GeForce Partner Program Nvidie zavání podle výrobců monopolními praktikami
Zakladatel webu HardOCP Kyle Bennett zveřejnil zajímavé informace, které se týkají budoucnosti trhu s grafickými kartami. Události se točí kolem tzv. GeForce Partner Program, který nabídla Nvidia partnerským společnostem. Na vznik tohoto programu upozornila Bennetta AMD, která ovšem podle jeho slov nesdělila žádné další podstatné informace, na jejichž základě by si mohl udělat o situaci vlastní obrázek. Ke všem zjištěním se tedy dopátral sám, což mu zabralo tři týdny konzultací s OEM (výrobci sestav) a AIB (výrobci grafických karet) partnery.
Nejprve našel veřejné oficiální informace o programu. Ty uvádějí (shrnuto), že cílem je transparentnost ze strany zákazníka, jasné sdělení, jaký hardware a software kupuje. Toho lze docílit pouze konzistencí používaných značek. Partneři se rychle stávají součástí programu. Program není exkluzivní, partneři mohou i nadále prodávat a propagovat konkurenční hardware. Partneři si mohou vybrat, zda se připojí a pokud se připojí, mohou z programu kdykoli vystoupit. Partneři se nezavazují k žádným poplatkům ani slevám. Tolik k hlavním veřejně publikovaným bodům programu.
Bennettovi se na takto publikovaném konceptu nejevilo nic závadného, a tak se rozhodl obrátit přímo na partnery. Očekával, že s nástupem nového programu, který má propagovat i jejich vlastní značky, budou mít o publicitu zájem, ale mýlil se. Prvních sedm oslovených společností s ním o tématu GeForce Partner Program (dále GPP) zcela odmítlo na záznam hovořit. Co se Bennett dozvěděl, mu bylo řečeno až když těmto partnerům přislíbil, že zachová jejich anonymitu. Vyslovili totiž obavy z odplaty Nvidie, která dopadne buďto na jejich společnost, případně že v důsledku toho přijdou o místo.
Všichni oslovení OEM a AIB partneři se nicméně shodli na třech bodech: 1. Podmínky GPP považují za pravděpodobně nelegální. 2. GPP pravděpodobně extrémně omezí možnost volby zákazníka. 3. Poškodí vztahy se společnostmi, se kterými běžně spolupracují, jmenovitě Intelu a AMD.
Ze strany partnerů účast GPP vyžaduje jen jednu prostou záležitost, aby herní značku vymezili exkluzivně pro GeForce. Co to v praxi znamená. Například (Bennett zdůrazňuje, že jde o příklad a netvrdí, že se Asus účastní GPP): Společnost Asus používá herní značku ROG. Pokud by se tedy rozhodla stát částí programu, znamenalo by to, že pod značkou ROG může nabízet pouze produkty s grafickými kartami GeForce. To platí jak pro výrobce hardwaru, tak výrobce sestav. V rámci dané značky pak výrobce nesmí prodávat grafické produkty AMD a Intelu, tedy žádné, které nenesou značku GeForce.
Proč by se partneři měli k účasti v GPP upsat? Účast na programu zaručuje partnerům následující výhody (citace): „high-effort engineering engagements -- early tech engagement -- launch partner status -- game bundling -- sales rebate programs -- social media and PR support -- marketing reports -- Marketing Development Funds (MDF)“. Tedy mimo jiné, že výrobci nebudou vynecháni při vydání nového hardwaru, že nebudou vynecháni z bundlování her k jejich produktům. Nebo že nebudou vynecháni při vyplácení bonusů za každou prodanou sestavu se zamontovanou GeForce a tak dále.
Prakticky všechny tyto body totiž už Nvidia partnerům nabízela před existencí GPP, takže jejich současné podmínění účastí v GPP znamená, že nepodepsáním mohou o tyto výhody přijít. Konkrétně tedy pokud by se například jmenovaný Asus rozhodl GPP nepodepsat a dělat si se svými značkami pouze to, co chce on sám, pak může být vynechán z vydání nové generace GeForce, k jeho kartám nemusejí být bundlované herní kódy, může přijít o užší technickou spolupráci s Nvidií při návrhu nereferenčních karet a Nvidia může přestat zmiňovat existenci jeho značky ve svých tiskovkách, na webu, v prezentacích a podobně.
Partneři navíc projevili obavu, že krom těchto „psaných pravidel“ jim hrozí ještě nepřímý důsledek v omezení dodávek GPU ze strany Nvidie, což si zkrátka nemohou dovolit riskovat.
Bennett upozornil na pozoruhodnou paralelu s někdejším programem Intelu, za který byla společnost - jakožto monopolistickou praktiku - pokutována mnohamiliardovými částkami. Právě na Intelu může mít GPP dopady v dlouhodobém scénáři. Společnost totiž plánuje výrazněji vstoupit na grafický trh; ostatně první vlaštovka už je uvedené; je jí Kaby Lake-G s integrovaným GPU, které dodává AMD. Do budoucna plánuje Intel nabídku rozšířit a zásobovat vlastními grafickými čipy. Pokud ji ovšem žádný dodavatel nezařadí do své řady herních sestav, bude to mít Intel výrazně těžší. Totéž platí i pro AMD, jen v kratším časovém horizontu.
Kyle Bennett vyjádřil své obavy v emailu adresovanému společnosti Nvidia; až do vydání článku se ale nedočkal žádné odpovědi.