Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Radeon RX 6800 XT je o 5 % pomalejší než GeForce RTX 3080, chladič ale překvapil

Radeon RX 6800 XT, ačkoli vychází o 5 % pomalejší než GeForce RTX 3080, se zapisuje do historie jako karta, která dokázala nabídnout tišší referenční chladič i lepší poměr spotřeba / výkon než Nvidia…
nepřehlédněte

AMD vydala Radeon RX 6800 a Radeon RX 6800 XT, konkurenci pro GeForce RTX 3070 a GeForce RTX 3080. Doposud byly známé pouze teoretické parametry (tabulka níže), ale praxe je - zvlášť v případě karet nových architektur - věc jiná.

 Radeon
RX 5700XT
Radeon
RX 6700XT
Radeon
RX 6800
Radeon
RX 6800XT
Radeon
RX 6900XT
GPUNavi 10
10,3 mld.tr.
Navi 22Navi 21
26,8 mld. tr.
Plocha251 mm²~3xx mm²?519,8 mm²
Výr. proc.7nm TSMC7nm TSMC7nm TSMC
Architekt.RDNARDNA2RDNA2
base
game
max
1605 MHz
1755 MHz
1905 MHz
??
1815 MHz
2105 MHz
?
2015 MHz
2250 MHz
?
2015 MHz
2250 MHz
SPs25602560384046085120
TMUs160160240288320
ROPs64?96128128
FP32
TFLOPS
9,8~1016,220,723,0
FP16
TFLOPS
19,5~2132,341,546,1
Paměti

8 GB
256bit
GDDR6

12 GB
192bit
GDDR6

16 GB
256bit
GDDR6

Takt pamětí14 GHz?16 GHz
Dat. prop.448 GB/s384 GB/s?512 GB/s
∞$?128 MB
≤1,08 TB/s

128 MB
≤1,15 TB/s

TDP / TBP235W?250W300W300W
Napájení6+8 pin?8+8pin
Výstupy

HDMI 2.0
3× DP 1.4

?

HDMI 2.1
2× DP 1.4
USB-C

TrueAudioNextNextNext
FreeSync
RozhraníPCIe 4 ×16PCIe 4 ×16PCIe 4 ×16
API

DirectX 12
Vulkan

DirectX 12U
Vulkan

DirectX 12U
Vulkan

Vydání7. 7. 2019leden 202118. 11. 20208. 12. 2020
Dob. cena$399?$579$649$999

Začněme rovnou výkonem:

V průměru z testovací sady 17 her redakce ComputerBase vychází Radeon RX 6800 XT oproti GeForce RTX 3080 o 5 % pomaleji, naopak Radeon RX 6800 oproti GeForce RTX 3070 vychází o 7 % rychleji. Oproti Radeonu RX Vega 64 je Radeon RX 6800 zhruba 2× rychlejší a Radeon RX 6800 XT 2,4× rychlejší. Oproti Radeonu RX 5700 XT vychází Radeon RX 6800 1,6× rychleji a Radeon RX 6800 XT 1,9× rychleji a koho by zajímalo srovnání s Radeonem VII, je Radeon RX 6800 1,5× rychlejší a Radeon RX 6800 XT více než 1,7× rychlejší.

ComputerBase však upozorňuje na zajímavý trend: Pokud se z testovacího setu vybere 7 nových populárnějších her, je Radeon RX 6800 XT rychlejší než GeForce RTX 3080 v 5 z nich, v Call of Duty Black Ops Cold War zaostává o 0,9 FPS a vyloženě se jí nedaří pouze v Mafia: Definitive Edition. Radeon RX 6800 pak oproti GeForce RTX 3070 působí jako o ligu vyšší produkt - v šesti hrách je o 13-24 % rychlejší a v Mafii zaostává pouze o jediné procento. Bude zajímavé sledovat, zda se tento trend podaří AMD u dalších nových her udržet.

To nejzajímavější se - na poměry AMD kupodivu - odehrává v provozních vlastnostech:

Graf poměru spotřeba / výkon ukazuje něco, co nebylo vidět zhruba dekádu: AMD získává první místo a dvě místa ze třech předních medailových příček.

