Radeon Software 21.3.2 překvapivě zvyšuje výkon RDNA2, v jistých hrách i o 10 %
Tuším, že to bylo někdy poté, co se po odchodu Roryho Reada začala dávat dohromady interní situace AMD, když se do vedení vývoje ovladačů vrátil Terry Makedon (přezdívaný CatalystMaker). Někdy v té době (2015, nanejvýš 2016) prohlásil, že nevidí smysl v šetření výkonnostních optimalizací pro jednu klíčovou verzi ovladačů a považuje za lepší, pokud optimalizace pro jednotlivé hry vyjdou co nejdříve, ideálně před nebo v době vydání hry. To samozřejmě má smysl, na druhou stranu to není tak zajímavé pro marketingové oddělení, které těmito verzemi ovladačů mohlo přitáhnout pozornost uživatele.
Přesto se nyní stalo něco, co lze legitimně považovat za vydání ovladače zvyšujícího výkon ve více než jedné konkrétní hře, kde by byl vyřešen nějaký bug nebo připravena výkonnostní optimalizace pro její vydání. To je první část onoho „překvapení“ avizovaného v nadpisu. Jenže nejde o ovladač, který by nějakou takovou změnu hlásil, který by formou tiskovky avizovalo PR oddělení, dokonce o nějakém dopadu na výkon není v dokumentaci (release notes) ani čárka. Což je druhá část „překvapení“. Nejde tedy o návrat k původnímu šetření optimalizací do klíčové verze ovladače, která bude vydána s velkou pompou - naopak, nic avizováno nebylo a na nárůsty výkonu přišla úplně náhodou redakce webu ComputerBase.
Nárůsty byly naměřeny na Radeonu RX 6800 XT (RDNA 2) a to jak bez Smart Access Memory (SAM), tak s použitím SAM, kdy se zdají být v průměru vyšší (asi ve dvou hrách je ale nárůst mírně vyšší bez SAM) . V některých hrách dosahují dokonce kolem 10 %, např. Call of Duty Black Ops Cold War nebo Hitman 3. 7 % bylo naměřeno v Death Stranding nebo v Red Dead Redemption 2.
Zhruba 3 % výkonu navíc se dočkaly hry jako Borderlands 3, Doom Eternal, F1 2020, Horizon Zero Dawn, Watch Dogs Legion.
Nižší (než cca 3 %) nebo nulové nárůsty byly naměřeny v Assassin's Creed Valhalla, Control, Gears 5 a Serious Sam 4. V jediné hře došlo k poklesu výkon a to v Dirt 3 o 3 %:
Ze 14 her tedy je tedy v 9 pozorovatelný nějaký nárůst FPS, ve 4 není rozdíl a v 1 došlo k poklesu.
V celkovém průměru všech testovaných her (který poněkud kazí zmíněný Dirt) stoupl výkon Radeonu RX 6800 XT v 2560×1440 o 3 % při použití SAM a o 2 % bez použití SAM.
Zdá se být zjevné, že zde neúřadovaly optimalizace pro konkrétní jednotlivé hry, ale došlo spíš ke změně plošnějšího rázu, pravděpodobně nějaké optimalizaci pro novou architekturu. Ta může (ale nemusí) souviset např. s využitím Infinity Cache.
Podrobné výsledky najdete v recenzi ComputerBase a podrobnější informace k ovladačům na webu AMD (odkaz na obojí je ve zdrojích).
Na závěr by se hodilo doplnit (když už jsem Makedona nakousl), že krátce před Vánoci oznámil svůj přesun z čela vývoje grafických ovladačů do čela marketingu ovladačů Fusion / APU.