Nvidia potvrzuje GeForce RTX 2080
GeForce RTX 2080
V jednom ze zveřejněných videí od Nvidie je zachycen chat několika hráčů, jejichž přezdívky RoyTeX, Mac-20 a Eight-Tee (tj. 80) dávají tušit, jaké bude finální jméno nového herního top-modelu.
Pokud by byl někdo na pochybách a domníval se, že jde jen o shodu okolností a přecijen by se karta mohla jmenovat RTX 1180, tomu Nvidia odpovídá přezdívkou: Not 11 a frází give me 20.
Zůstal-li by i tak někdo v nejistotě, tomu ještě Nvidia přidává jakýsi antichronogram, kde číslice v datu vydání 20. 8. 2018 animuje v pořadí 2, 0, 8, 0.
Ray Tracing
CEO Nvidie, Jen-Hsun Huang, oznámil, že na využití raytracingu projevilo zájem či pracuje přinejmenším 25 společností. Řeč pronesl v souvislosti s ohlášením karet Quadro, takže lze předpokládat, že většina se týká experimentů v profesionální grafice. Nvidie se ale snaží prosadit raytracing i v herní grafice. Nikoli ovšem jako náhradu za rasterizaci, jak se uvažovalo kdysi, ale jako doplněk. Výsledkem by tedy měl být mix rasterizace a raytracingu, kdy raytracing bude využit pouze pro vybrané efekty, kde nejsou dopady na výkon katastrofické a kdy je schopný nabídnout něco víc než rasterizace.
Uvažovat by se dalo o efektech jako jsou různé odlesky, globální osvětlení (global illumination), AO (ambient occlusion, zastínění okolím), stíny a podobně. Přestože zatím není jasné, jakým způsobem se Nvidia pokusí tuto mylšenku prosadit, určitý nástin situace si udělat můžeme. Fakta jsou ta, že raytracing bude akcelerovaný na několika grafických kartách, pro letošní rok high-endových (i v případě vydání mainstreamových či low-endových modelů nelze předpokládat, že by jejich výkon stačil a tak je otázkou, zda vůbec RT Cores budou integrovat). Další fakt je ten, že většina současných her je vyvíjena pro herní konzole a následně už jen překlopena na PC, mnohdy bez nějakých zásadnějších úprav. Nvidia tedy zcela jistě neočekává, že by vývojáři sami od sebe začali trávit spoustu času experimentováním a následnou implementací technologie, která na úkor výkonu nepříliš výrazně zlepší vizuální stránku vybraných efektů.
Jako nejpravděpodobnější se tedy jeví, že po implementaci do několika her, kde integrace bude sponzorována pracovními silami Nvidie (a kde lze očekávat, že se implementace zaměří na docílení co největšího vizuálního rozdílu) se dříve či později Nvidia zaměří na implementaci jednotlivých raytracing efektů do GameWorks. Ty pak - jako kterékoli jiné GameWorks efekty - budou vývojářům k dispozici jako hotový produkt.
V současnosti nelze předjímat, zda a kdy se raytracing uchytí. Objevují se názory, které z něj dělají svatý grál grafiky - na druhé straně se objevují názory, které v tom vidí druhý PhysX. I když to pravděpodobně dopadne tak nějak mezi, bude mít na finální stav vliv především to, zda vizuálně kvalitnější, ale výpočetně náročnější raytracing efekt nakonec nebude možné nahradit rastrovaným efektem, který rovněž nabídne vyšší vizuální kvalitu za vyšší výkonnostní nároky. Případně jaký bude mezi oběma cestami z hlediska uživatele rozdíl.