Nvidia uvedla GeForce GTX 660 - první kartu s čipem Kepler GK106
O čipu GK106 se poměrně dlouho spekulovalo, objevily se i zprávy, že bude možná nakonec zrušen, ale nestalo se tak. Po technologické stránce se neliší od „starého známého“ GK104 (pokud byste si potřebovali něco připomenout, můžete využít odkaz níže), změněn byl jen počet funkčních jednotek. GPU obsahuje 960 stream-procesorů s 80 texturovacími jednotkami a 24 ROPs, čemuž odpovídá paměťový řadič se sběrnicí o šíři 192 bitů.
Nvidia - zřejmě aby měla přímého konkurenta pro Radeony HD 7800 - opět použila námi nepříliš opěvovanou nesymetrickou konfiguraci pamětí, kdy 2GB 192bit karta kombinuje 1 GB GDDR5 připojených přes 128 bit sběrnici a 1 GB GDDR5 přes 64bit sběrnici. K paměti je přistupováno jakožto k 1,5 GB přes 192bit sběrnici, přičemž zbývajících 512 MB je dostupných 64bitově. Předpokládáme, že Nvidia má memory management ošetřený tak, aby základní 1,5 GB s rychlejším přístupem byl využíván primárně a až po jeho naplnění došlo i na „pomalejších“ 512 MB, které mohou být využity například pro běžné textury (ty nepotřebují příliš vysoké přenosové rychlosti).
Základní takt GPU byl stanovený na 980 MHz, čip ale podporuje i funkci Boost a typickou hodnotou má být 1033 MHz. Docela pěkná shoda nastala ve velikosti čipu Nvidia GK106 (214 mm²) a AMD Pitcairn / HD 7800 (212 mm²). Lze tedy říct, že oba čipy jsou stejně velké, což znamená velmi podobné výrobní náklady (za předpokladu podobné výtěžnosti a ceny za wafer).
GeForce GTX 660 |
GeForce GTX 660 Ti |
GeForce GTX 670 | GeForce GTX 680 | GeForce GTX 690 | |
---|---|---|---|---|---|
GPU |
Nvidia GK106 2,54 mld. tr. |
Nvidia GK104 3,54 mld. tr. |
Nvidia GK104 3,54 mld. tr. |
Nvidia GK104 3,54 mld. tr. |
2× Nvidia GK104 3,54 mld. tr. |
Plocha jádra | 214 mm² | 294 mm² | 294 mm² | 294 mm² | 2× 294 mm² |
Výrobní proces | 28nm TSMC | 28nm TSMC | 28nm TSMC | 28nm TSMC | 28nm TSMC |
Frekvence | 980 MHz | 915 MHz | 915 MHz | 1006 MHz | 915 MHz |
Hot-clock | |||||
Boost-clock | 1033 MHz | 980 MHz | 980 MHz | 1058 MHz | 1019 MHz |
SPs (CUDA) | 960 | 1344 | 1344 | 1536 | 2× 1536 |
TMUs | 80 | 112 | 112 | 128 | 2× 128 |
ROPs | 24 | 24 | 32 | 32 | 2× 32 |
Výkon (single precision) |
1,88 TFLOPS | 2,46 TFLOPS | 2,46 TFLOPS | 3,09 TFLOPS | 5,62 TFLOPS |
Výkon (double precision) |
0,08 TFLOPS | 0,10 TFLOPS | 0,10 TFLOPS | 0,13 TFLOPS | 0,23 TFLOPS |
Paměti |
2 GB 192bit GDDR5 |
2(-3) GB 192bit GDDR5 |
2 GB 256bit GDDR5 |
2 GB 256bit GDDR5 |
4 GB 2× 256bit GDDR5 |
Frekvence pamětí | 6,0 GHz | 6,0 GHz | 6,0 GHz | 6,0 GHz | 6,0 GHz |
Dat. propustnost | 144 GB/s | 144 GB/s | 192 GB/s | 192 GB/s | 2× 192 GB/s |
Spotřeba ve 3D | 140 W | 150 W | 170 W | 195 W | 300 W |
Napájení | 6-pin | 6+6-pin | 6+6-pin | 6+6-pin | 8+8-pin |
Výstupy |
DVI-I, DVI-D DisplayPort HDMI 1.4a |
DVI-I, DVI-D DisplayPort HDMI 1.4a |
DVI-I, DVI-D DisplayPort HDMI 1.4a |
DVI-I, DVI-D DisplayPort HDMI 1.4a |
3× DL-DVI mini-DisplayPort 1.2 |
Rozhraní | PCIe 3.0 ×16 | PCIe 3.0 ×16 | PCIe 3.0 ×16 | PCIe 3.0 ×16 | PCIe 3.0 ×16 |
DirectX | 11.1 | 11.1 | 11.1 | 11.1 | 11.1 |
Následující snímek ukazuje rozložení teplot referenčního PCB GeForce GTX 660. I když je opět použito krátké PCB a spotřeba se oproti GTX 660 Ti liší jen o 10 wattů, je znát, že si Nvidia dala na návrhu novější karty více záležet - teploty jsou rovnoměrnější, o 10 °C nižší a nedochází k tak vysokému lokálnímu zahřívání.
