Radeon RX 6800 XT je o 5 % pomalejší než GeForce RTX 3080, chladič ale překvapil
AMD vydala Radeon RX 6800 a Radeon RX 6800 XT, konkurenci pro GeForce RTX 3070 a GeForce RTX 3080. Doposud byly známé pouze teoretické parametry (tabulka níže), ale praxe je - zvlášť v případě karet nových architektur - věc jiná.
Radeon RX 5700XT | Radeon RX 6700XT | Radeon RX 6800 | Radeon RX 6800XT | Radeon RX 6900XT | |
---|---|---|---|---|---|
GPU | Navi 10 10,3 mld.tr. | Navi 22 | Navi 21 26,8 mld. tr. | ||
Plocha | 251 mm² | ~3xx mm²? | 519,8 mm² | ||
Výr. proc. | 7nm TSMC | 7nm TSMC | 7nm TSMC | ||
Architekt. | RDNA | RDNA2 | RDNA2 | ||
base game max | 1605 MHz 1755 MHz 1905 MHz | ? | ? 1815 MHz 2105 MHz | ? 2015 MHz 2250 MHz | ? 2015 MHz 2250 MHz |
SPs | 2560 | 2560 | 3840 | 4608 | 5120 |
TMUs | 160 | 160 | 240 | 288 | 320 |
ROPs | 64 | ? | 96 | 128 | 128 |
FP32 TFLOPS | 9,8 | ~10 | 16,2 | 20,7 | 23,0 |
FP16 TFLOPS | 19,5 | ~21 | 32,3 | 41,5 | 46,1 |
Paměti | 8 GB | 12 GB | 16 GB | ||
Takt pamětí | 14 GHz | ? | 16 GHz | ||
Dat. prop. | 448 GB/s | 384 GB/s? | 512 GB/s | ||
∞$ | ? | 128 MB ≤1,08 TB/s | 128 MB | ||
TDP / TBP | 235W | ? | 250W | 300W | 300W |
Napájení | 6+8 pin | ? | 8+8pin | ||
Výstupy | HDMI 2.0 | ? | HDMI 2.1 | ||
TrueAudio | Next | Next | Next | ||
FreeSync | |||||
Rozhraní | PCIe 4 ×16 | PCIe 4 ×16 | PCIe 4 ×16 | ||
API | DirectX 12 | DirectX 12U | DirectX 12U | ||
Vydání | 7. 7. 2019 | leden 2021 | 18. 11. 2020 | 8. 12. 2020 | |
Dob. cena | $399 | ? | $579 | $649 | $999 |
Začněme rovnou výkonem:
V průměru z testovací sady 17 her redakce ComputerBase vychází Radeon RX 6800 XT oproti GeForce RTX 3080 o 5 % pomaleji, naopak Radeon RX 6800 oproti GeForce RTX 3070 vychází o 7 % rychleji. Oproti Radeonu RX Vega 64 je Radeon RX 6800 zhruba 2× rychlejší a Radeon RX 6800 XT 2,4× rychlejší. Oproti Radeonu RX 5700 XT vychází Radeon RX 6800 1,6× rychleji a Radeon RX 6800 XT 1,9× rychleji a koho by zajímalo srovnání s Radeonem VII, je Radeon RX 6800 1,5× rychlejší a Radeon RX 6800 XT více než 1,7× rychlejší.
ComputerBase však upozorňuje na zajímavý trend: Pokud se z testovacího setu vybere 7 nových populárnějších her, je Radeon RX 6800 XT rychlejší než GeForce RTX 3080 v 5 z nich, v Call of Duty Black Ops Cold War zaostává o 0,9 FPS a vyloženě se jí nedaří pouze v Mafia: Definitive Edition. Radeon RX 6800 pak oproti GeForce RTX 3070 působí jako o ligu vyšší produkt - v šesti hrách je o 13-24 % rychlejší a v Mafii zaostává pouze o jediné procento. Bude zajímavé sledovat, zda se tento trend podaří AMD u dalších nových her udržet.
To nejzajímavější se - na poměry AMD kupodivu - odehrává v provozních vlastnostech:
Graf poměru spotřeba / výkon ukazuje něco, co nebylo vidět zhruba dekádu: AMD získává první místo a dvě místa ze třech předních medailových příček.
Skutečně nejde o omyl ComputerBase, podobné (či pro Radeony RX 6000 ještě lepší) výsledky publikovala i redakce webu TechPowerUp:
Další překvapení nastává ve 2D, kdy Radeon RX 6800 zvládá pracovat při 5 wattech a Radeon RX 6800 XT při 6 wattech, což jsou hodnoty v segmentu high-endu zcela nevídané. Méně příjemné jsou pouze průměrné výsledky při použití dvou 4k monitorů. Což je s podivem, neboť Vegy v tomto ohledu excelovaly (možná díky HBM, možná jde o důsledek nějakého bugu v ovladačích, o němž AMD neví, těžko říct).
Co jako bug skutečně vypadá, je spotřeba při přehrávání YouTube videa. Zde je spotřeba citelně vyšší než na Radeonu RX 5700 XT, k čemuž není racionální důvod - výrobní proces je stejný (7nm), typ pamětí stejný (GDDR6) a paměťová sběrnice stejně široká (256bit). To dává naději, že by mohlo jít pouze o softwarový problém, který může být řešitelný. Stávající spotřeba při přehrávání 4k YouTube videa je však neopodstatněně vysoká.
Na spotřebě v herní zátěži naopak není co kritizovat. Radeon RX 6800 XT se vejde do avizovaného 300W TDP a Radeon RX 6800 je dokonce o prakticky 20 wattů pod (250W) TDP.
