AMD uvádí Enhanced Sync, Chill pro DX12 a latence snížené až o 50 ms
Když v prosinci AMD uvedla předchozí přelomový ovladač, nazvaný Radeon Software Crimson ReLive, znamenalo to řadu novinek pro obrazovou synchronizaci, akceleraci multimédií, technologií pro snížení spotřeby a třeba i funkci ReLive pro obrazový záznam s využitím hardwarového obvodu pro zpracování videa. Nyní verze ovladačů 17.7.2 přináší podobně rozsáhlý seznam změn, přesto ještě tato verze zůstává součástí generace Crimson ReLive.
Enhanced Sync
Nová edice ovladačů krom vertikální synchronizace a variabilní snímkové synchronizace FreeSync přináší další režim, který je označen jako Enhanced Sync. Funguje následovně: Pokud grafická karta vykresluje FPS vyšší než obnovovací frekvence monitoru, pak je vertikální synchronizace vypnuta, zobrazuje se vše (co monitor zvládá). Pokud je snímková frekvence nižší než obnovovací frekvence monitoru, jsou snímky zobrazované v nejbližším možném okamžiku.
Výhodou Enhanced Sync oproti vertikální synchronizaci je - v situaci s FPS nad obnovovací frekvencí - snížení latencí - a v situaci s FPS pod obnovovací frekvencí - plynulejší obraz. Nevýhodou může být občasný tearing v případě, že jsou FPS pod obnovovací frekvencí, který je ovšem méně častý než při vypnuté vertikální synchronizaci.
Enhanced Sync tedy můžeme chápat jako protiváhu k Nvidia Fast Sync, ovšem s jednou zásadní výhodou: Enhanced Sync lze spojit s FreeSync. Monitory s podporou FreeSync mají určitý rozsah obnovovacích frekvencí, ve kterém mohou pracovat (u některých modelů lze mezi dvěma rozsahy i přepínat). Pokud při použití kombinace FreeSync + Enhanced Sync dojde vyšším FPS než odpovídá maximálnímu rozsahu FreeSync, který podporuje monitor, použije se Enhanced Sync a tím sníží latence.
Enhanced Sync je podporován na Radeonech RX 400 / RX 500 / RX Vega, jinými slovy generaci Polaris (GCN 4) a Vega (GCN 5). Kompatibilní je s DirectX 9, 11 a 12 a podporovaný pod Windows 7 a 10.
Novinky ovládacího panelu
Ovládací panel Radeon Settings je stále ještě poměrně novou záležitostí, kterou AMD stále ladí. Tentokrát si jako prioritu stanovila vyřešit prvky, po kterých volali samotní uživatelé. Nejčastěji se opakující prosba se týkala podpory funkcí dostupných pod tzv. Radeon Additional Settings. Všechny prvky z této skupiny byly přenesené do nového ovládacího panelu, takže se není třeba vracet ke starému rozhraní.
Na druhém místě, co se přání k ovládacímu panelu týče, byla podpora nastavení barev pro každý monitor zvlášť. Již je dostupná.
Radeon ReLive
Obrazový záznam ReLive byl rozšířen tak, aby bylo možné zvýšit datový tok záznamu ze stávajících maximálně 50 Mb/s na až 100 Mb/s. Dvojnásobný datový tok je podporovaný na všech Radeonech řady GCN, tedy (časově) od Radeonu HD 7970. Dále byla doplněna možnost nastavení průhlednosti pro obraz z kamery, aby zcela nepřekrýval herní obsah.
Došlo k optimalizace využití paměti při použití Radeon ReLive, což má za následek snížení dopadů na FPS. To bude nejvíce patrné u grafických karet s kapacitou paměti 4 GB a méně. Přibyla i možnost nastavení mikrofonu - nastavení hlasitosti, zesílení zvuku a funkce push-to-talk.
WattMan
Rozhraní pro nastavení spotřeby a výkonu nyní podporuje i podtaktování pamětí pro širší možnosti ladění přetaktování jádra, testování stability nebo ladění poměru spotřeba / výkon. Nabízí i ovládání Power States (stavů pro jednotlivé úrovně výkonu / spotřeby).