Poměrně zajímavé je to se spotřebou. Server Hardware.fr ji změřil ve dvou hrách - v Battlefield 3 papá nová GeForce o 18 wattů více než Radeon HD 7870, v Anno 2070 naopak o 9 wattů méně. Můžeme tedy říct, že v průměru bude spotřeba (stejně jako velikost jádra) plus-mínus stejná.
Spotřeba (shora) v Anno 2070, Battlefield 3, ve 2D a v úsporném režimu
- Hardware.fr -
Co se výkonu týká, trefuje se GeForce GTX 660 mezi Radeony HD 7850 a HD 7870 a dá se říct, že je většinou o něco blíž tomu výkonnějšímu:
Výkon v 1920 × 1080 - středně náročné nastavení
- Hardware.fr -
Podobný výsledek, jako francouzský Hardware.fr naměřil i ComputerBase:
Výkon v 1920 × 1080 podle ComputerBase.de
Proč je výkon GeForce GTX 660 o 7-10 % pod Radeonem HD 7870 i přes srovnatelné rozměry GPU, lze snadno vysvětlit, pokud se podíváme i na počet tranzistorů. Nvidia GK106 nese 2,54 miliardy tranzistorů - AMD se na tutéž plochu (GPU Pitcairn) podařilo dostat 2,8 miliardy, tedy o 10 % víc.
Nakonec nám zbývá cena. I když některé zahraniční recenze uvádějí, že je Radeon HD 7870 levnější, tuzemské obchody tvrdí totéž o GeForce GTX 660, kterou lze pořídit přibližně o 250-300 korun (~5 %) levněji. Čím je tento rozdíl způsobený, nám není zcela jasné - může jít o první zvýhodněnou várku karet, případně se v zahraničí mohla projevit sleva Radeonů, která k nám ještě nedoputovala.
GeForce GTX 660 se každopádně jeví jako výhodnější karta než model s Ti postavený na jádru GK104. Zatímco GeForce GTX 660 Ti spíše zaostávala za Radeonem HD 7950, přičemž i přes nižší kapacitu paměti stála více, nová GeForce GTX 660, která má oproti Radeonu HD 7870 podobný výkonnostní odstup, nabízí tutéž kapacitu paměti a její cena nižší. Tím pádem i poměr cena / výkon je bližší konkurenci, než tomu bylo v případě GTX 660 Ti.
Pokud uvažujete o upgradu grafické karty a zároveň patříte mezi majitele karet minulé nebo předminulé generace, doporučujeme navštívit recenzi serveru Hardware.fr. Text je sice francouzsky, ale na straně, kam vás zavede odkaz níže, najdete velmi přehledné grafy výkonu v několika hrách, které byly doplněny i o výsledky karet několika starších generací! Je zajímavé, jak se v některých situacích drží i hardware 2 generace starý.
- Nvidia GeForce GTX 660 - face aux anciennes générations - Hardware.fr