Rozbor: V roce 2013 se prodalo 3,1 milionu UHD TV - je to hodně nebo málo?
Samotné číslo 3,1 milionu člověku příliš neřekne, pokud nemáte s čím srovnávat. Jali jsme se proto prohledat novější i starší zprávy, grafy, statistiky a prognózy, abychom získali nějaký kontext. Nakonec se ukázalo, že to nebude tak jednoduché. Některé statistiky vycházejí z odhadu počtu prodaných televizí, některé z počtu vyrobených LCD TV panelů. I když se na první pohled může zdát, že jde o jedno a totéž, není tomu tak.
Pokud měla být televize loňského CESu „in“, musela mít 3D. UHD byl bonus. Letos byla situace opačná.
Rozdíl totiž činí CRT televize, plasmové televize a televizory se zadní projekcí. Může to být překvapivé, ale i když CRT televizory na pultech většiny českých obchodů už pěkných pár let nenajdete, stále se vyrábějí a nemalou měrou ovlivňují celkové prodeje. Je například známo, že počet prodaných televizí (všech) rok od roku klesá, ale LCD televizí se prodává stále plus mínus stejně. Valná většina tohoto poklesu totiž odpovídá úbytku CRT televizí (meziroční zájem o ně klesá asi o 40 %). Zadní projekci prý můžeme v letošním roce považovat za definitivně mrtvou, poslední modely se doprodaly loni (jak je to s plazmou, už jistě víte).
Pokud bychom sečetli všechny „alternativní“ technologie a obrazovky (= jiné než LCD), pak se jimi vybavených televizí v roce 2013 prodalo přes 9 milionů, což dělá necelá čtyři procenta z trhu.
Výrobci 3D televizorů se snažili zaujmout všemožnou havětí lezoucí z obrazovky do obýváku
Jak je to s 3D televizory? Inu, špatně. Na CES 2013 jich byla záplava, ještě celou první polovinu loňského roku běžela marketingová masáž, ale nakonec to výrobci vzdali. Při pohledu na čísla se to ale může zdát překvapivé, 3D TV dosáhly zhruba 23% zastoupení, což odpovídá asi 52 milionům prodaných kusů. Zdánlivý rozpor má ale prosté vysvětlení: Výrobci do 3D technologie nainvestovali nemalé peníze. Prodeje televizí mají dlouhodobý klesající trend.
Pro Američany bylo jasným signálem zrušení 3D sportovních přenosů
Zájem o 3D televize ze strany zákazníků navíc před rokem prudce klesl (např. v USA některé stanice oznámily, že plánované nasazení 3D vysílání ruší, případně byly zrušeny již existující sportovní přenosy ve 3D). Pro výrobce by nebylo snadné ukazovat akcionářům a investorům jeden graf s klesajícími prodeji všech televizí a druhý strmě klesající s prodeji 3D TV, do jejichž vývoje nalili peníze. A tak zkrátka řada značek upravila strategii a přestala nabízet modely se 3D a bez 3D, ale nedala zákazníkovi na výběr. Namísto toho začala neprodejnými 3D panely osazovat čím dál víc modelů. Zákazníkovi neměl jinou možnost, než si 3D TV koupit (jinak by společně s 3D musel oželet i další zajímavé parametry) a výrobci tak získali pěkné stoupající grafy.
Barevní klauni ani jiné 3D potvory z moře vytažené nedokázaly spotřebitele oslovit
Této „strategie“ si analytici všimli na podzim a tak už předem padlo varování, že čísla za rok 2013 budou pěkná, ale zavádějící a s reálným zájmem zákazníků budou mít pramálo společného. To nepřímo potvrdili i výrobci, když prohlásili, že pozorují vyšší zájem o 4k televize než o 3D modely (byť se 3D TV prodalo skoro 17× více než 4k / UHD). Bylo jim zkrátka jasné, že o třetí rozměr není zájem, lidé si za něj nepřiplatí, protože ho nechtějí a přítomnost technologie v podstatě jen tolerují.
Prognózy ohledně 4k a UHD vůbec zprvu nebyly nijak optimistické především s ohledem na absenci obsahu. Nakonec se ukázalo, že to nebude až takový problém a nějaký obsah přecijen bude. I bez něj však zákazník může pixely navíc snadno využít třeba při rodinném promítání fotografií (což bude, alespoň podle našeho odhadu, pro běžnou rodinu činnost daleko běžnější než přehrávání 3D filmů).
Nakonec se situace otočila a analytici to s prognózami začali až přehánět - jedna z nejoptimističtějších hovořila o 3,83 milionech - realita nakonec odpovídá zmíněným 3,1 milionům, ale to asi nikoho nepřekvapí. Navíc 1,34 milionu (35 %) pochází ze čtvrtého kvartálu, což indikuje velmi rychlý vzestup. Pro letošek se proto očekává prodej asi 20 milionů UHD panelů / televizí, přičemž loňské odhady byly konzervativnější a mluvily o 10 milionech. Nástup UHD / 4k bude výrazně rychlejší, což jistě není na škodu.
A co 3D? Tomu zřejmě odzvonilo. Například v roadmapě společnosti Vizio jsou poslední 3D TV zakresleny do letošního roku, další už nebudou. Určitý trend v tom samozřejmě vidět můžeme, ale rozsáhlejší generalizace by asi nebyla namístě. Řada výrobců do technologie nainvestovala, a tak se bude snažit nějaké modely v nabídce zachovat, aby vývoj postupně zaplatily.