1,25 miliardy lidí si může dovolit smartphone, 800 milionů už ho ale má. Sežene si Apple zákazníky?
Podle Toniho Sacconaghi z finančně-analytické firmy Sanford Bernstein by Apple v blízké době mohl narazit na problém: Přijde nouze o zákazníky. Nikoli ve smyslu poklesu prodejů, Sacconaghi nepochybuje o věrnosti těch stávajících - problém bude získat nové, protože zkrátka nebude odkud brát.
Až dosud tvořili většinu zákazníků Applu noví příchozí, zkrátka osoby, které si iPhone koupily prvně. V roce 2012 spadalo do tohoto tábora 62 % nakupujících, ale podle aktuálního vývoje to vypadá, že v letošním roce tato skupina oslabí na zhruba 54 %. 2/3 zákazníků, pro které je smartphone finančně dostupnou záležitostí, jej již mají. A zbývající není jednoduché oslovit.
Sacconaghi vidí větší potenciál v low-endu (500 milionů potenciálních nových zákazníků pro následující dva roky) než v high-endu (100-150 milionů možných kupců pro totéž období). Pokud bude Apple chtít zákaznickou základnu i nadále rozšiřovat, bude muset dříve či později cenovou strategii upravit.
Takový tah vlastně řada laiků i odborníků očekávala od nástupu iPhone 5C, ale symbolický cenový rozdíl oproti eSkovému modelu tyto naděje rychle rozprášil:
Lze věřit slovům Tima Cooka i v delším časovém horizontu? Proslýchá se totiž, že by Apple rád vstoupil na čínské trhy, kde vegetuje 700 milionů potenciálních uživatelů, ovšem oficiální potvrzení tohoto kroku dosud nepřišlo - a především - bez přehodnocené cenové politiky by takový krok byl realizovatelný jen těžko.
Před Applem tedy stojí velké dilema: Buďto se bude držet současného modelu cenotvorby, ale zákaznická základna poroste čím dál pomaleji, nebo vstoupí na nové trhy, ale už to nebude s cenovkou začínající na $629.