Nová GPU architektura PowerVR Furian zamíří do iPhonů
V tiskové zprávě zmiňuje firma vedle obligátního povídání o vyšším výkonu, architektonických novinkách a vyšší energetické efektivitě také zkratky VR a AR. Virtuální i rozšířená realita jsou současné buzzwordy, kterými se výrobci ohánějí, takže připravenost GPU na tuto dobu (bez ohledu na to, jestli/nakolik AR či VR uspěje) je asi jedine logická.
Furian přímo počítá s výrobou na 10nm a menších procesech, což by také nemělo v roce 2017 překvapit. Podporovaná rozhraní zahrnují jak OpenCL 2.0 či Vulkan 1.0, tak OpenVX 1.1, Je zde vylepšené rozhraní pro komunikaci s CPU částí v čipu, sdílení dat a transakce, což vše vede k nižším latencím a nižšímu zatížení CPU části., Furian používá 32-wide ALU cluster design a novou instrukční sadu. Oproti předchozí generace došlo k nárůstu výkonu ve hrách o zhruba 35 % (měřeno pomocí GFLOPS), fillrate vzrostl až o 80 %. Celkově ale máme čekat nárůst herního výkonu nové GPU architektury o 70 až 90 % (otázkou ale je, jestli při výpočtu tohoto čísla nezahrnula firma třeba i vyšší efektivitu rozhraní Vulkan).
Už nyní má architekturu Furian licencovánu několik firem a další jsou v očekávání. První produkty bychom mohli spatřit zhruba v polovině tohoto roku. Nasazení se dočká dle dostupných informací i v příští generaci iPhonů, čímž téměř jistě nejsou myšleny iPhony 8, ale iPhony 9.