Poptávka po tabletech přestává stoupat, v případě Applu může i klesnout
V létě 2013 jsme vám nabídli dvě prognózy trhu s tablety. Jedna pocházela od DisplaySearch, druhá od Forresteru. Verze od DisplaySearch byla poměrně optimistická, očekávala trend setrvalého růstu prodejů. Naopak Forrester nabídl daleko střízlivější čísla - věřil, že již v roce 2014 (tedy letos :-) stoupne zájem o tablety jen minimálně. Kdo byl blíž realitě?
Ještě loni vzrostly prodeje 52,5 % (oproti roku 2012), nové majitele získalo 220 milionů placiček. Jenže podle aktuální statistiky společnosti IDC se letos nijak výrazný vzestup zájmu nekoná a pokud se do konce roku neodehraje něco nečeknaného, prodá se asi 235,7 milionu tabletů, což znamená pouze 7,2% růst.
Prognóza DisplaySearch přitom počítala se zhruba 360 miliony kusy, což by odpovídalo setrvalému (52,5%) růstu. Realita je přitom nesrovnatelně blíž vizi Forresteru, který věřil, že podobné cifry (konkrétně uváděl 381 milionů) bude dosaženo až někdy v roce 2017. Což by znamenalo v průměru vzestup o 40 milionů ročně, tedy asi 260 milionů za letošní rok.
Je zřejmé, že i pesimistický Forrester mírně (o 15 milionů) přestřelil, ale rok 2014 ještě není u konce a leccos se ještě může změnit. Tolik k aktuální analýze celosvětových prodejů. Podle říjnových zpráv „decelerace“ prodejů ještě výrazněji postihne Apple. Nejen, že zájem o iPady nebude již tak strmě stoupat, ale očekává se, že v letošním roce by prodeje mohly skončit i s mírným propadem oproti roku předešlému. Za minulý kvartál se totiž prodalo 12,3 milionů iPadů, což je o milion méně než za kvartál předcházející a o téměř dva miliony méně oproti témuž kvartálu v předešlém roce. Apple se k těmto číslům nechtěl příliš vyjadřovat a konstatoval, že zájem uživatelů má smysl komentovat až na základě dat za celý rok. Možná předpokládá výraznější posílení v předvánoční sezóně, uvidíme.
IDC via PCMAG