První recenze GeForce GTX 660 Ti je… zvláštní
Vezměme to bez omáčky: Při procházení výsledků jsme začali narážet na určité nesrovnalosti. Samozřejmě jsme si nemohli odpustit, abychom na ně nepoukázali :-).
V první řadě TweakTown tvrdí, že kvůli špatným vztahům s Nvidií nedostává hardware na testy a karty si opatřuje sám. Máme tedy jistotu, že otestovaný vzorek nabízí totéž, co zákazník dostane po uvedení v obchodě? Patrně ne, ale buďme důvěřiví a předpokládejme, že se parametry a výkon nebudou lišit.
Většina čtenářů se asi při čtení recenze zaměří na výsledky právě testované GeForce GTX 660 Ti a jejich porovnání s GTX 670 nebo Radeony HD 7870 / 7950. Tím však snadno přehlédne jeden podstatný detail:
test DIRT 3 - TweakTown
Jak to, že je Radeon HD 7970 o tolik pomalejší než Radeon HD 7970 GHz Edition? Respektive jak může být druhý jmenovaný o 35 % rychlejší, když není z hlediska výkonu ničím víc než o 8-13 % přetaktovaným čipem?
Podobnou nesrovnalost najdete ale i u dalších her, kde je Radeon HD 7970 GHz Edition rychlejší (či původní HD 7970 pomalejší) o více než těch očekávatelných 8-13 %. Například ve FarCry 2 je rozdíl 18 %, v Just Cause 2 pak 20 %. Budeme-li předpokládat, že TweakTown při testování něco nezpackal (mějme opět dobrou vůli :-), pak jsou jediné možné vysvětlení ovladače.
Na stránce s konfigurací je přiznáno, že byly použité Catalyst 12.4 a 12.7, ale není specifikováno, které na co. Z dosavadní metodiky ale vyplývá, že s největší pravděpodobností byly všechny Radeony testovány na starých Catalyst 12.4 a pouze HD 7970 GHz Edition na aktuálních Catalystech 12.7, který přinesly v řadě her výrazný výkonnostní nárůst. To by vysvětlovalo, proč původní Radeon HD 7970 v některých hrách tak výrazně zaostává za gigahertzovou edicí.
Znamená to, že Radeony HD 7850, 7870, 7950 a 7970 byly testovány na výrazně starších (v tomto případě zároveň i pomalejších) ovladačích, ale nikde v testu to není explicitně uvedeno.
Tolik k parametrům a ovladačům. Následně nás zaujal výběr testovaných her. Ani by nám příliš nevadilo, že šest z osmi testovaných titulů spadá pod program Nvidia TWIMTBP, jako spíš to, že mezi hrami nenajdeme žádnou novinku. Narážíme tím na tituly jako Ghost Recon: Future Soldier, Sniper Elite V2, Dirt: Showdown nebo Nexuiz. Ty při renderingu intenzivně využívají compute shading, jednoduše řečeno technologii / postup, který stále nabývá na významu, protože umožňuje realizovat mnohé z vizuálních efektů při vyšším výkonu (nebo naopak dosáhnout realističtějších efektů bez extrémních nároků na výkon).
- Just Cause 2 - březen 2010
- FarCry 2 - říjen 2008
- Dirt3 - květen 2011
- Mafia 2 - srpen 2010
- H.A.W.X. 2 - listopad 2010
- Lost Planet 2 - květen 2010
- AvP - únor 2010
- Metro 2033 - březen 2010
Abychom byli konkrétní, šest z osmi testovaných her jsou tituly staré 2 roky a více. Ani jediná z testovaných her nevyšla v posledních 12 měsících.
Téměř nakonec zbývá nastavení - test obsahuje 32 výsledků v různých kombinacích her a nastavení. Z těchto 32 není při 26 zmíněných použitý anti-aliasing.
Je proto trochu smutné, když server světového významu testuje hardwarové novinky poloviny roku 2012 pro DirectX 11.1 převážně ve ~2,5 roku starých hrách a na kvartál starých ovladačích (a ani to v recenzi jednoznačně neuvede). Anti-aliasing se pak jeví jako sprosté slovo. Úplně nakonec chybí měření hlučnosti, spotřeby, teplot nebo cena - i bez těchto (z našeho pohledu) poměrně podstatných údajů zvládl TweakTown vynést jednoznačný verdikt.
Je sice pěkné, že se redakce pokusila kartu otestovat „na truc“ Nvidii, ale kvůli výše popsaným zvláštnostem lze jen těžko odhadnout, jak bude novinka stát oproti konkurenci v soudobých hrách na aktuálních ovladačích. Dokud se neobjeví recenze renomovaných serverů jako Hardware.fr, Anandtech nebo ComputerBase, bude patrně předčasné vyvozovat závěry.