Při nastavení limitu FPS vykazují Radeony podstatně nižší spotřebu než GeForce
ComputerBase se rozhodl přetestovat spotřebu grafických karet. Krom zahrnutí výsledků s novými ovladači, které a Radeonech snižují spotřebu při přehrávání YouTube videa (čemuž jsme se už věnovali), otestoval spotřebu v herní zátěži (Doom Eternal) v obvykle testovaném nastavení (tedy bez omezení snímkové frekvence) a nově i s omezením FPS na 144.
Přestože je měření s omezenými FPS z hlediska testovací metodiky poměrně komplikovaná záležitost (různé monitory mají různé obnovovací frekvence, takže omezení bývá v praxi u každého uživatele nastaveno na jinou hodnotu; stejně tak individuální nastavení souvisí s výkonem grafické karty a nelze tedy jeden konkrétní limit FPS považovat za vypovídající o každé situaci), je rozhodně část uživatelů, jejichž FPS jsou nějak omezeny (v-sync, FreeSync / G-Sync, herní omezení, omezovače pro optimalizaci spotřeby…) větší než část uživatelů, která používá výhradně nastavení odpovídající recenzím.
Zvolený limit 144 FPS je poměrně vysoký a v praxi bude mít (ve vztahu k Doom Eternal) dopad spíše na high-endové grafické karty, neboť nižší tuto hodnotu nepřesahují a nastavení limitu jejich chování (téměř nebo vůbec) neovlivní.
Co tedy bylo naměřeno: Pokud je zvolena kombinace hry, rozlišení a limitu, která skutečně nejvyšší FPS omezuje, dochází k velmi výraznému snížení spotřeby všech high-endových grafických karet (což je očekávatelné), ovšem tento pokles je podstatně citelnější u Radeonů než u GeForce (což je zajímavé).
Kupříkladu spotřeba GeForce RTX 3090 je bez limitace FPS o 19 % vyšší než spotřeba Radeonu RX 6900 XT. Po nastavení limitu 144 FPS je ovšem spotřeba GeForce o 55 % vyšší než spotřeba Radeonu.
Energetické nároky high-endového Radeonu v takové situaci klesly na úroveň mainstreamu. 13 wattů pod Radeon RX 580, 29 wattů pod Radeon RX 5700 XT. Na úroveň karet jako GeForce RTX 3060 Ti nebo GeForce RTX 3070.
Zatímco spotřeba Radeonu RX 6800 XT a RX 6900 XT po aktivaci limitu spadla o 48 a 44 %, u GeForce RTX 3080 a GeForce RTX 3090 poklesla pouze o 33 a 27 %. Důvody takového chování není snadné hledat. Můžeme vzpomenout, že v době 3. a 4. generace GCN, kdy měly Radeony vyšší spotřebu než GeForce, měla různá omezení výraznější vliv právě na Radeony a dalo by se čekat, že po obrácení situace se spotřebou grafických karet se otočí i vliv těchto omezení - avšak to se nestalo: Ač jsou v současnosti Radeony úspornější, lze jejich spotřebu dalšími zásahy omezit výrazněji než u GeForce.
Vliv tedy musíme hledat jinde. Nabízí se negativní vliv energeticky náročných GDDR6X u GeForce RTX 3000. Ten by se dal snadno potvrdit / vyvrátit otestováním chování GeForce RTX 3070 (která má standardní GDDR6) oproti Radeonu RX 6700 XT při nižším limitu FPS (144 je na ně poměrně vysoká hodnota, která jejich chování ovlivňuje jen částečně). I toto omezení ale jistý vliv má a lze pozorovat, že ač bez omezení mají obě karty (±1 watt) stejnou spotřebu, s omezením jsou energetické nároky GeForce RTX 3070 o 12 % vyšší. Což znamená, že pokud GDDR6X mají vliv, je jen částečný a za rozdílem stojí ještě další faktor(y).
Spekulovat lze o závislosti okamžitých taktovacích frekvencí na vytížení GPU. Zatímco u předchozích generací Nvidie GPU drželo vysoké takty i při relativně nižším vytížení GPU, Radeony RDNA 2 drasticky snižují frekvence, jakmile zátěž klesne pod zhruba 3/4 plného vytížení. Podle reakcí majitelů GeForce RTX 3000 ale Nvidia s touto generací rovněž chování v tomto směru upravila a při nižší zátěži frekvence klesají výrazněji (ovšem zda až tolik, jako u Radeonů, nevíme a ověření by vyžadovalo poměrně komplexní testování). Jde ovšem o jednu ze smysluplných a pravděpodobných možností - z chování karet předchozích generací vyplývá, že Nvidia neměla potřebu v tomto směru tolik optimalizovat, protože spotřeba jejích karet tehdy byla oproti Radeonům od AMD podstatně nižší a nebyly tak důvody hledat a využívat další možné rezervy.
Další možností je, že ač jsou Radeony RX 6000 jako takové úsporné, může jejich nižší energetická náročnost vycházet z kombinace úsporné architektury a úsporného procesu, ale nemusí již platit, že jejich taktovací frekvence jsou na křivce závislosti (takty / spotřeba) blíže energetickému optimu než taktovací frekvence GeForce RTX 3000. V takovém případě by zkrátka snížení frekvencí (vlivem limitace FPS a snížení zátěže GPU) mohlo mít na aktuální spotřebu Radeonů výraznější vliv než na GeForce, které mohou mít (s ohledem na větší plochu křemíku a starší / energeticky náročnější proces) takty nastaveny blíže energetickému optimu (takže podtaktování už nemá tak zásadní vliv). Jen připomínám, že křivka závislosti spotřeby (osa y) na taktech (osa x) bývá zhruba exponenciální a oblast před nejvýraznějším ohybem bývá považována za energetické optimum (po jehož překonání roste spotřeba podstatně rychleji než výkon).