Chill
Funkce pro snižování spotřeby na základě detekce scén se zbytečně vysokými FPS a jejich omezení nyní doznala rozšíření. Dosud byla kompatibilní s podporovanými herními tituly v DirectX 9 / 11. V době uvedení před půl rokem dosahoval tento seznam 17 položek. Nový Chill již funguje i pod DirectX 12 a Vulkanem. V kombinaci s rozšířením podpory pro další hry přibylo do seznamu 21 položek, takže jej lze použít v 38 různých hrách.
Druhou novinkou je podpora v konfiguracích více grafických jader. To pro většinu uživatelů, jichž se zlepšení týká, znamená buďto CrossFire samostatných grafických karet nebo modely dvoučipových grafik. Podporovaný je ale i režim HybridGraphics (kombinace samostatného a integrovaného GPU). AMD jako ilustraci uvádí snížení spotřeby dvou Radeonů RX 580 v Overwatch z celkových původních 238,4 wattů na 168,7 wattu.
Třetí novinkou pro Chill je podpora pro externí grafické karty připojené přes XConnect, čtvrtou pak pro grafické karty v noteboocích.
Frame Rate Target Control
Do podobného soudku patří i omezení maximální snímkové frekvence, které je podporováno i pod DirectX 12 a v konfiguracích více grafických jader.
Výkon
AMD zrekapitulovala nejvýraznější výkonnostní nárůsty za poslední půlrok. Uváděné nárůsty dosahují 12-13 % a byly naměřeny na Radeonu RX 480 s 8 GB paměti při běžných nastaveních, ve kterých karta dosahuje hratelných FPS. Vyšší posuny, až o 122 %, lze pozorovat v Linuxu.
Shader Cache
Funkce Shader Cache, která umožňuje uložení zkompilovaného kódu, díky čemuž každé spuštění / nahrávání hry nezdržuje kompilace, byla rozšířena z DirectX 11 i pro vybrané tituly v DirectX 9, u kterých to podle AMD má smysl. Například ve Starcraft 2 vede k o 10 % rychlejšímu spuštění hry.
Snížené latence
Nové metody snímkové synchronizace nejsou jediným prvkem, který umožňuje snížení latencí. AMD přepracovala cestu vzniku celého snímku od okamžiku, kdy se podnět z myši dostane k procesoru až po odeslání hotového snímku.
Zatímco DirectX 12 jsou v tomto ohledu navržené tak, aby zbytečně nezvyšovaly latence (komunikace mezi CPU a GPU je řešena efektivněji), u starších verzích DirectX byly rezervy, které bylo možné využít u DirectX 9 her a některých DirectX 11 her je tak možná pozorovat výrazné snížení latencí, tedy i rychlejší odezvy.
U většiny uváděných případů je o ušetření 10-20 ms, ale například u The Division se může rozdíl dostat až na 50 milisekund, což odpovídá zhruba třetinovému zlepšení.
Stabilita
Tradičně došlo k odstranění různých bugů, například při přehrávání h.264 videa, ručního ovládání ventilátoru nebo „zaseklých“ taktů pamětí. Aby bylo možné před vydáním odhalit více chyb, zahájila AMD program Vanguard Beta Testers, který umožní vybraným zájemcům předávat odezvy softwarovému oddělení.
Podpora vývojářům
Nové vydání ovladačů přináší i řadu novinek cílených na profesionály. Za vypíchnutí stojí Radeon GPU Profiler, kterým jim umožňuje přesně sledovat dění na úrovni vláken a analyzovat, která část kódu jakým způsobem zaměstnává hardware, což dotázaní vývojáři vnímají jako otevření černé skříňky, které jim odkrývá mj. prostor pro výkonnostní optimalizace.
Kompletní prezentaci najdete v galerii níže.
AMD si toho připravila více, v 15 hodin se podíváme na hardwarové novinky v řadách procesorů.
AMD