Nové Xboxy budou dva: Slim ještě letos, Scorpio příští rok
Xbox One Slim/Mini
Ve druhé polovině letošního roku uvede Microsoft vylepšenou verzi současného Xboxu (One), o které se zatím pracovně hovoří jako o „mini“ nebo „slim“. Zdroje se shodují na tom, že má být o 40 % menší než současný model. To indikuje nasazení 14nm či 16nm výroby a tomu adekvátní snížení energetických nároků hlavního jádra (SoC). Podle některých zdrojů lze předpokládat doplnění hardwarové podpory pro 4k video (HEVC), ale jisté to zatím není. Některé zdroje hovoří o větším úložišti, pravděpodobně 2TB pevném disku. Právě tato „půlgenerace“ je oním produktem, kterým by se mohl objevit na letošní E3 (konat s bude 13.-16. června 2016 v Los Angeles).
Xbox Scorpio
Skutečnou novou generací bude Xbox one s kódovým označením Scorpio. Ten patrně na E3 žádným způsobem prezentovaný nebude, přinejmenším ne po stránce specifikací, protože ty ještě nebyly uzavřené. Internetem kolující údaj o výkon 5× vyšším než přinese půlgenerační Playstation 4 Neo je zřejmě zkomoleninou pravděpodobnějšího údaje, tedy že výkon bude až 1,5× vyšší než s jakým se počítá v případě Neo. Zdroj redakce Polygon blízký Microsoftu hovoří o 6 TFLOPS, zdroj redakce Kotaku blízký Microsoftu o 5-6 TFLOPS, takže si určitou představu udělat můžeme.
V případě Playstation 4 Neo se s ohledem na uváděných výkon 4,14 TFLOPS objevovala informace, že ponese 2304 stream-procesorů architektury GCN běžících na zhruba 900 MHz. Automaticky se předpokládalo, že půjde o generaci Polaris, respektive GCN čtvrté generace. S ohledem na informace, podle kterých Sony chce, aby Playstation 4 a Playstation 4 Neo byly plně kompatibilní, se ale objevily i názory, podle kterých by bylo výhodnější zachovat původní architekturu (tzn. GCN druhé generace). To by usnadnilo zajištění vzájemné kompatibility, protože by nebylo třeba řešit změny v podporovaných instrukcích (každá verze architektury GCN zatím přidávala nové a zároveň posílala do binárního důchodu některé nevyužívané staré).
V případě Xbox Scorpio pak záleží, zda jej Microsoft pojme jako zcela novou generaci, nebo půlgenerační posun. V prvním případě bychom mohli prakticky najisto počítat s novější architekturou (GCN 4 nebo 5) ve druhém by - podobně jako v případě Playstation 4 Neo - hrála větší roli vzájemná kompatibilita se stávající generací, pro jejíž dosažení by bylo o něco snazší využít původní architekturu. Zatím se ale zdá, že přinejmenším v případě Xbox Scorpio se tak nestane. Avizovaný výkon kolem 6 TFLOPS v podstatě odpovídá výkonu Polaris 10 s 2304 stream-procesory na 1270 MHz, což je konfigurace, která by s dosavadními generacemi architektury GCN mohla být i na 14/16nm procesu na poměry herní konzole příliš náročná.