NGG (Next Generation Geometry pipeline) je u Radeonů RX 5700 aktivní
Jednou ze zásadních výhoda NGG bylo sdružení všech geometrických operací „pod jednu střechu“, což mimo jiné umožňovalo efektivnější ořezávání geometrie, která nebude vidět. AMD v době vydání Vegy zvažovala, zda podporu pro tuto technologii implementuje v rámci ovladačů tak, aby byla z hlediska aplikací transparentní, tedy fungovala automaticky, nebo kontrolu nad ní nechá v rukou vývojářů.
Z prezentace architektury Vega
Nakonec nedošlo ani na jeden z těchto scénářů. Proslýchá se, že důvod měl spočívat v tom, že ve hrách konkrétní zvolená implementace - na rozdíl od syntetických testů - nepřináší žádaný posun v geometrickém výkonu. Podle některých indicií se podpora omezila jen na pár profesionálních aplikací, kde docházelo k nějakému přínosu. Jisté je, že ve hrách NGG s architekturou Vega nikdy použita nebyla.
V prezentaci architektury Navi se sice zmínka o NGG neobjevila, ale nepřímo byla zmíněna v souvislosti s ořezáváním geometrie. Objevovaly se proto četné diskuze, zda je NGG na Radeonech RX 5700 (Navi / RDNA) aktivní nebo ne. Za spekulacemi udělal definitivní tečku uživatel Betonmischer, který na diskuzním fóru webu Beyond 3D zveřejnil výsledky testu. Pomocí Radeon GPU Profiler sledoval chování architektur Vega a Navi ve hře Shadow of the Tomb Raider:
Radeon GPU Profiler: vlevo Vega, vpravo Navi
Nejen, že Navi automaticky využívá NGG pipeline k ořezávání geometrie s využitím Primitive Shader, ale dále používá Surface Shader, který sdružuje Vertex Shader, Hull Shader, Domain Shader a Geometry Shader na jednu úroveň pro zefektivnění teselace a ovládání úrovně detailů (LOD).