Navi 20 prý přinese raytracing a výkon v rozmezí GeForce RTX 2080 až Ti
Možná si z přelomu roku vybavíte, že pokud šlo o vydání Radeonu VII, zveřejnil jako první s předstihem správné specifikace a další informace o produktu web Red Gaming Tech. Později přidal i nějaké informace na téma GPU Navi, například že nejvýkonnější produkt této architektury vyjde (až) v roce 2020 a pro rok 2019 se chystá mainstreamový model. Později ještě dodal, že Navi se v letošním roce na pultech dočkáme až ve druhém pololetí (tzn. nebude vydaná a dostupná již na Computexu, jak tvrdily některé ostatní zdroje).
Lze říct, že informace, které dosud přinesl Red Gaming Tech, se potvrdily, takže má jeho exkluzivním zprávám smysl věnovat pozornost. Ta současná se opět týká Navi a naznačuje, že se Navi 10 chystaná na letošní rok od Navi 20 chystané na příští rok bude lišit nejen co do výkonu, ale i co do architektonické výbavy. Cílem letošní verze má být řešení rezerv architektury GCN, které ovšem zdroj nespecifikuje, jako příklad uvádí pouze geometrický výkon.
Nedá se ovšem říct, že by geometrický výkon byl limitujícím prvkem posledních dvou verzí GCN, tedy Polaris a Vegy. Ty se právě na zvýšení geometrického výkonu zaměřily a výsledek je patrný z recenzí. Geometrický výkon se projevuje nejvíce v nízkých rozlišeních, kdy jsou FPS limitované geometrií, nikoli aritmetickým výkonem, fillrate či propustností pamětí. Právě výkon v 1920×1280 mezi Vegou a Fiji stoupl o 43 %, zatímco v 3840×2160 o 33 %. Geometrii lze považovat co do výkonu za vyřešenou, takže se spíš domnívám, že jde o trochu nepodařenou interpretaci správných informací - v souvislosti s Navi se hovořilo např. o zprovoznění tzv. NGG Fast Path / Primitive Shader, díky čemuž je možné vyřazovat „neviditelnou“ geometrii rychleji.
Vraťme se ale k novinkám o Navi. Na příští rok chystaná Navi 20 by měla podporovat raytracing. Jde o velmi zvláštní informaci, kterou si lze jen těžko vyložit. Faktem totiž je, že raytracing podporuje již současný hardware AMD. Pokud je tím míněno, že půjde o podporu pro DirectX Raytracing (DXR), pak to nedává o mnoho větší smysl, protože podpora DXR je softwarová záležitost a jako takový by tedy spíš měla souviset s případným rozhodnutím AMD a konkrétní verzí ovladače - nikoli s konkrétním grafickým čipem. Krom toho AMD uvedla, že v podpoře DXR vidí smysl teprve tehdy, kdy jej bude možné nabídnout od low-endu po high-end a ne jen na vybraných produktech za příplatek. Zvláštní je pak i sdělení, že výkon má dosahovat úrovně GeForce RTX 2080 - GeForce RTX 2080 Ti. Ať už to bude znamenat, že s vydáním Navi 20 aktivuje AMD v ovladačích podporu pro DXR (i pro další produkty generace Navi) nebo že podpora bude z nějakého důvodu exkluzivní pro Navi 20, znamená to, že ke zlomu dojde v roce 2020. Podle starších zpráv se v roce 2020 očekávají i první produkty z generace nastupující po Navi a logicky by to mohl být opět low-end / mainstream. U toho by již podporu pro DXR bylo možné očekávat paušálně, takže lze situaci chápat i tak, že rok 2020 bude tím obdobím, ve kterém AMD uvede avizované DXR produkty pro všechny cenové relace.