Záplata Meltdown působí propady 0-20 %, při přesunu dat i více. Intel: bude líp.
Intel měl v jednom pravdu: V řadě situací je vliv na výkon minimální, u dalších opravdu velmi závisí na typu zátěže. Zkrátka když použijete pět benchmarků, které v rámci dílčích testů ověřují i výkon FPU, může vám u jednoho vyjít tentýž výkon jako před záplatou, u druhého rozdíl dvě-tři procenta a u třetího jde výkon deset procent dolů. Tento příklad ale chápejte zcela obecně. Nelze tedy říct, že v určitém rámci se výkon nemění a v určitém ano - vždy záleží na zcela konkrétní zátěži.
Tak kupříkladu web Hardware Unboxed otestoval výkon v původní konfiguraci, po instalaci aktualizace na Windows a po aktualizaci BIOSu, která je ke kompletnímu řešení slabiny Meltdown potřebná. Většina zvolených syntetických benchmarků vykazovala po kompletním zazáplatování pokles výkonu mezi 0-3 %, tedy nic dramatického (na druhou stranu je to cca polovina průměrných mezigeneračních výkonnostních nárůstů u Intelu v posledních letech - ale dost ironie). Malinko vážnější byla situace ve hrách, kde se propad pohyboval mezi 0-5 %. Šokující, nebo spíš překvapivé jsou ale výsledky přístupů k pevnému disku, zde konkrétně SSD disku Samsung. Opět záleží na testovací utilitě, ale tentokrát extrémně. Zatímco AS SSD Benchmark ukázal poklesy kolem 5-8 %, výjimečně 20 %, Crystal Disk benchmark v dílčích testech zaznamenal i ~40% propad. Ještě horší situaci prezentuje ATTO Disk benchmark. Jde asi o nejhorší propad, jaký byl zatím zaznamenán (více zde):
Uživatelské testy, které podchycují širší spektrum konfigurací i aplikací ukazují, že situaci skutečně nelze nijak zobecňovat. Uživatel Perseiii (Core i7-8700) zveřejnil své výsledky z Realbench 2.56, kde zaznamenal 12,3% pokles v System score, 9% pokles v Heavy Multitasking, nulový posun v OpenCL, 10% pokles v Encoding a 21% pokles pro Image Editing:
Dále se podíval na herní zátěž v Rise of the Tomb Raider (1080p, very high preset, FXAA) a zjistil, že ačkoli průměrné FPS nijak významně netrpí, minimální FPS poklesly o 26,2 %, 37,9 % a 39,6 %. Že se tak výrazné propady minim nepodepsaly na průměrném FPS je dáno tím, že vzrostla maxima (o 9,7 %, 17,3 % a 23,1 %), která průměr vykompenzovala.
RoTR | FPS před opravami | FPS po opravách | ||||
lokace | min. | prům. | max. | min. | prům. | max. |
Mountain Peak | 81,19 | 131,48 | 197,02 | 59,91 | 134,01 | 216,16 |
Syria | 62,73 | 101,99 | 122,24 | 38,95 | 101,68 | 143,44 |
Geothermal Valley | 98,93 | 98,93 | 117,00 | 97,55 | 97,55 | 143,97 |
V PCMarku zaznamenal průměrný pokles 3,5 %, což je plus mínus srovnatelné s výsledky Hardware Unboxed, ve 3DMark Timespy šlo o poklesy do 1 %, což lze přičítat chybě měření. V GeekBench došlo ke 2,3% poklesu výkonu v jednovláknové zátěži a 2,8% poklesu ve vícevláknové zátěži.
Většina dalších testů odpovídá tomuto duchu, takže alespoň prozatím bych si situaci troufl hrubě shrnout tak, že v 50 % případů nedochází k měřitelnému poklesu výkonu, ve 40 % případů je pokles do 5 % a asi v 10 % případů je pokles přes 5 %, ale když na to dojde, může jít o propady na úrovni desítek procent jako ukázaly minimální FPS v Tomb Raider nebo datové přesuny.
Oficiální vyjádření Intelu (překlad):
Intel nepřestává věřit, že výkonností dopad těchto aktualizací je velmi závislý na typu zátěže a pro průměrného uživatele by neměl být výrazný a měl by se v průběhu času zmírnit. Přestože v některých typech zátěže může být výkonnostní dopad zprvu vyšší, dodatečné zjišťování, testování a vylepšování softwarových aktualizací tento dopad zmírní.