Skutečně nejde o omyl ComputerBase, podobné (či pro Radeony RX 6000 ještě lepší) výsledky publikovala i redakce webu TechPowerUp:

Další překvapení nastává ve 2D, kdy Radeon RX 6800 zvládá pracovat při 5 wattech a Radeon RX 6800 XT při 6 wattech, což jsou hodnoty v segmentu high-endu zcela nevídané. Méně příjemné jsou pouze průměrné výsledky při použití dvou 4k monitorů. Což je s podivem, neboť Vegy v tomto ohledu excelovaly (možná díky HBM, možná jde o důsledek nějakého bugu v ovladačích, o němž AMD neví, těžko říct).

Co jako bug skutečně vypadá, je spotřeba při přehrávání YouTube videa. Zde je spotřeba citelně vyšší než na Radeonu RX 5700 XT, k čemuž není racionální důvod - výrobní proces je stejný (7nm), typ pamětí stejný (GDDR6) a paměťová sběrnice stejně široká (256bit). To dává naději, že by mohlo jít pouze o softwarový problém, který může být řešitelný. Stávající spotřeba při přehrávání 4k YouTube videa je však neopodstatněně vysoká.

Na spotřebě v herní zátěži naopak není co kritizovat. Radeon RX 6800 XT se vejde do avizovaného 300W TDP a Radeon RX 6800 je dokonce o prakticky 20 wattů pod (250W) TDP.

Podrobnější analýza výkyvů spotřeby v Doom Eternal ukazuje, že si Radeon RX 6800 XT celkem pokojně osciluje kolem 290 wattů a Radeon RX 6800 kolem 225 wattů.

Největší překvapení ale přináší chladič Radeonu RX 6800 XT. S 37 decibely jde o nejtišší referenční vzduchový chladič, jaký kdy byl použit na high-endové ~300wattové kartě. S 300 wattovým TDP. Přestože Nvidia pro Ampere vyvinula chladiče profukující vzduch skrz a hned několik slajdů v prezentaci k vydání GeForce RTX 3000 věnovala dokonalosti tohoto řešení, řešení od AMD je tišší o téměř 5 decibelů. A to navzdory (zjevně nepravdivým) leakům o údajné hlučnosti a nepodloženým prognózám na základě podobnosti s chladičem Radeonu VII (Radeon RX 6800 XT je o téměř 15 decibelů tišší). Chladič Radeonu RX 6800 je mírně hlučnější, ale zcela zapadá do rozpětí mezi GeForce RTX 3070 a GeForce RTX 3080, kam karta patří i výkonnostně a cenově, takže není důvod kritizovat.

Důvodem nízké hlučnosti je patrně velmi dobře propracovaná pasivní část, neboť ventilátory samotné se točí na poměry referenčních řešení na velmi nízkých otáčkách (1490 a 1700 RPM), takže nehučí.

Nejde přitom o to, že by AMD držela otáčky za každou cenu nízko a karty grilovala - i teploty v zátěži jsou nezvykle dobré a v případě obou karet níž než u konkurence. U Radeonu RX 6800 se zdá být teplota o 6 °C pod GeForce RTX 3070 až zbytečně nízká, kdyby AMD snížila otáčky o 100-200 RPM, stále by na tom s teplotou byla výborně, ale dostala by se níž i hlučností. Možná ale jde o záměrnou rezervu pro přetaktování.

Ve 2D pak oba Radeony (podobně jako poslední generace GeForce) ventilátory vypínají a chladí pouze pasivně. GeForce RTX 3000 si to mohou dovolit kvůli samovolnému proudění teplého vzduchu nahoru skrz chladič, Radeon RX 6000 si to mohou dovolit díky pouze ~5W spotřebě, kterou velký chladič odvede i pasivně a bez potřeby optimalizace pasivního proudění.

Radeony RX 6000 jsou první generací AMD podporující hardwarově akcelerovaný ray-tracing. Výsledky jsou v souladu s očekáváním pod výkonem konkurenčních karet. V situaci, kdy byla podpora pro ray-tracing do API i do stávajících her, jimiž je testováno, implementována na základě hardwaru Nvidie, nejde o žádné překvapení. Pokud si vzpomeneme například na Battlefield (jehož podpora pro ray-tracing byla vyvinuta na hardwaru Nvidie a po vydání ještě znovu re-optimalizována pro hardware Nvidie, čímž došlo k nárůstům výkonu o další desítky procent), pak je jasné že této míře softwarových optimalizací, které probíhaly déle než od vydání Turingu, nemůže AMD ze dne na den konkurovat. Lze očekávat, že u her, které budou vyvíjené i s ohledem na Radeony RX 6000 (nebo chystané pro konzole s architekturou RDNA 2) bude situace lepší. O kolik, to řekne až čas. Stojí však za pozornost, že zatímco GeForce RTX 3080 překonává Radeon RX 6800 XT v ray-tracingu o 31 %, GeForce RTX 3070 překonává Radeon RX 6800 v ray-tracingu „jen“ o 16 %.

