Dostane Playstation 4 externí grafickou kartu pro virtuální realitu?
Pokud si člověk čte specifikace pro VR headset Sony Playstation 4, pak si lze (s údaji jako 1920×1080, latence pod 18 ms a 120Hz obnovovací frekvenci) jen těžko představit, jak by něco podobného mohlo jít připojit přímo ke konzoli. S tím korespondují i zprávy, které se objevují od září, tedy že se obě zařízení nepropojí přímo, ale bude mezi nimi jakási krabička, která bude mít na starost mj. 120Hz výstup pro headset.
Jenže z krabičky, kterou by si podle nejstarších zpráv člověk představil jako malé zařízení s čipem pro úpravu signálu, se nakonec vyklubalo něco výrazně většího. Redakce webu Polygon, která byla pozvaná na diskusi s vývojáři VirZoom, měla možnost vidět konečnou retailovou verzi této „krabičky“, která je podle ní o trošku menší než herní konzole Nintendo Wii. Autor explicitně nezdůraznil, zda myslí opravdu staré Wii, nebo současné Wii U. Obě mají na výšku kolem 4,5 cm, tedy o trošku víc než klasická DVD mechanika (5,25″) pro desktop PC, Wii má na šířku 15,7 cm (opět o fous víc než mechanika) a Wii U 17,2 cm. Na délku dosahuje Wii 21,5 cm (tedy asi jako mainstreamová grafická karta v referenčním provedení) a Wii U 26,7 cm (tzn. jako high-endová grafická karta v referenčním provedení).
Zařízení, které je pracovně označované jako VR processing box nebo VR processing unit tedy není žádný drobeček, který by působil dojmem pouhého hubu či transceiveru. Podle Polygonu má na starost „zpracování VR grafiky“, což při uvedených rozměrech evokuje přítomnost samostatného grafického jádra v externím boxu. Připomeňme také, že headset s „krabičkou“ vyjde na $399, což je v současnosti vyšší částka, než jakou stojí celý Playstation 4 (současná doporučená cena pro „standardní“ konfiguraci je $349, v akcích se nyní prodává za $299).
Je tento „VR processing“ box externí grafickou kartou, nebo není? To zatím nelze s jistotou říct. Přestože by proporce tomuto účelu napovídaly, mělo by podobné řešení smysl pouze za předpokladu, že by výkon externího GPU byl nezanedbatelně vyšší než výkon integrovaného. To znamená, víc než např. Radeon R7 265, který je hrubým výkonem Playstation 4 nejblíže. V úvahu by tedy připadala řešení výkonnostně blízká GeForce GTX 960 nebo Radeonu R9 380 (mluvíme o cenové relaci kolem $170-180 na retail trhu). O ničem výkonnějším nelze příliš uvažovat, celý komplet včetně headsetu se bude prodávat za $399, přičemž při nákladech na distribuci, reklamace ap. musí zbýt prostor pro třeba nízky, ale nezáporný zisk.
Pokud bychom měli v boxu přítomnost nějakého grafického jádra očekávat a myšlenka samostatné grafické karty by se nám nelíbila, je tu ještě druhá možnost. V krabičce by mohlo tkvět druhé APU - stejné jako v konzoli. Každé APU by se pak staralo o vykreslování obrazu pro jedno oko. Oproti předešlému řešení by náklady byly nižší a výkon efektivněji využit (grafický výkon APU konzole by nezůstával ležet ladem).
Nakonec je tu i třetí možnost, tedy že box nenese GPU, ale jen zobrazovací obvody s nějakými buffery. Pak by to ovšem s výkonem pro zobrazování v 1920×1080 (960×1080 pro jedno oko) bylo trochu na hraně a tvrzení o latencích pod 18 ms by bylo spíš marketingovou záležitostí.