Nvidia představila RealityServer: GPU cloud s mental images
V nadpisu jsme naťukli sousloví cloud computing, poměrně mladou věc pojmenovávající počítání čehokoli na baterii vzdálených serverů, ke kterým uživatel přistupuje tenkým klientem, typicky webovým prohlížečem. Nvidia vidí vývoj webu následovně: nejprve přišel onen "Web 1.0", tedy prohlížeč Mosaic, se kterým jsme vydrželi zatraceně dlouho. Web se ale rozvinul, přišla generace "Web 2.0" definovaná aktivním obsahem uživatelů, sociálními sítěmi atd. (zejména hudbou, videem a velkými fotografiemi). Je ale čas na generaci další (teď pomiňme spekulace na téma jestli Web 3.0 nebo Web 3.5 nebo jak to označit) a tou bude právě cloud computing, u Nvidie pochopitelně v podání GPU.
Zatím sice tato firma staví na starší architektuře vycházející ještě z kořenů GPU G80, tedy GeForce 8800, ale o celou dobu mějte na paměti, že za relativně krátkou dobu se má objevit nová architektura Nvidia Fermi, která z výkonového i architektonického hlediska posune Nvidii zase kupředu.
Nvidia RealityServer není nic jiného, než kombinace hardware a software, které vám poskytne 3D cloud pro určité typy úloh. Váš webový prohlížeč se připojí na daný server, který bude tvořit větší či menší množství Tesla RS karet a na nichž poběží realtime renderer iray od divize mental images.
Řešení Tesla RS bude dostupné ve třech verzích. Základní nabídne celkem 8 GPU, tedy dva 1U racky a dostatek výkonu pro desítky současně připojených uživatelů, což je vhodné pro menší lokální týmy. Střední verze poskytne 32 GPU, dost pro stovky uživatelů a konečně nejvyšší celkem 100 GPU (zabere celkem 25U) a výkon pro tisíce lidí, což je vhodné pro podporu zákazníků.
Dodávat Tesla RS budou na trh jako obvykle partneři Nvidie: Dell, HP, Sun, Fujitsu, Cray, Lenovo, NEC, Bull, sgi, Penguin Computing či SuperMicro.
Celá architektura je přístupná přes standardní programovací/skriptovací jazyky jako Flash/Flex, DHTML/AJAX, Microsoft SilverLight atd, na serverové straně jsou podporovány například Soap, JSON-RPC, XML-RPC jimž komunikaci s komponentami systému zpřístupňují webové služby RealityServer. Nechybí plná podpora shaderového jazyka mental images MetaSL, kombinovaného renderigu OpenGL a raytracingu, komprese streamovaného videa, CAD/DCC a více OS na jednom clusteru.
A co je iray? Inu, je to světově první fyzikálně přesný raytracing renderer s plnohodnotnou podporou přesného globálního osvětlení scény. GPU rendering pochopitelně běží přes rozhraní CUDA (podrobněji únorový článek o CUDA).
Firmy mohou RealityServer využívat například pro věrnou interaktivní prezentaci svých produktů s úpravami vzhledu v reálném čase (třeba flashové prezentace automobilek tímto dostanou nový nádech) a mnohé další. Využití jsou téměř neomezená a vzhledem k tomu, že výpočetní výkon výrazně GPU roste s každou novou generací zhruba každých 9 až 12 měsíců, není důvod v prosazení tohoto řešení nevěřit. Ostatně CUDA podporuje celou škálu programovacích jazyků a je na trhu již téměř tři roky.