Prodej netbooků rapidně klesl, říká Microsoft
Šéf přes finance v Microsoftu Peter Klein k tomu uvedl: „Pozorujeme tři trendy. Za prvé se zvýšil prodej počítačů pro firmy, a to o 9 %. Ve firmách pokračuje cyklus obnovy počítačů, který je nyní ve své počáteční fázi. Za druhé hrají velkou roli na trhu počítačů rozvíjející se trhy, které nyní představují téměř polovinu všech prodaných PC na světě. A konečně za třetí poklesl o 8 % prodej počítačů pro koncové uživatele (tzv. „consumer segment“), který se vyvíjí hodně dynamicky. Mezi to patří 40% pokles prodeje netbooků, širší makroekonomika spotřebitelů, větší konkurenční prostředí, kde se uživatel rozhoduje, za co své peníze utratí a v neposlední řadě silný předchozí rok, co se týče prodeje počítačů s Windows 7. Celkově odhadujeme pokles prodeje PC v uplynulém kvartálu o 1 až 3 %.“
Pokles prodeje netbooků pro nás rozhodně není překvapivý, spíše očekávatelný. Netbooky byly zpočátku vnímány spíše jako „malé hezké notebooky“ a faktem je, že někteří prodejci (či „přeprodejci“) také netbooky na trhu prezentovaly jako „notebooky“ (jistě si vybavíte známého prodejce zahradní techniky, který je svého času přidával ke svým produktům a nebál se ve svých reklamních materiálech lhát, když hovořil o tom, že jde o „notebook s výkonným procesorem Intel Atom“ – za prvé nešlo o notebook a za druhé je procesor Intel Atom cokoli, jen ne výkonný). Zřejmě i tyto nárazové akce a s nimi související propagace způsobily rychlé vystřízlivění uživatelů, kteří pochopili, že „ten mrzáček je líný jako vepř“ a netbooky si spousta z nich za danou cenu zařadila do kategorie „nebrat“.