Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Nedělní vydání pořadu OVM o filmovém pirátství a dnešní hlasování o ACTA v Evropském parlamentu

Protest proti ACTA
V neděli 1.7. debatovali v Karlových Varech v pořadu OVM v České televizi nad tématy „pirátství“, ACTA, svoboda internetu a filmový průmysl americký režisér Taylor Hackford, český režisér Jan Svěrák a předseda Pirátů Ivan Bartoš. Přinášíme komentovaný výcuc toho nejzajímavějšího včetně stavu ACTA…

Kapitoly článků

1.  „Kuky je 10 miliónů v mínusu“

Debata se konala, jak už bylo řečeno, v pořadu OVM neboli Otázky Václava Moravce, šlo o speciální vydání vysílané z Karlových Varů, kde právě probíhal Mezinárodní filmový festival (takže to do sebe dobře zapadalo). V průběhu debaty byly vysílány komentáře dalších lidí s věcí nějak spjatou, např. předtočená řeč ministra průmyslu a obchodu Martina Kuby.

„Autorská práva a duševní vlastnictví versus neomezená svoboda v internetovém prostoru“. Těmito slovy zahájil svůj příspěvek do debaty Václav Moravec a stanovil tak poměrně jasné téma diskuze. Už tento příspěvek naznačuje, že autorská práva spolu s duševním vlastnictvím a neomezená svoboda v internetovém prostoru jsou dvě vzájemně neslučitelné věci.

Má to samozřejmě svou logiku. Audiovizuální díla je možné v digitální podobě kopírovat v podstatě bezplatně a neomezeně, což vadí nejen jejich tvůrcům, ale především vlastníkům práv, kteří je od tvůrců kupují. Přitom „piráti“ v zásadě mezi povahou informací nerozlišují – jak autorsky chráněné dílo, tak i jakýkoli jiný projev je pro ně v podstatě informace. A Piráti požadují svobodu šíření informací. Proto se logicky dostávají do konfliktu se zábavním průmyslem, pro který může být absolutní svoboda šíření veškerých informací likvidační.

Dlužno říci, že ani jedna strana ještě nepřišla s návrhem, jak tento konflikt vyřešit ku spokojenosti obou stran. Pravděpodobně proto, že se to ani vyřešit nedá. Proto na jedné straně bojují lidé jako Taylor Hackford (předseda odborové organizace amerických režisérů) za přísné postihy za nelegální stahování a regulace internetu a na druhé straně Piráti za svobodu šíření informací a ochranu soukromí. Obě strany se snaží hájit své zájmy. A pravděpodobně obě strany jsou si vědomy toho, že společnou řeč není možné najít. V této souvislosti je tak malým zázrakem skutečnost, že se obě strany shodly alespoň na tom, že zábavní průmysl bude muset změnit svůj obchodní model, aby mohl přežít.

„Kuky je 10 miliónů v mínusu“

Zábavní průmysl ve své řeči rád používá vysoká čísla, když hovoří o škodách, které údajně „piráti“ způsobují. V tomto smyslu pozitivně překvapil Václav Moravec, který jako jeden z mála (ne-li jediný, u jiných jsme to zatím nezaznamenali) novinářů hovoří o „potenciálu, o který přichází legální trh s nosiči“, nikoli o reálných ztrátách. Potenciální a reálná ztráta jsou dva nezaměnitelné pojmy. Nikdo nemůže vědět, jaké příjmy by zábavní průmysl měl, kdyby jeho díla nebylo možné kopírovat, a to z toho prostého důvodu, že to možné je a vždy to možné bude (žádná legislativa nemůže změnit přírodní zákony).

