Navi ohlášena: Radeon RX 5700, architektura RDNA a dostupnost v červenci
Vydání produktů s architekturou Navi je o něco (byť nanejvýš o pár týdnů) dále než vydání Ryzenů 3000, takže informačně je avízo (oproti představení procesorů) trochu chudší. Přesto se dozvídáme poměrně dost:
- produktová řada se jmenuje Radeon RX 5000, padesátka odráží výročí AMD
- první budou uvedeny Radeony RX 5700
- architekturu AMD označuje jako RDNA (Radeon DNA)
- vyšší „IPC“
- vyšší energetická efektivita
GCN6 nebo RDNA?
Nyní podrobněji. K názvosloví produktů není co dodat, jak AMD rozhodla, tak to zkrátka bude. Překvapením může být označení architektury jako RDNA. Přestože jde o architekturu novou (podle AMD navrženou od počátku znovu), nejde o architekturu jinou. Opět jsou základem compute units (CU) vybavené 64 stream-procesory, mnoho základních prvků zůstává organizovaných stejně nebo podobně jako u GCN, ale rovněž došlo k mnoha změnám. S ohledem na to, jak původně AMD o architektuře použité pro Navi AMD hovořila, je zřejmé, že rozhodnutí o jejím názvu je spíše marketingového rázu. Mohli bychom říct, že jde o GCN přepracovanou tak, aby se dohnaly zásadní nedostatky, které vznikly podfinancováním grafického vývoje za Roryho Reada, kdy byly mezigenerační kroky menší (nebo časově delší - záleží, jak na to nahlížíme), než by bylo optimální.
AMD RDNA odhalila jako architekturu, která bude pohánět celé generace dalších produktů, což v kombinaci s výše řečeným vysvětluje četné nejasnosti a rozporuplné informace o plánech s grafickými architekturami AMD. RDNA si ponechává několik základní prvky fungování GCN, ale nevznikla jako další evoluční krok typu Polaris->Vega, ale navržena byla od začátku znovu. Nepoužitím označení „GCN“ pak AMD vychází vstříc těm osobám, které chtěly „už něco jiného než GCN“, přičemž často bylo zjevné, že nevědí, co vlastně zkratka GCN označuje.
RDNA
Od GCN6 RDNA máme očekávat (mimo většiny novinek, která bude představena 10. června) dva zásadní prvky: Posun v energetické efektivitě až o 50 % oproti GCN a posun ve výkonu při stejném taktu až o 25 % oproti GCN.
Až 25% zvýšení výkonu na takt bylo naměřeno v herním průměru 30 titulů otestovaných ve 4k rozlišení s anti-aliasingem 4×. Není specifikováno, zda byly srovnávány produkty se stejným počtem jednotek, případně jakých jednotek. Zatím to totiž vypadá, že AMD v případě RDNA (velmi zjednodušeně řečeno) použije pro stejný počet stream-procesorů vyšší počet fixních jednotek (fixed-function).
Až 50% zvýšení energetické efektivity bylo naměřeno ve hře Division 2 v 2560×1440 při nastavení detailů na úroveň Ultra. Není specifikováno, oproti kterému GCN produktu bylo srovnání provedeno. Pokud bychom předpokládali logické srovnání s Radeon VII, pak by se situace měla zhruba takto: Radeon VII v 2560×1440 Ultra dosahuje v The Division 2 (dle Guru 3D) 86 FPS. Pro zjednodušení předpokládejme, že výkon nejvyššího modelu Navi chystaného na červenec bude v této hře stejný. Dosahuje-li spotřeba Radeonu VII 300 wattů, pak by spotřeba Navi musela být při 86 FPS 200 wattů.
K dalším podstatným změnám patří lepší optimalizace návrhu pro vysoké frekvence, která všem pozdějším generacím GCN zoufale chyběla a přepracovaná struktura cache.
Výkon
Prezentace na Computexu obsahovala srovnání Navi s GeForce RTX 2070 ve Strange Brigade, ze kterého Navi vyšla jako o ~10 % rychlejší. Jedna výběrová hra je málo na vynášení definitivních závěrů a to jak v optimistickém, tak pesimistickém směru. Na jednu stranu lze říct, že Strange Brigade je hra optimalizovaná pro hardware AMD, na stranu druhou lze říct, že je optimalizovaná pro architektury jako Polaris a Vega, takže to nutně neznamená, že bude stejně dobře schopná využít nové prvky Navi. Také lze říct, že AMD jistě nevybrala hru, která Navi vysloveně nesedí, ale rovněž bude pravdou, že výraznější změny v architektuře projeví plný potenciál jako obvykle po několika vydaných generací ovladačů a výsledky naměřené dva měsíce před vydáním nemusejí zcela přesně reprezentovat chování karty dva měsíce po vydání.
Letošní top-model Navi tedy vypadá na konkurenta pro GeForce RTX 2070 a je už vcelku vedlejší, zda se herní průměry budou lišit o pár procent jedním nebo druhým směrem.
Z dalších prvků došlo k potvrzení použití GDDR6 a PCIe 4.0. Jedním dechem je však potřeba říct, že AMD zdůrazňovala, že je řeč o herních produktech, takže to působilo, jako by se výpočetní mohly výrazněji lišit. Zda architekturou nebo použitím jiných pamětí (HBM), zatím není jasné. Jisté však je, že nezanedbatelné rozdíly mezi herním a výpočetním provedením tu budou, patrně výraznější, než bývalo zvykem u dosavadních generací.