.
[7] Zatímco odstranění tištěného reklamního letáku Vás stojí pouze zanedbatelné množství času, za odstranění nevyžádané elektronické pošty, platíte (podle způsobu připojení) za každou vteřinu připojení.
[8] Zatímco například přípravu, vytištění a následné rozeslání jednoho milionu reklamních letáku lze pořídit řádově za několik milionů korun, milión zpráv o stejném obsahu rozeslaných elektronickou poštou pořídíte nanejvýš v řádech několika málo haléřů.
[9] Celý text studia lze nalézt na: http://europa.eu.int/comm/internal_market/en/media/dataprot/studies/spam...
[10] Poměrně světoznámou je např. nevyžádaná elektronická nabídka zaslání jakéhosi návodu, jak si snadno, jen za pomocí určitých cviků, prodloužit penis o 20 centimetrů. Stačí prý jen poslat deset dolarů na jakýsi účet a zaručený návod přijde do pěti minut e-mailem. :-)
[11] Ačkoliv výslovná právní úprava v tomto ohledu donedávna neexistovala, vyvinula se řada souvisejících pravidel, které byla dodržována zejména ze strany poskytovatelů obsahu a připojení. Více o tom na www.spam.cz nebo www.antispam.cz .
[12] Více k problematice anonymního reklamního sdělení, viz. Beneš, T., Anonymní spojení v prostředí Internetu, DSM 2/2002, s.36-38
[13] Zákon č. 40/1995 Sb. ČR, o regulaci reklamy; v platném znění
[14] Tento zákon, byť nabývá účinnosti 1.6.2002, se patrně s ohledem na nevhodnost (nepravé) retroaktivity, po dobu dvou let se nevztahuje na reklamní kampaně realizované na základě smluv uzavřených před jeho účinností.
[15] Více k této nové právní úpravě Hajn, P., K novele zákona o regulaci reklamy (obecná ustanovení), Právní zpravodaj, č.4/2002, s.6-7
[16] V tisku se krátce po schválení zákona objevily informace, které hranici mezi legálností a nelegálností spamu staví až k datovému objemu 100 MB. Redaktor tehdy pravděpodobně vycházel z ceny přenosu těchto dat pro koncového zákazníka, aby vypočítal finanční újmu dostatečně vysokou k ospravedlnění nákladů na úřední zásah. Krom toho, pokud má e-mail doručený k jednomu adresátovi objem 20 KB (velikost doporučovaná pro newslettery), pak u tisíce adresátů jde o 19,5 MB, u deseti tisíc adresátů o 195 MB. Vzhledem k tomu, že spamy bývají rozesílány třeba až statisíci příjemců, překonání smyšlené hranice 100 MB není nijak náročné. Živnostenský úřad by si tedy měl vyžádat i úplný seznam příjemců reklamního sdělení (může mu jej poskytnout případně i ISP spamera), aby byl s to přesně odpočítat finanční postih, protože i u ostatních adresátů se dá považovat nevyžádaná reklama za obtěžující a náklady vznikají všem (dokonce i správcům tranzitních serverů a linek). Nikde v zákoně ovšem není hranice objemu dat stanovena.
[17] Komunikačními médii, kterými je reklama šířena, se dle §1 odst. 2 zákona o regulaci reklamy rozumí prostředky umožňující přenášení reklamy, zejména periodický tisk a neperiodické publikace, rozhlasové a televizní vysílání, audiovizuální produkce, počítačové sítě, nosiče audiovizuálních děl, plakáty a letáky.
[18] Hajn, P., K novele zákona o regulaci reklamy (obecná ustanovení), Právní zpravodaj, č.4/2002, s.6-7
[19] zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů; v platném znění (dále jen ZoOÚ)
[20] zákon č.. 513/1991 Sb., Obchodní zákoník; v platném znění (dále jen ObchZ)
[21] zákon č. 151/2000 Sb., o telekomunikacích; v platném znění (dále jen TelZ)
[22] Telekomunikačním zařízením se rozumí technické zařízení, včetně vedení, pro vysílání, přenos, směrování, spojování a příjem informací prostřednictvím elektromagnetických vln.
[23] Telekomunikační sítí se rozumí funkčně propojený soubor telekomunikačních zařízení k přepravě informací mezi koncovými body této sítě nebo soubor rádiových zařízení k přepravě informací nebo jejich vzájemná kombinace.
[24] Telekomunikační službou se rozumí služba, jejíž poskytování spočívá zcela nebo zčásti v přepravě nebo směrování informací telekomunikačními sítěmi třetím osobám. Touto službou je i pronájem telekomunikačních okruhů. Za telekomunikační službu se nepovažuje přepojení (přesměrování) hovoru tísňového volání na jiné pracoviště základní složky integrovaného záchranného systému, které je kompetentní k jeho odbavení.
[25] Jde o data související s poskytováním telekomunikační služby, zejména údaje o účastnících telekomunikačního spojení.
[26] Zákon č. 140/1961 Sb., trestní zákon; v platném znění (dále jen TrZ)
[27] Úřední věstník č. L 178, 17.07.2000, s.1; Celex: 32000L0031
[28] Úřední věstník č. L 201, 31.07.2002, s.37; Celex: 302L0058,
[29] Např. nevyžádaná a obtěžující reklama realizovaná prostřednictvím jiných než telekomunikačních sítí (např. pomocí software, apod.)
Více podobných článků naleznete na stránkách ITprávo, které se zabývají problematikou práva informačních technologií a informačních systémů, jakož i řadou dalších právních aspektů souvisejících s informačními technologiemi.

Diskuse ke článku Spam, problém který pálí asi každého

Žádné komentáře.