Režisér filmu „Kuky se vrací“ Jan Svěrák (mimo jiné šéf Asociace producentů v audiovizi) učinil k ochraně svého díla poměrně zajímavé kroky. Najal si dva studenty, kteří „pročesávali internet“ a hledali, kde je film ke stažení. Následně byli provozovatelé serverů osloveni, aby film ze svého úložiště odstranili, podle informací z pořadu to odmítl pouze ShareRapid, zahraniční (zejména američtí) provozovatelé reagovali prý téměř okamžitě, místním to trvalo tři až čtyři dny. Městský soud v Praze dal Janu Svěrákovi předběžným opatřením za pravdu, přiznal odškodnění a stanovil, že provozovatel(é) serveru/ů konal(i) špatně. Svěrák se také zmínil, že ti dva studenti ho stáli tolik peněz, kolik ten film každý měsíc vydělával na prodejích DVD. Co je na celé věci zajímavé a pro další spekulace klíčové: Jan Svěrák se „pochlubil“, že „Kuky je stále 10 miliónů v mínusu.“ Svěrák zmínil, že tu akci se studenty udělal proto, aby se film, který je stále v mínusu, nešířil internetem zadarmo.

Nastává čas pro spekulace – spekulace stejného kalibru, jaké zábavní průmysl používá k vyčíslování škod (aneb spekulace je obojí, věřte si, čemu chcete). Není to třeba tak, že Kuky je deset miliónů v mínusu, proto, že si to právem zaslouží? Když to vztáhnu čistě na sebe, stačily mi upoutávky, abych měl jasno o tom, že Kuky je s****a, která si nezaslouží ani stažení, natož za to zaplatit (neudělal jsem doposud ani jedno a rozhodně to nemám v úmyslu). Samotná likvidace nelegálních zdrojů na internetu podle mého názoru neovlivnila v podstatě nic, neboť stejně jako široká bezplatná nelegální dostupnost úspěšných děl jim nezabraňuje být úspěšnými, tak případná nedostupnost vyvolaná aktivní snahou vlastníka práv nelegální dostupnost potírat nezabraňuje dílu být propadákem. Anebo to spolu možná i souvisí, třeba právě ona snaha zajistit, aby dílo nebylo možné nelegálně stáhnout, přispěla k tomu, že o dílo nebyl zájem, nebo naopak díla s vysokým počtem stažení z „nelegálních zdrojů“ byla úspěšná mimo jiné i proto, že byla mezi legitimními i nelegitimními spotřebiteli náležitě populární. A stejně tak je možné, že lidé si to stáhli v rozporu s přáním autora, zhlédli to a řekli si „no nazdar, za tohle chtěl zaplatit?“

Zde existuje problém, že na rozdíl od klasických hmotných produktů – k nimž zábavní průmysl rád přirovnává díla nehmotná – není možné zhlédnutí filmu reklamovat pro nenaplněné očekávání a požadovat peníze zpět. Trh to zčásti vyřešil právě tím, že si mnozí uživatelé to dílo nejdřív stáhnou a až pak se rozhodnou, zda tvůrce podpoří. Ostatně v dobách, kde ještě nebyly filmy, protože neexistovala záznamová zařízení, to bývala běžná praxe: komedianti přijeli, předvedli se a buď dostali zaplaceno, nebo na budku.

Dnes jsou zákony a praxe takové, že když si na sebe film nevydělá, je zřetelná tendence svádět to na piráty (protože je to jednoduché), ale ani Jana Svěráka (který prodělek Kukyho v pořadu na piráty přímo nikdy nesvedl), ani nikoho jiného nenapadne hledat chybu u sebe a přiznat, že natočili brak, který si prostě svou odměnu nezaslouží. Taylor Hackford to ve své úvodní řeči ostatně zmínil: „Filmař přežije, pokud vydá film a vydělá na něm. Většina filmů žádné peníze nevydělá. Já jsem natočil před pětadvaceti, třiceti lety filmy, které se dodnes nezaplatily … A zase jsou jiné filmy, na kterých jsem vydělal milióny dolarů.“ To je zjevný nepoměr. Kdyby to pirátství opravdu fungovalo tak, jak to zábavní průmysl přednáší, nevydělávaly by žádné filmy, protože „lidi si to stáhli zadarmo“. Nevím, jak vy, ale já více věřím tomu, že některé filmy si na sebe nevydělaly proto, že byly jednoduše špatné. Kuky podle mého názoru do této kategorie spolehlivě patří.