Pokud jste při čtení textu došli až sem a zapomněli, co bylo na začátku, můžeme si vše krátce shrnout:

Radeon RX 6800 XT

plusy

  • 16 GB paměti (konkurence nabízí 10 GB)
  • bezkonkurenčně tichý referenční chladič
  • na high-end nízká teplota referenčního chladiče
  • nulový hluk v klidu
  • výborný výkon v nových hrách

mínusy

  • výrazně nižší výkon při ray-tracingu oproti konkurenci
  • vyšší spotřeba při přehrávání YouTube videa

na hraně

  • v průměru o 5 % nižší výkon než GeForce RTX 3080 kompenzovaný o 7 % nižší doporučenou cenou

Radeon RX 6800

plusy (rozdíly oproti předchozímu hodnocení tučně či přeškrtnutím)

  • 16 GB paměti (konkurence nabízí 8 GB)
  • bezkonkurenčně tichý referenční chladič
  • na high-end velmi nízká teplota referenčního chladiče
  • nulový hluk v klidu
  • v průměru rychlejší než GeForce RTX 3070
  • výborný výkon v nových hrách (na půl cestě mezi GeForce RTX 3070 a RTX 3080)

mínusy

  • výrazně nižší výkon při ray-tracingu oproti konkurenci
  • vyšší spotřeba při přehrávání YouTube videa

na hraně

  • o 16 % vyšší doporučená cena oproti GeForce RTX 3070 kompenzovaná o 100 % vyšší kapacitou a výkonem vyšším o 7 % v průměru / o 14 % v nových hrách

Mimo hodnocení stojí za pozornost, že se AMD nejen dostala do high-endu, ale že se dostala do high-endu nikoli dva roky po konkurenci (jako Radeon VII na úroveň GeForce GTX 1080 Ti), ale ve stejné době s konkurencí. To bychom mohli s přimhouřenýma očima přisuzovat naposledy Radeonu R9 290X před 7 lety. Je proto vhodné upozornit, že AMD splácí dluhy grafické divizi, jejíž financování před osmi lety zkrouhl management Roryho Reada. Grafických produktů a zisků z nich používal k přežití firmy v době, kdy AMD po několik let nenabízela žádné mainstreamové ani high-endové procesory, které by společnosti zajistily příjmy.

Diskuse ke článku Radeon RX 6800 XT je o 5 % pomalejší než GeForce RTX 3080, chladič ale překvapil

Pondělí, 23 Listopad 2020 - 22:29 | Mali | V tom pripade je to jeste horsi pripad, protoze...
Neděle, 22 Listopad 2020 - 16:23 | Gembler | Paper launch jak cyp. Bohužel překupnictví je v...
Sobota, 21 Listopad 2020 - 13:20 | hafran | :-*
Sobota, 21 Listopad 2020 - 10:28 | lubo76 | Je v tom nelogika, bodka. Buď platí 4K = 4096 a...
Sobota, 21 Listopad 2020 - 10:19 | jupiii | Ak vychadzame z logiky, tak aj binarne cisla nie...
Pátek, 20 Listopad 2020 - 18:12 | lubo76 | Ak vychádzame z logiky, tak ak je 5120p 5K, tak...
Pátek, 20 Listopad 2020 - 17:16 | rathanuviel | "...pak leze mesic kanalama..." To si...
Pátek, 20 Listopad 2020 - 14:51 | jupiii | Pretoze aj na wiki sa obcas vyskytuju hluposti a...
Pátek, 20 Listopad 2020 - 12:05 | lubo76 | Áno, 4K je 4x viac pix. ako fHD, ale 8K nie je 8x...
Pátek, 20 Listopad 2020 - 11:57 | Jindřich | 3840*2160 4K je to přesně 4x víc pixelů, než 1920...

Zobrazit diskusi