Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

AMD se Sony představily příští generaci grafické architektury pro PC i konzole

nepřehlédněte

Zdroj: AMD

Grafická architektura nadcházející generace herních konzolí Sony bude opět pocházet od AMD. Obě společnosti se podělily o několik novinek, které připravovaný křemík přinese…

Očekává se, že menší GPU příští generace od AMD dorazí začátkem roku 2027. Datum vydání většího jádra není známo, ale dalo by se očekávat, že půjde na trh v předstihu před menšími, jak je to u AMD obvyklé. To znamená někdy kolem přelomu roku 2026 / 2027. Konzole podle Marka Cerneho (Sony) máme očekávat v horizontu „pár let“, což by rovněž poukazovalo na rok 2027, nejspíš podzim.

První ohlášenou novinkou grafické architektury budou tzv. Neural Arrays. Spočívají ve spojení prostředků několika CU (Compute Units), které budou fungovat jako AI akcelerátor. Velmi ranou formu této technologie podporuje již současný Playstation; lze ji považovat za experimentální implementaci. Nadcházející architektura ji podstatně rozšíří a bude podporovat široké spektrum instrukcí.

Přestože AMD s RDNA 4 dosáhla výrazného posunu výkonu s ray-tracingem i bez jednotek, které by byly určené čistě pro akceleraci ray-tracingu, bude nová generace hardwaru vybavena tzv. Radiance Cores, což bude nějaká forma implementace hardwarového řešení pro ray traversal (detekci a zpracování průsečíků paprsků s geometrií).

Možná nejzajímavějším prvkem příští generace grafické architektury bude tzv. Universal Compression, univerzální komprese. Jejím účelem bude komprimování veškerých datových přenosů jak na úrovni GPU, tak mezi GPU a pamětí. Nepůjde tedy už jen o kompresi vybraných typů dat, ale všech dat, která grafickým jádrem proudí. Již RDNA 4 v tomto směru přinesla velký posun; Nvidia u srovnatelně výkonných GPU potřebuje osazovat podstatně rychlejší GDDR7, zatímco AMD stačí GDDR6. Univerzální komprese může být důvodem (nebo jedním z důvodů), proč AMD bude schopna u nižších řady GPU příští generace využívat i levnější LPDDR5X, případně proč se v kontextu všech GPU příští generace nemluví o velké L3 cache, pouze zvětšené L2 cache.

Pokud vše půjde dobře, očekává se, že nové Radeony vrátí AMD do nabídky high-endových grafických karet. S ohledem na možnost využívání nižších GPU jak samostatně, tak v podobě čipletů, lze očekávat výrazné nárůsty výkonu i v segmentu čipletových APU.

Zdroje: 

AMD, Sony

Diskuse ke článku AMD se Sony představily příští generaci grafické architektury pro PC i konzole

Pondělí, 13 Říjen 2025 - 20:17 | Jumper | Ale Redmax nehovoril, že bude preskakovať. On...
Pondělí, 13 Říjen 2025 - 19:50 | Kubrak | Proc? Preskocit vzdy nekolik generaci mi pripada...
Pondělí, 13 Říjen 2025 - 19:48 | Ladis | Vývoj GPU jader platí Sonny a Microsoft pro...
Pondělí, 13 Říjen 2025 - 19:29 | roob | AMD ma tragicke zastupenie na trhu grafik, takze...
Pondělí, 13 Říjen 2025 - 17:40 | Dudo | ľudie dnes nevedia čo je rozumná miera. Hype je...
Pondělí, 13 Říjen 2025 - 16:57 | Jumper | Tam je otázne či by mal Redmax peniaze na 3...
Pondělí, 13 Říjen 2025 - 16:52 | Peter Fodrek | nebol by lepší ping-pong ako stolný tenis Ping...
Pondělí, 13 Říjen 2025 - 15:08 | Ladis | Pokud se AI používá v rozumné míře a stojí nad ní...
Pondělí, 13 Říjen 2025 - 15:00 | Mirda Červíček | Nějak bych se o Nvidii/AMD při splasknutí AI...
Pondělí, 13 Říjen 2025 - 14:45 | Ladis | dGPU právě moc zajímavé není. dGPU si kupuje...

Zobrazit diskusi