Podrobnější analýza výkyvů spotřeby v Doom Eternal ukazuje, že si Radeon RX 6800 XT celkem pokojně osciluje kolem 290 wattů a Radeon RX 6800 kolem 225 wattů.
Největší překvapení ale přináší chladič Radeonu RX 6800 XT. S 37 decibely jde o nejtišší referenční vzduchový chladič, jaký kdy byl použit na high-endové ~300wattové kartě. S 300 wattovým TDP. Přestože Nvidia pro Ampere vyvinula chladiče profukující vzduch skrz a hned několik slajdů v prezentaci k vydání GeForce RTX 3000 věnovala dokonalosti tohoto řešení, řešení od AMD je tišší o téměř 5 decibelů. A to navzdory (zjevně nepravdivým) leakům o údajné hlučnosti a nepodloženým prognózám na základě podobnosti s chladičem Radeonu VII (Radeon RX 6800 XT je o téměř 15 decibelů tišší). Chladič Radeonu RX 6800 je mírně hlučnější, ale zcela zapadá do rozpětí mezi GeForce RTX 3070 a GeForce RTX 3080, kam karta patří i výkonnostně a cenově, takže není důvod kritizovat.
Důvodem nízké hlučnosti je patrně velmi dobře propracovaná pasivní část, neboť ventilátory samotné se točí na poměry referenčních řešení na velmi nízkých otáčkách (1490 a 1700 RPM), takže nehučí.
Nejde přitom o to, že by AMD držela otáčky za každou cenu nízko a karty grilovala - i teploty v zátěži jsou nezvykle dobré a v případě obou karet níž než u konkurence. U Radeonu RX 6800 se zdá být teplota o 6 °C pod GeForce RTX 3070 až zbytečně nízká, kdyby AMD snížila otáčky o 100-200 RPM, stále by na tom s teplotou byla výborně, ale dostala by se níž i hlučností. Možná ale jde o záměrnou rezervu pro přetaktování.
Ve 2D pak oba Radeony (podobně jako poslední generace GeForce) ventilátory vypínají a chladí pouze pasivně. GeForce RTX 3000 si to mohou dovolit kvůli samovolnému proudění teplého vzduchu nahoru skrz chladič, Radeon RX 6000 si to mohou dovolit díky pouze ~5W spotřebě, kterou velký chladič odvede i pasivně a bez potřeby optimalizace pasivního proudění.
Radeony RX 6000 jsou první generací AMD podporující hardwarově akcelerovaný ray-tracing. Výsledky jsou v souladu s očekáváním pod výkonem konkurenčních karet. V situaci, kdy byla podpora pro ray-tracing do API i do stávajících her, jimiž je testováno, implementována na základě hardwaru Nvidie, nejde o žádné překvapení. Pokud si vzpomeneme například na Battlefield (jehož podpora pro ray-tracing byla vyvinuta na hardwaru Nvidie a po vydání ještě znovu re-optimalizována pro hardware Nvidie, čímž došlo k nárůstům výkonu o další desítky procent), pak je jasné že této míře softwarových optimalizací, které probíhaly déle než od vydání Turingu, nemůže AMD ze dne na den konkurovat. Lze očekávat, že u her, které budou vyvíjené i s ohledem na Radeony RX 6000 (nebo chystané pro konzole s architekturou RDNA 2) bude situace lepší. O kolik, to řekne až čas. Stojí však za pozornost, že zatímco GeForce RTX 3080 překonává Radeon RX 6800 XT v ray-tracingu o 31 %, GeForce RTX 3070 překonává Radeon RX 6800 v ray-tracingu „jen“ o 16 %.
Pokud jste při čtení textu došli až sem a zapomněli, co bylo na začátku, můžeme si vše krátce shrnout:
Radeon RX 6800 XT
plusy
- 16 GB paměti (konkurence nabízí 10 GB)
- bezkonkurenčně tichý referenční chladič
- na high-end nízká teplota referenčního chladiče
- nulový hluk v klidu
- výborný výkon v nových hrách
mínusy
- výrazně nižší výkon při ray-tracingu oproti konkurenci
- vyšší spotřeba při přehrávání YouTube videa
na hraně
- v průměru o 5 % nižší výkon než GeForce RTX 3080 kompenzovaný o 7 % nižší doporučenou cenou
Radeon RX 6800
plusy (rozdíly oproti předchozímu hodnocení tučně či přeškrtnutím)
- 16 GB paměti (konkurence nabízí 8 GB)
- bezkonkurenčně tichý referenční chladič
- na high-end velmi nízká teplota referenčního chladiče
- nulový hluk v klidu
- v průměru rychlejší než GeForce RTX 3070
- výborný výkon v nových hrách (na půl cestě mezi GeForce RTX 3070 a RTX 3080)
mínusy
- výrazně nižší výkon při ray-tracingu oproti konkurenci
- vyšší spotřeba při přehrávání YouTube videa
na hraně
- o 16 % vyšší doporučená cena oproti GeForce RTX 3070 kompenzovaná o 100 % vyšší kapacitou a výkonem vyšším o 7 % v průměru / o 14 % v nových hrách
Mimo hodnocení stojí za pozornost, že se AMD nejen dostala do high-endu, ale že se dostala do high-endu nikoli dva roky po konkurenci (jako Radeon VII na úroveň GeForce GTX 1080 Ti), ale ve stejné době s konkurencí. To bychom mohli s přimhouřenýma očima přisuzovat naposledy Radeonu R9 290X před 7 lety. Je proto vhodné upozornit, že AMD splácí dluhy grafické divizi, jejíž financování před osmi lety zkrouhl management Roryho Reada. Grafických produktů a zisků z nich používal k přežití firmy v době, kdy AMD po několik let nenabízela žádné mainstreamové ani high-endové procesory, které by společnosti zajistily příjmy.