Anebo je zde druhá možnost, že byl nastaven špatný byznysmodel, což ovšem opět není chyba pirátů. Vraťme se ke Svěrákovým větám: „Já jsem to v podstatě udělal proto, abych to nenechal úplně jen tak bejt. Mě ti dva studenti stáli tolik peněz, kolik ten film zároveň vydělával na DVDčku každý měsíc. Čili já jsem na tom vlastně tratil. Ale z principu jsem nechtěl, aby se můj film, který je stále v mínusu, aby se šířil zadarmo….“

Jestliže dva studenti dostávali tolik, kolik film vydělával prodejem na DVD nosičích, jsou tři možnosti: buďto se ten film prodával hrubě pod cenou, nebo se prodával málo, anebo si ti dva studenti vydělali nad očekávání slušný balík peněz. Protože je ale film stále v mínusu, považujeme za pravděpodobné, že se film prostě prodával málo, a to nikoli proto, že si jej hromada lidí, kteří by podle předpokladů zábavního průmyslu jinak zaplatili, stáhla zadarmo, ale prostě proto, že ten film za to nestál.

Trošku nám v tom falíruje fakt, že hodnocení Kukyho ve filmových databázích je nad 70 % (Rotten Tomatoes nad 80 %, i když zase jen od 112 lidí, což není moc reprezentativní vzorek na rozdíl třeba od Avataru, který má 92 % od stovek tisíc lidí). Zda to považujete za hodně, nebo málo, je na vás (mně osobně se to zdá až přehnaně mnoho a třeba na ČSFD se spíše se kloním ke komentářům těch, kteří dávali dvě a méně hvězdiček z pěti). Dlužno dodat, že Avatar má na svém kontě dvě výrazně protichůdná prvenství. Vydělal nejvíc ze všech filmů a také se nejvíc ze všech filmů pirátil.

Zdroje: 
Kapitoly článků
1.  „Kuky je 10 miliónů v mínusu“

WIFT "WIFT"

Bývalý dlouholetý redaktor internetového magazínu CDR-Server / Deep in IT, který se věnoval psaní článků o IT a souvisejících věcech téměř od založení CD-R serveru. Od roku 2014 už psaní článků fakticky pověsil na hřebík.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Nedělní vydání pořadu OVM o filmovém pirátství a dnešní hlasování o ACTA v Evropském parlamentu

Úterý, 10 Červenec 2012 - 15:51 | x3m | Problem nie je ani tak v tom ako sa stavat k...
Pondělí, 9 Červenec 2012 - 16:47 | Marv-CZ | Pan ministr mě svým vyjádřením celkem překvapil (...
Pondělí, 9 Červenec 2012 - 16:43 | Marv-CZ | To tvrzení o prodělku od p. Svěráka mě také...
Pondělí, 9 Červenec 2012 - 11:14 | Johnny B | Zda je nebo není v upoutávce "to nejlepší z...
Pondělí, 9 Červenec 2012 - 10:12 | DRK | Fascinuje mě jak v té diskuzi zástupce filmového...
Neděle, 8 Červenec 2012 - 15:03 | Trashman | Pokud je v upoutávce to nejlepší z filmu a i to...
Sobota, 7 Červenec 2012 - 18:36 | Trashman | Bartoš tam působil jako zaražený hřebík ve zdi a...
Čtvrtek, 5 Červenec 2012 - 19:15 | Sob | Ale komercni piraty prece zachranil pred...
Čtvrtek, 5 Červenec 2012 - 13:07 | Lojza Suchánek | No, proto se ptam - jedna se tedy nejspise pouze...
Čtvrtek, 5 Červenec 2012 - 11:28 | Johnny B | Hodnotit film pouze na základě upoutávek svědčí o...

Zobrazit diskusi